Opinió

Lletra petita

Quan un cotxe crema

“Els electrificats són menys víctimes del foc però quan s’encenen, no hi ha qui sufoqui un incendi que és molt més intens, violent i llarg

A conseqüència de la mort de dos bombers en l’incendi i explosió d’un cotxe amb bateria d’alta capacitat, a Madrid, es comença a qüestionar si vehicles elèctrics i híbrids endollables han de poder accedir als aparcaments subterranis. El sector ecodogmàtic intenta fer anar l’aigua al seu molí reclamant que els electrificats són menys víctimes del foc (cert) i ignorant que quan s’encenen, no hi ha qui sufoqui un incendi molt més intens, violent i llarg. Només cal parlar amb un bomber mínimament instruït per saber què hi poden davant un escenari com aquest: entre poc i res. Aquestes bateries no necessiten oxigen per cremar, s’encenen i exploten quan alguns dels seus components entren en contacte per un xoc. Si per apagar un cotxe amb motor de combustió es gasten de 1.500 a 2.000 litres, per intentar-ho amb un d’elèctric en calen 50 vegades més i ja s’han fet proves que apunten que el temps d’extinció és similar tant si es remulla com si no. És a dir, que el foc no s’atura fins que ha explotat tot el que pot explotar i fins que s’ha consumit tot. No cal dir els riscos que comporta en un recinte tancat.

Parlant d’incendis, defensar l’elèctric és tan insensat com pensar que un foc en una central nuclear és menys perillós que 10 incendis forestals simultanis. Perquè si anem al detall (i això tampoc ho expliquen els incondicionals de les piles), si als elèctrics s’hi cala foc menys deu ser també perquè són més nous que la resta del parc mòbil.

Als patinets se’ls ha prohibit l’accés al transport públic i dels cotxes, en canvi, se n’incentiva la compra quan hauria estat pertinent prohibir-ne la circulació mentre no tinguin una seguretat assumible pels estàndards d’avui. Fa un segle els vapors del dipòsit de gasolina explotaven en cas d’impacte i prou que s’ha corregit. Però en nom del tot per l’elèctric –com si les emissions desbocades provinguessin només del trànsit rodat– s’ha validat una tecnologia de bateries que no és prou segura en cas d’impacte (ni prou eficient) i que tard o d’hora quedarà superada. Ja ho estem lamentant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]