AMB ACCENT
Ara que no parem de fer eleccions
Pertanyo al Grup de Periodistes Ramon Barnils. Un col·lectiu professional que els darrers mesos ha apostat per la creació d'un espai web d'anàlisi crítica dels mitjans –una de les obsessions del nostre mestre, a qui d'aquí a un meset voldrem recordar en el desè aniversari de la seva mort–, i que periòdicament elabora i fa públics informes. El darrer, sobre el tractament que han fet els mitjans de les propostes que la societat civil fa en temps de campanya. Aquest s'ha fixat en les darreres eleccions autonòmiques. La conjuntura socioeconòmica, i el fet que d'aquí a uns mesos hi hagi novament eleccions em fan amplificar en aquestes quatre ratlles algunes de les conclusions.
L'informe, elaborat per en Joan Canela, lamenta la gran quantitat de temps dedicat a informacions buides, com el famós cara a cara o els DVD promocionals. Critica el minutatge, l'ordre obligatori als mitjans públics… La de les autonòmiques ha estat una campanya que va deixar poc espai per a la confrontació d'idees o de propostes, i menys encara quan aquestes provenien de la societat civil.
Les persones consultades per a l'enquesta, homes i dones implicades en organitzacions socials, no només no han vist reflectides les seves aportacions, sinó que han arribat a reconèixer que no sentien interès pel debat en campanya.
Paral·lelament, l'informe constata també que hi ha senyals esperançadors que mostren que alguna cosa es mou en els mitjans i que anuncien una forma diferent de cobrir futurs comicis. S'hi han inclòs espais importants en què el centre del debat eren qüestions socials com l'educació, la sanitat, l'economia o el dret a decidir. Sap molt greu que la societat civil, consultada pels partits, hagi de donar la cara sempre, per després veure com tot allò que se'ls ha promès queda en no res. Alguns mitjans i professionals han mostrat una altra manera de fer. Cal que des de la professió fem un pas més, ara que s'acosten municipals, i fem tot el possible per impedir que els partits siguin un cop més els qui marquin el batec, l'ordre, el ritme i els continguts.