Opinió

I ara què, urbanita?

Dels creients no creients

Si algú de vostès té la santa –o santíssima– paciència de lle­gir com­ple­tes les obres d'Ortega y Gas­set, podrà com­pro­var que, amb més o menys vari­a­ci­ons, el filòsof argu­men­tava que el no cre­ient, l'ateu, creu en no creure. És una con­tra­dicció fla­grant, difícil de fer deba­tre davant dels irre­con­ci­li­a­bles, i apa­rent­ment opo­sats, cre­ients i no cre­ients, però és interes­sant ficar-los en la dis­jun­tiva d'expo­sar les divergències per com­pro­var com aca­ben coin­ci­dint.

Un exem­ple d'aquest cul-de-sac ha estat la visita esti­val del papa, en què els no cre­ients han inten­tat mun­tar encara més xou que els papis­tes, amb la qual cosa han incre­men­tat l'efecte que pre­te­nien dis­mi­nuir. Intento fer veure la para­doxa cada cop que acabo dis­cu­tint infruc­tu­o­sa­ment amb un d'aquests pre­te­sos ateus que van per la vida inten­tant que pro­hi­bei­xin els que els pro­hi­bien abans a ells. Resulta una pro­lon­gació del diver­tit “pro­hi­bit pro­hi­bir” del Maig francès.

La veri­tat és que detesto els dogmàtics –encara més els que pre­te­nen no ser-ho–. Pot­ser és degut a la for­mació catòlica, en què tots els aspec­tes auto­ri­ta­ris em van con­ver­tir en un repli­cant, sobre­tot dels més doc­tri­na­ris. No obs­tant això, els cris­ti­ans en gene­ral no figu­ra­ran a les pit­jors pàgines de la història de la infàmia, mal­grat la quan­ti­tat d'assas­si­nats come­sos en una defensa errònia dels seus prin­ci­pis.

Jo em quedo amb els pocs i selec­tes amics cape­llans que he tin­gut i la seva il·lusió en la con­versa i les coses peti­tes de la vida quo­ti­di­ana, la visió de Déu en un racó, en la mirada d'un pobre o en la divergència. Va ser un encert quan mol­tes parròquies cata­la­nes van aco­llir els emi­grants sense papers, una mos­tra que s'ali­ne­a­ven amb els des­a­fa­vo­rits. No tot el cato­li­cisme són fas­tos. Cal saber apre­ciar les bones idees i les bones con­duc­tes allà on siguin. Pre­ci­sa­ment a l'Alcorà podem tro­bar que l'impor­tant és creure. Ho diu sense mati­sar ni entrar en mani­que­is­mes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.