Opinió

Mala peça al teler

La senyora De Cospedal acusa els catalans de viure “a la defensiva”. I què pots fer quan t'ataquen constantment i sense pietat

La set­mana pas­sada vaig dedi­car el meu arti­cle als deli­ris de gran­desa d'un govern cen­tral que ha hipo­te­cat el nos­tre futur amb l'endeu­ta­ment deri­vat d'unes obres de l'AVE que no tenen jus­ti­fi­cació ni en cas d'ali­e­nació men­tal col·lec­tiva dels gover­nants que es pen­sen que els con­tri­bu­ents –prin­ci­pal­ment els cata­lans– som la bóta de sant Fer­riol. Després, dimarts, el meu bon amic Andreu Gis­pert em va reco­ma­nar que llegís l'arti­cle de Rafael Romero titu­lat L'AVE és un corb i tenia raó, és una anàlisi molt ben escrita en unes fra­ses cur­tes que li envejo per la clare­dat i la con­cisió amb què s'expressa. Diu, en efecte, que l'Adif va tenir l'any 2012 un endeu­ta­ment de 8.300 M d'euros i uns ingres­sos de tan sols 1.999 M. I hi afe­geix que al Japó té bene­fi­cis amb 342 M de pas­sat­gers i que França té 141 M de viat­gers. Aquí (“Ils sont fous, ces romains”) hi ha 20 M d'usu­a­ris, 2.000 km i 20.000 M de deute acu­mu­lat. I, men­tres­tant, pel que fa a Cata­lu­nya i al cor­re­dor de la Medi­terrània d'ample de via euro­peu que neces­si­tem (després de 40 anys d'espera) com l'aire que es res­pira, són de la llarga i menys­preu humi­li­ant que fa pre­fe­ri­ble l'auto­mu­ti­lació dels amos a que nos pas fer justícia a la colònia. Recor­din la defi­nició. La paraula vol dir “Hones­tum vivere, alte­rum non lae­dere et ius suum qui­que tri­bu­ere”, però des de Madrid només ens envien avi­ons de com­bat a fer ama­bles exhi­bi­ci­ons de vol rasant a les comar­ques giro­ni­nes. Per cert, que ara que la minis­tra Pas­tor ja no té recur­sos per inver­tir a la seva Zamora natal o estu­diar el túnel de Can­franc com a entrada a Europa, ve cada set­mana a fer-se una foto d'inau­gu­ració o anunci d'una obra que no ha fet ni ha pagat el govern cen­tral. Ter­mi­nal de con­te­ni­dors xinesa o acces­sos fer­ro­vi­a­ris al Port de Bar­ce­lona; estació de la Sagrera reta­llada, perquè, ara que ja s'han fet tots els exces­sos als “ter­ri­to­ris amics”, toca dir (i ho diu l'autora del pecat) que les obres públi­ques no poden ser “faraòniques” i, per tant, l'estació es pagarà amb algú del minis­teri o de Renfe que faci el negoci de ven­dre les boti­gues i els espais pri­va­tit­zats. Ah, sí, a l'aero­port hi faran un camp de golf segu­ra­ment amb moni­tor gra­tis total­ment.

Tot això passa en uns moments en què a l'Espa­nya cañí li sal­ten, i no pas per haver-se engrei­xat, les cos­tu­res de tot allò que era econòmica­ment simbòlic de l'estat de clep­tocràcia en què s'ha con­ver­tit un sis­tema de par­tits cor­rup­tes, justícia de codi penal per al qui robi una gallina i de codi mer­can­til per als qui roben des d'una enti­tat finan­cera que no és “too big to fail” (és a dir, massa gran per fer fallida), sinó “too big to jail”, és a dir, massa grans per ficar-los a la presó i que ara s'han con­ver­tit en grans pro­ble­mes i una pèssima imatge de la marca Espa­nya. La Telefónica del PP (amb Ali­erta acu­sat de pre­sumpta infor­mació pri­vi­le­gi­ada con­junta amb el seu nebot en ope­ra­ci­ons borsàries de la Taba­ca­lera que pre­si­dia) va per­dre el seu valor d'exem­ple modèlic amb la ruïna de les lle­gendàries matil­des (iguals a les vídues Wata­nabe del Japó) que eren acci­o­nis­tes de la ruïnosa filial Terra de la CTNE. Això sí, la com­pa­nyia encara ser­veix per col·locar-hi l'íntim amic de Zapa­tero, Javier de Paz. O per retri­buir els valu­o­sos conei­xe­ments tècnics i empre­sa­ri­als del Sr. Urdan­ga­rin –patro­ci­nat en el lot de la infanta per l'exi­gent super­visió del pri­mer acci­o­nista ins­ti­tu­ci­o­nal i per­so­nal, Isi­dre Fainé–. Vaja, igual que Zaplana, dele­gat en una Europa situ­ada a una hora i mitja d'avió i que neces­sita ambai­xa­des esta­bles. No com la Gene­ra­li­tat, que ajuda les pimes i els expor­ta­dors a obrir-se pas als mer­cats exte­ri­ors a base de bus­car cli­ents i coman­des de manera pro­saica en lloc de seguir el minis­tre d'Exte­ri­ors i el Sr. Espi­nosa de los Mon­te­ros per la via glo­ri­osa de “recu­pe­rar l'orgull de sen­tir-se espa­nyol”.

En tot cas, sem­bla que TelefÓnica ha de reduir el seu enorme endeu­ta­ment i ha accep­tat ven­dre la seva filial irlan­desa a la Hutc­hin­son Wham­poe de Hong Kong, que s'ha esta­blert al Port de Bar­ce­lona amb la ter­mi­nal de con­te­ni­dors més gran, cosa que s'ha acon­se­guit segu­ra­ment perquè el govern de Madrid no va tenir temps d'ofe­rir-los un emplaçament alter­na­tiu i pre­te­sa­ment millor. També El Corte Inglés, un altre esta­bli­ment iden­ti­tari, té un endeu­ta­ment de 5.000 M d'euros i no troba refi­nançament. De manera que, de moment, s'ha hagut de ven­dre a Bar­ce­lona el local Ram­bla-Plaça Cata­lu­nya, que seguirà ocu­pant en règim de llo­guer. Un altre tret dife­ren­cial és que, con­tra llei, sense ruta alter­na­tiva i per més del màxim de con­cessió de 40 anys, les auto­pis­tes de Cata­lu­nya són de peatge (caríssim!), men­tre que a la resta de l'Estat i a Madrid són gratuïtes. Natu­ral­ment, el cost suple­men­tari de logística de les expor­ta­ci­ons cata­la­nes no des­grava, sinó que es menja la com­pe­ti­ti­vi­tat obtin­guda per les reta­lla­des sala­ri­als i soci­als. A Madrid, en canvi, s'hi han esmerçat 5.601 M d'euros. O a la Car­ta­gena-Vera, 8,2 M de sub­venció el 2011 per un trànsit de 3.142 cot­xes dia­ris. A la Madrid-Bara­jas cobren de sub­venció 1,95 euros per vehi­cle i, això sí, estal­vien tres minuts per anar a l'aero­port gra­tis total­ment. Curi­o­sa­ment, la Sra. De Cos­pe­dal acusa els cata­lans de viure “a la defen­siva”. I què pots fer quan t'ata­quen cons­tant­ment i sense pie­tat. Aquí, Sra., no hi ha vic­ti­mis­tes. Sim­ple­ment, hi ha vícti­mes.

És clar que sem­pre és un con­sol que ens diguin cada any que l'any que ve tor­na­rem a créixer. I ja fa... A part d'expres­sar-se mala­ment, per exem­ple quan De Guin­dos diu que té molt bones dades que l'any que ve (que sem­pre és el següent) tor­na­rem a créixer unes dècimes, puja­ran les expor­ta­ci­ons i s'incre­men­tarà l'EPA, com si una taula d'enques­tes tingués res a veure amb el nom­bre d'atu­rats. Pri­mera, per sota del 2,5% de crei­xe­ment no es creen llocs de tre­ball i, segona, el pre­sent millor juny dels últims 17 anys s'ha traduït amb més atu­rats que abans i no es pot jugar amb l'esta­ci­o­na­li­tat. Recor­din: men­ti­des peti­tes, grans i estadísti­ques a part, que si enga­nyes salta la UE i com a màxim allarga la reducció del dèficit un parell d'anys. Salta l'EMI i diu que les xifres són pit­jors que les decla­ra­des. I, sobre­tot, l'ins­ti­tut IFO d'Ale­ma­nya nega que hi hagi una veri­ta­ble millora de la com­pe­ti­ti­vi­tat i diu que la balança exte­rior no és sufi­ci­ent per asse­gu­rar millo­res, atès que un aug­ment del 17% no cobreix ni el retorn a la xifra expor­tada abans de la crisi. El que hi ha és l'efecte òptic que les impor­ta­ci­ons encara hagin cai­gut més a causa de l'ato­nia de la demanda. Espa­nya està, doncs, endeu­tada fins a les ore­lles i cap ni una de les solu­ci­ons pos­si­bles és via­ble. Ni el res­cat, perquè els cost seria exces­siu. I no se'ns pot adop­tar com a un land, perquè la població és massa gran. Si hi afe­gim el que hi pugui haver del Palau de la Música amb la FAES (Millet, vice­pre­si­dent) o els homes d'Aznar a la gerència del PP i tre­so­re­ria de Bárce­nas, veu­rem que real­ment, tenim mala peça al teler. Si us plau, l'últim que tan­qui el llum.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.