Opinió

Tal com raja

Un bitllet que desanima

Sabran fer atractiu el transport públic atrapats per un forat de 640 milions d'euros?

Fer funcionar el sistema de transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona ha costat, aquest 2013, 1.275 milions d'euros. I aquests diners s'han cobert en un 45,7% amb l'aportació dels usuaris; un 43%, amb les subvencions de les administracions, i un 11%, amb endeutament. La crisi ha tingut dos efectes directes sobre el sistema: menys recaptació perquè es fan menys viatges –o perquè has perdut la feina o perquè has d'estalviar i vas a peu– i menys aportació de les administracions. Un exemple: l'Estat aportava 147 milions d'euros l'any 2009 i només 95 l'any passat, el 2013. I la resta d'administracions han fet mans i mànigues per mantenir les aportacions. La situació, doncs, no és fàcil per mantenir un sistema que, tot i els dèficits infraestructurals, obté una bona puntuació a la primera corona.

Una altra cosa és si els responsables de gestionar aquest sistema tenen clar com reconduir la situació, atrapats, entre altres coses, per un forat d'uns 640 milions d'euros. No sembla que hi hagi idees per convertir el transport públic en una cosa atractiva enfront del cotxe. I per incentivar-lo no és el més adequat un augment de tarifes que afecta els títols que, segons les dades de la mateixa Autoritat del Transport Metropolità (ATM) del 2012, usen un 89% dels usuaris, la T-10 i la T-50/30. Una T-10 d'una zona s'haurà encarit un 29,5% en només quatre anys, i aquest any 2104 puja un 5,1%, una miqueta més que el 0,3% en què se situava l'IPC interanual al novembre. I la T-50/30, un 8,4%. Unes xifres prou escandaloses, tot i que és cert que alguns dels títols d'ús més intensiu i els més socials es congelen. Ah, i que el bitllet senzill, el que marca el cost real d'un bitllet, s'encareix un 7,5%.

Un petit programa que es pot trobar a internet us ajuda a calcular què us costa un viatge en cotxe des de la vostra ciutat fins a Barcelona. En el meu cas –amb manteniment i assegurança–, sis euros. Ah, i 30 minuts de trajecte. En tren, em gastaré 5,40 euros al dia. Ah, i una hora i escaig de viatge entre anar a l'estació i arribar a la feina. Ja sé que faig una miqueta de trampa... Però ja es veu que el sistema tarifari no convida a l'ús del transport públic. I els usuaris de la segona corona hi hem de sumar la freqüència. Us convido a anar, no sé, per exemple, de Barcelona a Polinyà a partir de les 10 de la nit. Deixaríeu el cotxe al garatge?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia