Opinió

La via morta

Que el Sr. Rubalcaba ara digui que Catalunya té reservada la gran missió de reformar Espanya, em sembla insultant

Mal­grat el Sr. Duran Lleida, la ter­cera via no és ni l'única solució ni està més viva que mai en el pen­sa­ment d'una gran majo­ria de cata­lans. Tam­poc és una solució la pro­posta de cons­ti­tució fede­ral del Sr. Pérez Rubal­caba. Fa tres o qua­tre anys pot­ser encara ens hauríem dei­xat enre­dar, però ara és massa tard. El debat del fede­ra­lisme ja es va obrir en el moment de la dis­cussió de la Cons­ti­tució del 1978, però no va pros­pe­rar perquè pels espa­nyols era massa ago­sa­rat el canvi d'“una grande y libre” a un estat fede­ral, ja no diguem con­fe­de­ral, i per a la majo­ria de par­tits cata­lans, no per a tots, l'ambigüitat de l'estat de les auto­no­mies ofe­ria més garan­ties que qual­se­vol de les fede­ra­ci­ons exis­tents en aquells moments. Vivíem una tran­sició difícil i ens sem­blava que anar a poc a poc era el millor camí. Pot­ser ens vam equi­vo­car, pot­ser ens vam entre­te­nir massa en un camí con­for­ta­ble evi­tant puja­des massa abrup­tes. Però ara, mal­grat la nos­tra tendència històrica al peix al cove, la tran­sició s'ha aca­bat, una gran part de la nos­tra soci­e­tat ha des­per­tat i ha per­dut la por dels camins difícils i els rep­tes de futur.

D'altra banda, com deia en Ramon Tre­mosa, la ter­cera via no la podem pro­po­sar els cata­lans. Ja ho hem fet al llarg de la història amb la idea de refor­mar un Estat hos­til que no vol escol­tar. I qui no escolta, no pot dia­lo­gar, només impo­sar. Que el Sr. Rubal­caba ara digui que Cata­lu­nya té reser­vada la gran missió de refor­mar Espa­nya, em sem­bla insul­tant després dels esforços, des del meu punt de vista estèrils, que ha fet durant segles. En la com­pa­rei­xença dels repre­sen­tants del Par­la­ment de Cata­lu­nya al Congrés dels Dipu­tats, Rajoy va par­lar sense embuts: “Ni con­sulta, ni nego­ci­ació, ni ter­ce­res vies ni millora del finançament.” Més clar, impos­si­ble.

La reforma cons­ti­tu­ci­o­nal pro­po­sada pel PSOE també arriba tard. Con­cre­ta­ment arriba amb 36 anys de retard. Però, com ja he dit, en el moment de la dis­cussió de la Cons­ti­tució, la idea fede­ral era una idea antiga, fins i tot en alguns aspec­tes menys tole­rant i més res­tric­tiva que l'estat de les auto­no­mies. Cata­lu­nya rei­vin­di­cava la nació, i una cons­ti­tució fede­ral ens hau­ria rele­gat, amb sort, a una província cana­denca. Vam que­dar rele­gats a naci­o­na­li­tat i ja ens va sem­blar una victòria. Tot ple­gat, jocs de parau­les. Pérez Rubal­caba plan­teja una reforma cons­ti­tu­ci­o­nal que no pre­vegi el dret a deci­dir, i un fede­ra­lisme que no reco­ne­gui, d'entrada, el dret dels pobles a asso­ciar-se lliu­re­ment és un engany i, per tant, un parany.

EN El moment dels debats cons­ti­tu­ci­o­nals, amb l'Edu­ard Vinya­mata vam publi­car un lli­bret, Dic­ci­o­nari del naci­o­na­lisme, perquè des de la ciència política ens sem­blava que es jugava amb els mots d'una manera irres­pon­sa­ble: es par­lava indis­cri­mi­na­da­ment de fede­ració, con­fe­de­ració, estat autonòmic, volent fer-nos creure que tot era el mateix quan no ho és i quan dar­rere de cadas­cun d'aquests con­cep­tes hi ha una infi­ni­tat de mati­sos. Com deia el set­ma­nari britànic The Eco­no­mist en un arti­cle publi­cat diven­dres pas­sat, “Espa­nya fra­cassa a l'hora d'enca­rar un dels seus pro­ble­mes més espi­no­sos”. Fra­cassa com ha fra­cas­sat sem­pre quan ha hagut de tro­bar solu­ci­ons als seus pro­ble­mes de sobi­ra­nia al llarg de la història. Repe­teixo: no sap escol­tar, només sap impo­sar.

On és doncs la ter­cera via tan viva per a uns i tan igno­rada per la majo­ria? En una via morta. Però tenim sort. El moment ens és favo­ra­ble perquè ara no es tracta d'un pro­blema de nego­ci­ació política i de solució més o menys pac­tada. Som massa cons­ci­ents dels enganys i de la inca­pa­ci­tat de l'Estat per com­plir acords. I dar­rere els pos­si­bles nego­ci­a­dors hi ha la força d'un poble que està pre­pa­rat per cons­truir un nou país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia