Opinió

opinió

El Parlament diu no al ‘fracking'

La comissió d'estudi del ‘fracking' conclou amb l'oposició de gairebé tots els grups parlamentaris a aquestes prospeccions

Així de clar, ras i curt. Ahir una àmplia majo­ria del Par­la­ment de Cata­lu­nya va solem­nit­zar la nega­tiva a aquesta tècnica d'explo­tació del medi natu­ral que ha negui­te­jat més d'un poble, vila i comarca del nos­tre país. Fa un any vam cons­ti­tuir la comissió d'estudi del fracking al Par­la­ment de Cata­lu­nya. Durant aquest temps hem escol­tat 35 com­pa­rei­xents: científics, espe­ci­a­lis­tes i alcal­des de pobla­ci­ons afec­ta­des, entre d'altres. De fet, la pri­mera com­pa­rei­xença al Par­la­ment va ser del con­se­ller d'Empresa i Ocu­pació, Felip Puig, amb un informe qua­li­fi­cant aquesta tècnica de “poc reco­ma­na­ble”.

Ara sor­tim amb un ampli con­sens, amb unes con­clu­si­ons ela­bo­ra­des per CiU, ERC, ICV i par­ci­al­ment la CUP i amb el suport també del PSC i Ciu­ta­dans. Ho hem tre­ba­llat en comissió par­la­mentària i, sent per­me­a­bles a tot allò que hem escol­tat, podem dir –més enllà del sim­ple eslògan par­ti­dista– amb argu­ments tècnics i amb pro­fun­di­tat que a Cata­lu­nya rebut­gem aquesta pràctica. Hem reforçat els nos­tres argu­ments. Tenim una base sòlida, científica i argu­men­tal per dis­cu­tir i reba­tre les parau­les d'aquells que des de lluny estant, des de 600 quilòmetres, des de Madrid ho volen per­me­tre o hi estan a favor.

Quin sen­tit té donar per­mi­sos des d'un Minis­teri per a una rea­li­tat tan con­creta com Riu­daura o Agra­munt? Quin sen­tit té voler explo­tar aquests hidro­car­burs, quan en les con­clu­si­ons ho con­si­de­rem “no fia­ble”? Quin sen­tit té? Tenint en compte que el “baix interès per als interes­sos energètics del país no jus­ti­fica els cos­tos soci­als locals que podrien pro­duir-se”. En defensa dels nos­tres ciu­ta­dans, del nos­tre medi ambi­ent i en defensa de la sos­te­ni­bi­li­tat del país, des de CiU, con­tun­dent­ment dema­nem al Minis­teri d'Indústria i al seu titu­lar, el minis­tre Soria, que no auto­ritzi les qua­tre sol·lici­tuds d'inves­ti­gació que tra­mita en ter­ri­tori català. També hem de valo­rar la mobi­lit­zació social que hi hagut i que des del Par­la­ment hem sabut vehi­cu­lar les seves deman­des, que també són les nos­tres.

Perquè més enllà de la volun­tat i la posició dels par­tits a Cata­lu­nya, cal con­si­de­rar que la pro­blemàtica es genera a par­tir del títol com­pe­ten­cial que per­met a l'Estat dis­po­sar de l'exclu­si­vi­tat pel que fa a l'explo­tació dels recur­sos natu­rals a par­tir del fracking. Per tant, no hem d'obli­dar –com en molts altres casos– que ens tro­bem davant un con­flicte com­pe­ten­cial.

El govern espa­nyol té com­petències a ator­gar per­mi­sos de pros­pecció i extracció. El govern de la Gene­ra­li­tat només pel que fa a inves­ti­gació. En allò que li per­toca, el govern de CiU ha actuat cohe­rent­ment, d'acord amb la llei, i amb sen­si­bi­li­tat amb el ter­ri­tori, dene­gant el 15 d'octu­bre del 2013 els per­mi­sos d'hidro­car­burs Darwin i Leo­nardo, com prèvia­ment ja n'havia des­car­tat un altre.

Aquests tres per­mi­sos dema­na­ven inves­ti­gar a les comar­ques de la Noguera, l'Urgell, la Segarra, el Sol­sonès, l'Anoia, Osona, el Ber­guedà, la Gar­rotxa i el Ripollès. Són nou comar­ques. Segu­ra­ment no són les més pobla­des del país, però no podien ni poden veure com els efec­tes d'aques­tes tècni­ques podien posar en risc el seu medi ambi­ent, el seu eco­sis­tema. Les con­clu­si­ons vota­des per la gran majo­ria dels grups són clares: “Pot ser ine­fi­ci­ent tant en l'àmbit energètic, com econòmic i soci­o­am­bi­en­tal.”

Diem no al fracking. Cata­lu­nya no té ni l'extensió, ni els recur­sos natu­rals, ni les neces­si­tats energètiques dels Estats Units –que és on s'uti­litza més aquesta tècnica–. Cata­lu­nya té el seu propi eco­sis­tema i l'hem de man­te­nir sos­te­ni­ble­ment. Hem asso­lit un ampli con­sens polític i hi farem front comú. I des d'aquest front, dema­nem que se'ns dele­guin les com­petències esta­tals, per con­tro­lar des de Cata­lu­nya la defensa del medi ambi­ent, el camí cap a un horitzó reno­va­ble i sos­te­ni­ble, i fer-lo des del Par­la­ment al cos­tat dels nos­tres ciu­ta­dans i dels nos­tres ajun­ta­ments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia