Homo Sapiens
Infraestructures: se'n riuen
Miquel Riera / [email protected] - @mrierapla
tures, les justes i necessàries i fent-se pregar per tothom
n cop més –i en van quants?– el Ministeri de Foment espanyol llista un munt de projectes d'infraestructures públiques a Catalunya –molts d'ells ideats o, simplement, empantanegats des de fa anys– i anuncia que, finalment, hi farà l'aportació pressupostària necessària i, per tant, els començarà a fer, els reprendrà o, anant bé, els acabarà. És una pràctica habitual entre els titulars de la cartera, siguin socialistes o populars, i des de fa anys. De fet, a Catalunya, malgrat els milers de milions que aportem a les arques de l'Estat, Foment sempre hi ha practicat la mateixa política pel que fa a les infraestructures: les justes i necessàries i fent-se pregar pel govern i la societat civil i econòmica catalanes. El TAV, per exemple. Primer de Madrid a Sevilla i no pas cap a Barcelona i la frontera, com una lògica política de connexió amb Europa dictava i que, fins i tot, havia respectat el franquisme. Més, les rondes de Barcelona. Reclamades durant anys i anys i mentre a Madrid ja feia temps que les tenien –fins i tot, duplicades–, aquí vam haver d'esperar els Jocs Olímpics del 92 perquè es fessin. Això sí, les rondes i el desviament de les vies al Poble Nou i poca cosa més. L'enllaç a l'aeroport? No. El metro a l'aeroport? Tampoc. No ens passéssim.
El TAV finalment sí que ha arribat, però amb obres conflictives i amb retards considerables. Res a veure, això sí, amb els retards que acumulen les obres de l'autovia Tarragona-Montblanc, els enllaços entre l'AP-7 i l'A-2 a Castellbisbal o el desdoblament de l'N-II al pas per les comarques gironines, empantanegades fa anys i panys. Un projecte que ha permès lluir ministres com José Blanco, rei de la promesa incomplerta. I això que a Catalunya manaven els seus!
La hipocresia i la malícia espanyoles, però, arriben al seu màxim amb el corredor ferroviari mediterrani que Foment es resisteix a fer, malgrat les peticions de l'empresariat valencià. Deu ser que a Madrid li fa ànsia que Catalunya i el País Valencià tinguin unes bones comunicacions per tren? Per què, si no, els retards en l'obra? O per què continua havent-hi només una sola via entre Salou i l'Hospitalet de l'Infant? No cal ser malpensats. Només veure'n les proves, i aquestes són ben clares. Així com els culpables: els governs socialistes i populars que han governat Espanya.
U