Opinió

LA GALERIA

Fotografia i memòria

Plasma la Barcelona de la burgesia, però alhora aporta la seva fotografia més social que mostra les maneres de viure dels més pobres

Una troballa casual per part d'un col·leccionista ha donat vida a un arxiu de més de vuit-centes fotografies perfectament conservades i arxivades que han permès veure clarament la Igualada dels anys obscurs de la postguerra. El material forma part de la col·lecció privada d'imatges d'Antoni Botines, un personatge peculiar, polifacètic i fotògraf aficionat que en aquells anys difícils es va dedicar a immortalitzar el que passava a la seva ciutat acumulant un material que, tres dècades després de la seva mort, ha caigut a les mans d'un col·leccionista que l'ha donat a conèixer.

De l'etapa anterior, no va ser fins després del franquisme que vam començar a descobrir una part de la història que ens havien amagat, sobretot de moltes imatges de la Guerra Civil. Ens faltava per cobrir encara un buit important sobretot d'imatges d'anys anteriors al conflicte bèl·lic. Un període que el fotògraf Gabriel Casas va plasmar a la perfecció, especialment entre els anys 1929 i 1939. Casas és un personatge amb una obra important que ens ajuda a entendre aquesta part de la història de la fotografia del segle XX. Provinent d'una nissaga de fotògrafs, format a Barcelona, Buenos Aires i Montevideo, va combinar el retrat d'estudi amb el fotoperiodisme, i es va especialitzar en el món de l'esport treballant per a publicacions com ara Sport Català, La Jornada Deportiva i D'Ací i d'Allà, entre d'altres.

Una part important del treball gràfic i de fotoperiodista, Gabriel Casas el va fer a partir del l'Exposició Internacional de Barcelona, i fins després de la Guerra Civil, és la que s'ha recollit en l'exposició que es pot veure des d'ahir al CaixaForum de Girona (l'antiga Fontana d'Or). Un recull on ens mostra imatges de la Barcelona de la burgesia, però que també conté una part de la seva fotografia més social, amb imatges que serveixen alhora com a denúncia i en les quals dóna visibilitat a les maneres de viure dels més pobres i els menys afortunats. Una part de la seva obra, que es podria definir amb la idea expressada per Fred McCullin, “la fotografia no pot canviar la realitat, però sí que la pot mostrar”, o tal com diu Joan Fontcoberta: “Fer que la teva causa tingui una imatge és un element de batalla fonamental, un element de lluita i un element de victòria.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia