Opinió

De set en set

Transmissió

Sor­tia d'una pro­jecció per a la premsa d'una pel·lícula amb la meva amiga Eulàlia quan ens van dir que havia mort Chan­tal Aker­man. Com­mo­guda, l'Eulàlia em va dir que va veure al fes­ti­val de Locarno la seva última pel·lícula, No Home Movie, que ales­ho­res li va sem­blar que adqui­ria un altre sig­ni­fi­cat. És una pel·lícula sobre la mort de la seva mare, una super­vi­vent d'Auschwitz que es fa pre­sent en la fil­mo­gra­fia més íntima d'una cine­asta que va empren­dre una de les aven­tu­res més radi­cals del cinema modern: les seves imat­ges de llarga durada, a vega­des silen­ci­o­ses, des­a­fien la mirada de l'espec­ta­dor, però si et cap­ti­ven ja són dins teu per sem­pre més.

Cami­nant amb l'Eulàlia vaig arri­bar
al CCCB, on tenia lloc la jor­nada Com­par­tir el cinema, orga­nit­zada per Cinema
en Curs, un pro­jecte mera­vellós amb el qual apre­nen a veure i a fer cinema alum­nes d'una sèrie d'esco­les i ins­ti­tuts públics de Cata­lu­nya amb l'asses­so­ra­ment de direc­tors, com ara Isaki Lacu­esta i Mer­ce­des Álva­rez, que, quan vaig entrar a l'audi­tori del cen­tre, par­ti­ci­pa­ven en
un debat sobre la trans­missió, el valor dels refe­rents, el tre­ball en equip en el cinema. Aca­bat el debat, Núria Aidel­man, una de les ànimes de Cinema en Curs,
va comen­tar que en una jor­nada d'ale­gria, amb la qual cele­bra­ven els deu
anys d'existència del pro­jecte, havia
de donar la trista notícia de la mort d'Aker­man.

Havia fet arri­bar la notícia José Luis Guerín, que va expli­car a un grup de gent que l'última pel·lícula de la seva amiga Aker­man acaba amb unes cor­ti­nes que es tan­quen men­tre la mateixa cine­asta surt del pla. Una imatge pre­mo­nitòria, encara més si es té pre­sent que Aker­man va suïcidar-se, i de clau­sura. Tan­ma­teix, el seu cinema con­ti­nua viu, com ara en alguns dels nous cine­as­tes for­mats per Cinema en Curs. La jor­nada va aca­bar amb la pro­jecció d'un curt dels alum­nes de l'ins­ti­tut Milà i Fon­ta­nals, de Bar­ce­lona, reco­ne­gu­da­ment ins­pi­rat en les imat­ges urba­nes silen­ci­o­ses de Chan­tal Aker­man. No estava pre­pa­rat, però es va dei­xar constància d'una trans­missió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia