Opinió

La columna

Raresa sideral

Ha demostrat ser un artista autèntic, és a dir, algú que no ha deixat de fer exactament el que li ha donat la gana

Escric això el dia després de la mort de David Bowie, que per als que hem cres­cut amb ell, ha estat ben pre­ma­tura. Per nosal­tres, Bowie ha estat una presència per­sis­tent, tant com a can­tant com com a actor (o, nota­ble­ment, les dues coses alhora). Li agra­dava expe­ri­men­tar –no és per res que entre els seus men­tors hi havia Lind­say Kemp, William Bur­roughs i Nico­las Roeg– però no tots els seus expe­ri­ments han fun­ci­o­nat: algu­nes de les seves lle­tres, per exem­ple, no con­ven­cen gaire o gens; però mol­tes altres tenen una clare­dat impac­tant que fa que siguem molts els que no ens hem can­sat d'escol­tar Bowie des de fa qua­tre dècades; sobre­tot quan parla de la sole­dat, per exem­ple a Space Oddity (1969): “Estic asse­gut en una llauna d'estany... I no hi ha res a fer”; o a la pri­me­renca The Lon­don Boys (1966): “Pen­ses que t'ho has pas­sat molt bé/però no tens res, estàs fugint.” O bé quan parla de la mort, tal com fa a All The Young Dudes (1972): “No vols con­ti­nuar viu/quan tens 25 anys”; o bé a Days (2003): “En queda tan poc, de mi.” Al seu àlbum qua­sipòstum Blacks­tar, Bowie parla tant de la soli­tud com de la mort (pròpia) amb una inten­si­tat escrui­xi­dora: Laza­rus (2016): “Mira amunt, sóc al cel/Tinc cica­trius que no es poden veure... Estic en perill/No tinc res més a per­dre.” Els seus crítics més acèrrims solien dir que Bowie era un bluf; al con­trari, ha demos­trat ser un artista autèntic, és a dir, algú que no ha dei­xat de fer exac­ta­ment el que li ha donat la gana, fins al final.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.