Opinió

la crònica

Vianants

Les primeres referències de passos de vianants daten del 1949
al Regne Unit

Amb la civi­lit­zació moderna i l'incre­ment de la cir­cu­lació de vehi­cles a les grans ciu­tats es va impo­sar un pas que donava pri­o­ri­tat als via­nants enfront dels vehi­cles moto­rit­zats. Les pri­me­res referències de pas­sos de via­nants daten del 1949 al Regne Unit que van fer una pro­va­tura de pro­te­gir el via­nant, que en aquest cas és el més feble de la relació.
La forma ini­cial era el resul­tat de la com­bi­nació de rat­lles bla­ves i gro­gues ben dife­rent de les actu­als blan­ques i gri­ses. Valo­rada posi­ti­va­ment la prova, aquesta senya­lit­zació es va gene­ra­lit­zar per llei a tot el Regne Unit i després a tot el món, vaja, a quasi tot. Les for­mes que pre­nen i les carac­terísti­ques espe­ci­als són par­ti­cu­lar­ment dife­rents segons països. Per exem­ple,
al Regne Unit se senya­lit­zen amb un fanal rodó a banda i banda que emet una llam­bre­gada inter­mi­tent­ment que alerta els con­duc­tors d'un poten­cial perill. S'han incor­po­rat senyals acústics on exis­tei­xen iti­ne­ra­ris per per­so­nes amb dis­ca­pa­ci­tat visual i per­me­ten la seva acti­vació mit­jançant un coman­da­ment que acti­ven aques­tes per­so­nes. N'hi ha que por­ten un comp­ta­dor visual que avisa del temps res­tant fins que es posi verd per als via­nants. Ico­nes ver­des de per­so­nes que cami­nen o ver­me­lles atu­ra­des infor­men del que és la con­ducta apro­pi­ada. Pas­sos de rat­lles, de punts, de pin­tura anti­llis­cant, regu­lats amb o sense semàfor. Les per­so­nes més grans i les de mobi­li­tat reduïda tenen més les de per­dre si no es regu­len apro­pi­a­da­ment els temps de pas. N'hi ha que són res­pec­tats i d'altres que depe­nen de la pressa, de l'hora del dia, de la con­flic­ti­vi­tat viària i de la com­ple­xi­tat de la zona. Queda molt clar que quan no exis­teix la regu­lació semafòrica es pro­du­eix un cert con­flicte entre via­nants i vehi­cles. Si hi ha senya­lit­zació ver­ti­cal el con­flicte deixa d'exis­tir perquè cal com­plir
la senya­lit­zació ver­ti­cal exis­tent. Però quan no exis­teix aquesta sem­pre dóna pri­o­ri­tat als via­nants just en el moment que aquests posen el peu a la calçada. A vega­des hi ha poca raci­o­na­li­tat en la seva ubi­cació, massa junts o massa pro­pers als semàfors. Sem­bla tal­ment que esti­guin posats expres­sa­ment per a des­es­pe­ració dels con­duc­tors. Els vehi­cles arran­quen i paren en pocs metres i amb la vista posada en el semàfor i no en el via­nant. Increïble!

Els via­nants tam­poc res­pec­ten sem­pre les seves obli­ga­ci­ons. Hi ha per­so­nes que es llen­cen lite­ral­ment a la calçada sense tenir en compte la pro­xi­mi­tat i la velo­ci­tat del vehi­cle. Obser­vem també dues situ­a­ci­ons noves que fins fa poc no es dona­ven. Els ciclis­tes que tra­ves­sen fent ziga-zaga per pas­sar d'una vorera a l'altra sense atu­rar-se i els mono­pa­tins que pas­sen també a una velo­ci­tat poc pre­vi­si­ble per als con­duc­tors. En els dos casos, regla­ment en mà, és una infracció. Però qui con­trola aques­tes infrac­ci­ons? Ningú, malau­ra­da­ment. I una pre­gunta clau: qui té la pri­o­ri­tat? La RAE defi­neix la pri­o­ri­tat com l'ante­ri­o­ri­tat d'alguna cosa res­pecte d'una altra en temps o ordre. Queda clar que en temps i ordre el via­nant té la pri­o­ri­tat, no pas els ciclis­tes que han de tra­ves­sar
a peu els pas­sos. A falta de regu­lació semafòrica la pri­o­ri­tat la té qui pri­mer arriba al punt del con­flicte. El sen­tit comú, en qual­se­vol cas, ens diu que cal anar amb prudència, man­te­nir el con­tacte visual i no refiar-se de ningú. I el via­nant, què fa? Doncs el 90 per cent dels via­nants pas­sen en ver­mell si no tenen cap cotxe a la vista. I tots, a més, reco­nei­xen haver pas­sat en ver­mell un cop com a mínim el dar­rer mes. Ja veieu que n'hi ha per a tot­hom, per als ciclis­tes, per als cot­xes i per als via­nants incom­pli­dors que neces­si­ten més edu­cació viària. Qui se'n cuida, d'això? Si us plau, l'escola no, a menys que orde­nem la pri­o­ri­tat de les com­petències asso­ci­a­des a la con­vivència. Per aca­bar, una anècdota. Al pas­seig del Mar de Sant Feliu de Guíxols, al sec­tor dels res­tau­rants, tots els pas­sos van del res­tau­rant direc­ta­ment a la ter­rassa que aquest té al pas­seig. D'això se'n diu vet­llar pel negoci o pels cam­brers que ser­vei­xen a peu. Els via­nants, en aquest cas, no comp­ten per a res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia