LA GALERIA
Massa accidents
La ciutat de Girona registra un any preocupant pel que fa als accidents. Amb encara no set mesos de 2016, les xifres ja s'acosten molt al nombre d'accidents viaris que es van registrar durant tot l'any passat. El pla de mobilitat preveia tot un seguit de mesures que havien de permetre continuar rebaixant les xifres d'accidents, però aquest any les xifres no hi juguen a favor. Fa poques setmanes un accident mortal d'un motorista encara va empitjorar més el balanç des de l'inici d'any. I des de fa dies, observant el comportament d'alguns conductors, arribes a la conclusió que, en bona part, la xifra és culpa dels mateixos que van al volant o sobre les motos. La ciutat de Girona s'ha fet gran. Encara no és la bogeria d'una gran urbs com Barcelona, però cada cop hi ha més ciutadans que escullen la moto com a mitjà de transport. És obvi que el salt del cotxe a la moto s'explica en bona part per la facilitat d'aparcar les dues rodes per sobre de qualsevol turisme. Alguns, però, no sembla que siguin conscients de la fragilitat que tenim els que anem sobre dues rodes. Les motos, per definició, anem al límit de moltes normatives de circulació i està força acceptat que sigui així. Aquesta visió, però, portada a l'extrem genera inseguretat als carrers de la ciutat. En pocs dies he observat comportaments que per definició són perillosos. Som tots conscients que vivim en una societat de la immediatesa i la rapidesa, però no val escudar-se en les autoritats municipals, en la falta d'aparcament o acusar de falta d'operativitat el pla de mobilitat per justificar determinades actuacions que ens acaben posant en perill, a nosaltres mateixos i als que ens envolten. Segur que l'administració ha de seguir millorant el ferm, els encreuaments i posant tot allò que li pertoca, però també cal que el ciutadà prengui consciència de les seves responsabilitats. Anar amb moto permet aparcar a pocs metres del destí final i si es formen cues es poden passar sense pràcticament adonar-se de l'embús dels turismes, però cal entendre que anar sobre dues rodes no dóna permís per justificar qualsevol acció als carrers de la ciutat. Potser cal que tothom miri les xifres d'aquest 2016 i pensi que si només se centra a arribar vint segons abans al punt de destí hi ha el perill que en aquestes dades hi acabi figurant com a ferit, en el millor dels casos.