Opinió

Viure sense tu

Receptaris

Llegeixo al Sent Soví com farcir porcell o cabrit, o fer pastanagat o lletugat

Dies de festa a taula, de grans àpats, just quan el Banc dels Ali­ments, Càritas i tan­tes altres enti­tats refor­cen les seves cam­pa­nyes. Una para­doxa més d'aquests temps que bas­cu­len entre la pobresa i l'excés. Però és clar que el men­jar a més de pri­mera via de sub­sistència és una festa, i a Cata­lu­nya la tra­dició culinària situa la feina dels seus pro­fes­si­o­nals com a cap­da­van­tera a Europa. L'edi­to­rial Bar­cino, que el 1979 ja havia edi­tat el Lli­bre de Sent Soví, amb la feina de recerca de Rudolph Grewe, ini­cia amb el res­tau­rant 7 Por­tes, el dels Por­xos d'en Xifré, una col·lecció de recep­ta­ris històrics. El pri­mer és el Lli­bre de Sent Soví, el recep­tari més antic con­ser­vat en llen­gua cata­lana; és de la pri­mera mei­tat del segle XIV i va influir en d'altres lli­bres de cuina medi­e­vals i poste­ri­ors, com el Lli­bre de coch, del mes­tre Robert de Nola, del 1520, amb el qual riva­litza en fama, i el Lli­bre d'apa­re­llar de men­jar i el Lli­bre dels potat­ges. I encara, abans de tots aquests, Sent Soví inclòs, és ante­rior, del 1331, el Lli­bre del coc de la Canonja (Tar­ra­gonès). Per bé que, més que d'un recep­tari, en aquest cas hem de par­lar dels men­jars, les ins­truc­ci­ons i els cos­tums de cape­llans i fra­res a l'hora de men­jar ros­tits, carns d'olla o ver­du­res i lle­gums: cols, cigrons, cara­bas­ses, faves i espi­nacs, o frei­xu­res de porc i conill. La nova edició del Sent Soví ve acom­pa­nyada d'un seguit d'estu­dis que ens des­co­brei­xen què men­ja­ven els cata­lans d'aque­lla època i quin lli­gam hi ha amb el pre­sent. La con­nexió amb la moder­ni­tat i els can­vis soci­als baix­me­di­e­vals són pre­ci­sa­ment en l'apa­rició dels recep­ta­ris de cuina, i Cata­lu­nya ja era en aquest cor­rent que va com­por­tar muta­ci­ons ali­mentàries. Lle­geixo al Sent Soví com far­cir por­cell o cabrit, o fer pas­ta­na­gat o lle­tu­gat, i salto al lli­bre de tècni­ques per cui­nar a casa de Joan Roca, i un i altre em situen davant dels fogons, davant la uni­tat del traç de la festa del men­jar. Davant aquesta potència cap­da­van­tera que seguim tenint.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.