Opinió

LA GALERIA

Setanta anys

En aquells primers anys seixanta del segle passat, quan el vam descobrir, va resultar un diari inspirador d'altres diaris

Ara fa exac­ta­ment setanta anys que Anna Frank moria a Ber­gen-Bel­sen; tenia setze anys i en feia tres que havia començat a escriure el seu famós diari. En català, el diari es publicà el 1959, i vaig poder lle­gir aque­lla pri­mera edició, expres­sa­ment auto­rit­zada a l'Edi­to­rial Selecta pel senyor Otto Frank, pare de l'Anna. El 4 d'agost del 1944 acaba sob­ta­da­ment el diari, dia que la Feld-Poli­zei fa un escor­coll on l'Anna estava ama­gada, tots els habi­tants són arres­tats i envi­ats a camps de con­cen­tració, només en va tor­nar el pare. La Ges­tapo va saque­jar-ho tot, i va dei­xar per terra en bar­rija-bar­reja lli­bres vells, revis­tes, dia­ris, etc.

El diari d'Anna Frank és de bon lle­gir, i està ben escrit. Quan hom pensa que es tracta d'una noieta tan jove, no s'arriba a enten­dre del tot com és que escri­gui amb aque­lla elegància, luci­desa i sen­zi­llesa plena de vivències sovint tràgiques. En una bio­gra­fia, en una novel·la, en un diari o també en un debat intel·lec­tual, m'irrita la pro­li­xi­tat, l'ampul·losi­tat i tot allò que és vague i exal­tat, poc clar i inde­fi­nit, tot allò que és super­fi­cial i retarda la lec­tura. No és el cas de la petita jueva que, sense ami­gues ni amics, se n'inventa una, la Kitty, a la qual cada dia, o quasi, li fa saber les inqui­e­tuds, els pro­jec­tes (pobreta), les il·lusi­ons.

En aquells pri­mers anys sei­xanta del segle pas­sat, quan el vam des­co­brir, va resul­tar un diari ins­pi­ra­dor d'altres dia­ris, i parlo del que pas­sava en una casa alta, immensa i freda d'aque­lla Girona també grisa i negra, on com­panys de curs van començar a escriure una mena o altra de diari. No sé d'on va sor­tir ni de qui era el lli­bre que anava pas­sant de mà en mà i en secret. Devia estar pro­hi­bit, perquè en aquell semi­nari pre­con­ci­liar tot estava pro­hi­bit: dia­ris, revis­tes, ràdio, notícies fora­nes, les amis­tats ano­me­na­des par­ti­cu­lars… se'ns lle­gien en públic obres de Tho­mas Mer­ton (de les quals no enteníem ni fava), del car­de­nal Mer­cier, de Tho­mas de Kem­pis, de Van der Meersch, de Mic­hel Quoist. El diari d'Anna Frank era una escletxa al món, hi vaig tro­bar un paral·lelisme con­cret: per aquell temps se'ns pro­jectà la pel·lícula Els qua­tre-cents cops de Truf­faut i, en l'escena final, el nen pro­ta­go­nista arriba a veure el mar i hi queda emba­da­lit, un horitzó pla­ner i obert que no devia ni haver ima­gi­nat mai. Com nosal­tres, en aquell temps i cir­cumstància. Ara sem­bla ben bé ciència-ficció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia