Opinió

LA GALERIA

De quatre rodes

Només cal fer números per veure que l'import de les sancions de trànsit és més que important

Fa unes set­ma­nes, Joan Domènech escri­via, en aquest mateix racó de diari, sobre el zel de les auto­ri­tats per fer com­plir els límits de velo­ci­tat. Li aca­ba­ven de posar una multa i –després d'accep­tar la infracció– refle­xi­o­nava sobre la gra­ve­tat del cas. “Aga­far gent a més de 50 per hora (...) és anar a tret segur”, afir­mava abans de pre­gun­tar-se si la mesura reper­cu­teix en cap millora real del trànsit, perquè resulta evi­dent que “redunda, és clar, en la recap­tació”. Segons indica el mateix arti­cle, el senyor Domènech viat­java a 80 quilòmetres per hora. La diferència entre el límit permès i la velo­ci­tat real (i que l'arti­cu­lista em per­doni) em va fer dub­tar de la seva tesi, però tam­poc no hi vaig donar gaire vol­tes, és clar. Ara una noti­fi­cació de trànsit m'ha resolt tots els dub­tes. El 4 de febrer, quan lle­gia l'arti­cle, no sabia que cinc dies abans, al quilòmetre 312,78 de la car­re­tera C-31, al terme muni­ci­pal de Platja d'Aro, un radar va foto­gra­fiar-me men­tre cir­cu­lava a 90 quilòmetres per hora. Resul­tat: multa de cent euros. Qua­li­fi­cació de la infracció: greu. El lec­tor deu saber, segu­ra­ment, que par­lem d'una magnífica auto­via de qua­tre car­rils que s'estén al llarg de 48 quilòmetres entre Vidre­res i Pala­fru­gell. És cert que el radar està anun­ciat. És cert que el límit de velo­ci­tat és de 80 quilòmetres. És cert, per tant, que hi ha infracció. Però, ¿algú s'ha pre­gun­tat si el límit és ade­quat a les con­di­ci­ons de la car­re­tera? ¿I quin és el marge rao­na­ble que hem de con­ce­dir a l'error del con­duc­tor o a la inèrcia dels vehi­cles? ¿Hem de mul­tar els que cir­cu­len a 90 i no els que cir­cu­len a 89? O com que la llei és la llei i s'ha de com­plir, ¿mul­tem ja a par­tir dels 81 quilòmetres per hora? ¿I per què no als 91, i m'estal­vi­ava la multa? La res­posta a tan­tes pre­gun­tes no la puc pas donar. Ara, si con­sul­ten les heme­ro­te­ques veu­ran que aquest radar ja ha estat polèmic. L'any 2012 va ser un dels dos punts de la xarxa viària cata­lana on es van impo­sar més san­ci­ons per excés de velo­ci­tat. Quan va entrar en ser­vei, en només cinc mesos va gene­rar 21.000 mul­tes, que són gai­rebé la mei­tat de les mul­tes d'un any a tot Girona. Som al 2015 i la situ­ació no ha variat. Cada dia cen­te­nars de con­duc­tors hi cauen de qua­tre de rodes, i pot­ser no hi ha cap afany recap­ta­tori, però només cal fer números per veure que l'import de les san­ci­ons és més que impor­tant. Sort que no em detre­uen punts, perquè el cotxe és de la dona. A sobre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.