Opinió

El gran pintor oblidat

La seva única obsessió era refer el que ell considerava la seva
gran obra, els llenços monumentals de
la catedral de Vic

Obli­dat, si més no, pel gran públic. Fa cosa de quinze dies que coneixíem l'inici de la reha­bi­li­tació del Saló dels Pas­sos Per­duts del Palau de Justícia de Bar­ce­lona, que ens dei­xarà veure com noves les teles majes­tu­o­ses d'un dels millors pin­tors cata­lans de tots els temps, Josep Maria Sert. Un artista situat als antípodes de les astra­ca­na­des nefan­des d'altres pre­sump­tes pin­tors que gau­dei­xen de fun­da­ci­ons a la capi­tal cata­lana.

Sert, mal­grat el seu com­promís amb la República (que li encar­regà l'orna­men­tació de la gran Sala del Con­sell del Palau de la Soci­e­tat de Naci­ons a Gine­bra), i mal­grat el seu cata­la­nisme con­vençut, no se li per­dona que es guanyés molt bé la vida i que tingués un reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal de pri­mer ordre. Ni tam­poc no se li per­dona la seva amis­tat (aspra) amb Cambó, ni amb Tor­res i Bages, ni amb el sinis­tre Joan March, ni el seu cato­li­cisme fer­vent que l'ha estig­ma­tit­zat des de fa tants anys. Avui dia, ser catòlic i que la teva obra ho demos­tri, sem­bla que molesta.

I sobre­tot a Sert no se li per­dona l'acte que va fer quan, des de París, s'assa­benta de la des­trucció el 1936 del que ell con­si­de­rava la seva gran obra: la deco­ració inte­rior de la cate­dral neoclàssica de Vic. Sert va que­dar real­ment com­mo­ci­o­nat. Encara avui pesa com una llosa a la seva bio­gra­fia que el 1937 viatgés fins a Bur­gos per nego­ciar la recons­trucció de la cate­dral amb els fei­xis­tes. Tot i això, en un pri­mer moment va ser detin­gut per sepa­ra­tista, i va anar d'un pèl que no l'afu­se­llen, gràcies a la inter­venció d'un altre per­so­natge encara més sinis­tre, Ramón Ser­rano Súñer, que, assa­ben­tat per ja podem ima­gi­nar qui, el va sal­var. I així fou com el nou règim dic­ta­to­rial li va ator­gar la pos­si­bi­li­tat de refer l'obra que avui podem admi­rar. Hi va tre­ba­llar fins al 1945, i poc després de la inau­gu­ració, va morir.

Sert va ser fran­quista? Rotun­da­ment no, tot i el que diguin els seus detrac­tors. Es va adhe­rir al règim? Igual com ho van fer molts altres. Fins i tot alguns que ante­ri­or­ment havien estat maçons, els quals, recor­dem-ho, durant la guerra eren també per­se­guits pels anar­quis­tes.

La seva única obsessió era refer el que ell con­si­de­rava la seva gran obra, els llenços monu­men­tals de la cate­dral de Vic. En una segona versió post­guerra civil, veiem emer­gir cru­el­ment repre­sen­tada la Passió de Crist com una gran ana­lo­gia de la passió de la huma­ni­tat sen­cera en guerra; tot esdevé un gran cal­vari men­tre que els sants i els evan­ge­lis­tes pre­nen una trans­for­mació simbòlica que encara avui ningú no ha superat: sant Lluc mateix, aja­gut ten­si­o­nat damunt un bou gegant escri­vint l'evan­geli, és una de les mol­tes esce­nes col­pi­do­res, entre cos­sos que es retor­cen amb el seu dolor i que amb la seva sang miren de redi­mir el món.

Una visió aquesta del tot allu­nyada de la vida moderna, abo­cada de ple a les satis­fac­ci­ons hedo­nis­tes imme­di­a­tes. De fet, és una visió que avui dia no s'entén. De fet, ni molts cape­llans ni teòlegs no l'arri­ben a capir del tot.

El que hi ha a Vic no ha agra­dat mai a cap majo­ria: ni als fran­quis­tes quan es va aca­bar, ni als d'esquer­res per tot aquest his­to­rial vol­gu­da­ment mani­pu­lat del pin­tor, ni als crítics d'art inflats de vani­tat i con­tents d'haver-se cone­gut que ho tro­ben lúgubre i fora “del seu temps”. I per no agra­dar, no agrada a certs mis­sai­res que cre­uen errònia­ment que l'excés d'imat­ge­ria dis­treu del mis­satge real de l'evan­geli.

Això sí, el dia que japo­ne­sos, nord-ame­ri­cans o vés a saber qui, comen­cin a fer pele­gri­nat­ges per veure l'obra de Sert a Vic, ales­ho­res sor­ti­ran tot
d'il·lumi­nats a dir que ells tota la vida han estat ser­ti­ans. Sal­vant distàncies i mane­res, és la nos­tra Cape­lla Six­tina. Podrem tor­nar a valo­rar com cal aquest gran pin­tor?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia