Opinió

Les ciutats

No hi pot haver progrés sense el talent dels homes. Les ciutats són pols per atreure'l primer i retenir-lo després

L'alcalde de Nova York de 2002 a 2013, Mic­hael Blo­om­berg, escriu: “Les ciu­tats han tin­gut un paper més impor­tant a l'hora de modu­lar el món tal com és avui que els impe­ris.” Des d'Ate­nes, Bag­dad, Roma, Venècia en l'anti­gui­tat, fins a Lon­dres, París, Nova York en la moder­ni­tat, això ha estat cert.

Ho serà més en el futur, perquè el 1900 un 20% de la població vivia en ciu­tats, ara un 40% i, d'aquí a 50 anys, més d'un 75% de la població mun­dial serà metro­po­li­tana.

Les vir­tuts de les ciu­tats, cre­a­ti­vi­tat, indus­tri­o­si­tat, empre­ne­do­ria, lli­ber­tat, tolerància, s'esten­dran i seran com­par­ti­des més uni­ver­sal­ment en la mesura que el “metro­po­li­ta­nisme” s'esten­gui. Pos­si­ble­ment la major pro­xi­mi­tat del govern als ciu­ta­dans –en una ciu­tat sem­pre la col·lec­ti­vi­tat a admi­nis­trar és més petita que en un estat– fa que a les ciu­tats la política sigui més pro­pera a les per­so­nes que en els governs. Els pro­ble­mes “metro­po­li­tans” sem­pre són més pragmàtics i con­crets i menys ideològics que els “naci­o­nals”.

Les ciu­tats han estat labo­ra­to­ris d'avenços soci­als impor­tants i diver­sos que van en el Pri­mer Món des de la regu­lació d'hora­ris labo­rals, l'escola gratuïta, els ser­veis públics, l'assistència social, el trans­port públic, l'accés a la cul­tura i l'esport uni­ver­sals gratuïts, fins a la pro­hi­bició de fumar a llocs públics...  

Diuen N. Taleb i G. Tre­ver­ton que la fra­gi­li­tat dels estats deriva “d'una exces­siva cen­tra­lit­zació del govern, d'una eco­no­mia poc diver­si­fi­cada, d'un deute exces­siu, de poca vari­a­bi­li­tat i canvi polític i d'una insu­fi­ci­ent capa­ci­tat d'adap­tar-se als can­vis i als xocs” en un món que can­via a una velo­ci­tat com mai ho havia fet.

Sens dubte, la capa­ci­tat de les ciu­tats per res­pon­dre a aquests rep­tes és més gran que la dels estats i per tant la seva influència a l'hora de modu­lar el món del futur serà deter­mi­nant.

L'atracció del talent és més fàcil que l'atracció de capi­tal. Quan s'acon­se­gueix una con­cen­tració de talent, el capi­tal sem­pre arriba per finançar les ini­ci­a­ti­ves d'aques­tes col·lec­ti­vi­tats. El talent es mou per l'interès dels rep­tes pro­fes­si­o­nals, bé siguin científics, empre­sa­ri­als, artístics o sim­ple­ment soci­als, però dit això el talent vol unes con­di­ci­ons de vida i un entorn fàcil i no agres­siu per a les per­so­nes i les famílies. Això ha por­tat mol­tes ciu­tats a cui­dar la seva cul­tura i el seu medi ambi­ent i avui la inversió per millo­rar-lo i fer la vida dels ciu­ta­dans de la comu­ni­tat més vivi­ble és un objec­tiu que està pre­sent en totes les grans ciu­tats. És una inversió ren­di­ble.

No hi pot haver progrés sense el talent dels homes. Les ciu­tats són pols per atreure'l pri­mer i rete­nir-lo després.

Les ciu­tats han bus­cat espe­ci­al­ment en els dar­rers anys el finançament neces­sari per als seus pro­jec­tes a través d'impos­tos pro­pis des­lli­gant-se pro­gres­si­va­ment de la dependència econòmica dels estats. Hi ha exem­ples valu­o­sos d'aques­tes polítiques que quan són segui­des por­ten a fer inver­si­ons públi­ques pràcti­ques i amb ren­di­ment pro­per per als ciu­ta­dans.

La política d'inversió pública de Bar­ce­lona i Madrid en els dar­rers quinze anys és un exem­ple d'aques­tes polítiques, la pri­mera més pro­pera a la ciu­ta­da­nia i la segona més lli­gada a polítiques d'imatge i pres­tigi amb poc efecte social. No és impos­si­ble que aquesta qüestió tin­gui relació amb el fet de la capi­ta­li­tat de Madrid. El resul­tat ha estat que el deute muni­ci­pal de Madrid és avui insu­por­ta­ble i els ser­veis a la ciu­ta­da­nia s'han encon­git fins a límits que són con­tra­dic­to­ris amb el seu pri­mer objec­tiu de pres­tigi, imatge i “exem­ple”. A Bar­ce­lona ha estat al con­trari, tant pel deute com pels ser­veis.

En l'àmbit de l'ener­gia, el progrés de les ciu­tats és remar­ca­ble, és un exem­ple més de la seva eficàcia. L'ener­gia dis­tribuïda, con­su­mida a prop d'on és gene­rada, les noves fonts d'ener­gia reno­va­ble, sol i vent, l'estalvi energètic per millo­res en la gestió i el millor aïlla­ment dels edi­fi­cis han estat apor­ta­ci­ons que han vin­gut de les ciu­tats, que han hagut de donar res­posta a aquests pro­ble­mes deri­vats de la con­cen­tració de població.

Les ciu­tats han d'avançar-se en les solu­ci­ons als pro­ble­mes soci­als del futur pro­per i és pos­si­ble que aquesta neces­si­tat tin­gui res­posta ade­quada per l'estruc­tura de govern de mol­tes ciu­tats. Si fos el cas, i ho sem­bla, hi ha lliçons polítiques d'aques­tes experiències que no s'han d'obli­dar: la pro­xi­mi­tat del govern a la ciu­ta­da­nia, el prag­ma­tisme en les solu­ci­ons, la ine­ficiència sovint gene­rada per les ide­o­lo­gies en la reso­lució dels pro­ble­mes quo­ti­di­ans, etc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia