Opinió

LA GALERIA

Etiquetes

L'etiquetatge dels aliments és un galimaties tan gros que és gairebé impossible que el puguem desentrellar

Pura coin­cidència. Però pocs dies després de man­te­nir una con­versa amb una empresària que des de l'experiència del seu labo­ra­tori d'anàlisis par­lava sobre la pro­blemàtica al vol­tant de l'eti­que­tatge dels pro­duc­tes ali­men­ta­ris, ha sor­tit un estudi bas­tant demo­li­dor que con­clou que els ingre­di­ents que s'anun­cien en alguns ali­ments són lluny de la rea­li­tat. Es tracta d'un estudi de l'Orga­nit­zació Euro­pea de Con­su­mi­dors que s'ha cen­trat en les eti­que­tes de pro­duc­tes car­nis. Però això és gai­rebé anecdòtic al cos­tat de les con­clu­si­ons a què arriba, com que les eti­que­tes, que són la manera que tenim els con­su­mi­dors de saber què men­gem, no sola­ment no diuen la veri­tat, sinó que fins i tot són inten­ci­o­na­da­ment enga­nyo­ses. Més d'un pot pen­sar que no calia cap estudi per arri­bar a aquesta con­clusió. Però l'experiència m'acon­se­lla la prudència, perquè com passa amb les estadísti­ques, que cadascú les inter­preta segons els seus interes­sos, els estu­dis també tenen els seus mati­sos. Igual que té ris­cos opi­nar sense tenir-lo davant. El que pre­o­cupa és que les orga­nit­za­ci­ons de con­su­mi­dors vegin una clara inten­ci­o­na­li­tat i falta d'hones­te­dat a l'hora de deta­llar la llista d'ingre­di­ents que por­ten unes cro­que­tes o una ham­bur­guesa. El pro­blema aug­menta si tenim en compte que l'eti­que­tatge dels ali­ments és un gali­ma­ties tan gros que és gai­rebé impos­si­ble que els con­su­mi­dors el puguem desen­tre­llar. Per no par­lar dels que patim alguna into­lerància ali­mentària. O sigui que una altra con­clusió és que si pel que sem­bla el que ens expli­quen les eti­que­tes no és veri­tat, i el que pot­ser ho és, costa d'enten­dre, no tenim ni la més remota idea del que men­gem. Així que l'única opció que ens queda és cre­uar els dits i con­fiar que encara que aque­lles ham­bur­gue­ses supo­sa­da­ment 100% de vede­lla, por­tin pollas­tre, no ens facin mal de panxa. Davant aquest pano­rama, pot­ser sí que tenen raó les orga­nit­za­ci­ons de con­su­mi­dors quan recla­men una modi­fi­cació de la legis­lació sobre eti­que­tatge. Elles ho fan per llui­tar con­tra el frau ali­men­tari. Fal­ta­ria veure si aquesta modi­fi­cació eli­mina la supo­sada falta d'hones­te­dat de les empre­ses. Pot­ser també tenen part de raó quan denun­cien l'alt nivell d'exigència a l'hora d'eti­que­tar. Una exigència que sem­bla que ni les mar­ques més grans com­plei­xen. Però això no hau­ria de ser­vir mai d'excusa per enga­nyar el con­su­mi­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia