Opinió

Volatilitat

La volatilitat fa esclatar pels aires la virtut de la confiança, que és el principal valor de la societat. Quan tot és volàtil, no confiem en res ni en ningú

Els ana­lis­tes de la soci­e­tat actual empren dife­rents mots per defi­nir l'espe­rit de l'època. Una de les expres­si­ons que ha tin­gut més ressò és la que va popu­la­rit­zar en el seu moment el sociòleg i assa­gista Zyg­munt Bau­man quan defi­nia la nos­tra època com un temps líquid. Par­tint dels tres estats de la matèria (sòlid, líquid i gas), el sociòleg d'ori­gen polonès s'ha refe­rit en múlti­ples publi­ca­ci­ons als dile­mes que plan­teja una soci­e­tat líquida on tot ha esde­vin­gut incon­sis­tent, dúctil i fle­xi­ble.

La con­dició líquida no té la fer­mesa de la soci­e­tat sòlida, però té algu­nes vir­tuts, com ara la capa­ci­tat d'adap­tar-se a entorns nous i d'adop­tar la forma de con­tex­tos nous. Diem, per exem­ple, que un pro­fes­si­o­nal ha de ser sòlid pel que fa als conei­xe­ments i, a la vegada, líquid perquè cal que tin­gui des­tresa per adap­tar-se a entorns labo­rals que es trans­for­men i muden acce­le­ra­da­ment. El sòlid és dur i infle­xi­ble, men­tre que la con­dició líquida flu­eix, llisca i això va espe­ci­al­ment bus­cat en el món labo­ral.

La paraula incer­tesa o com­ple­xi­tat són també molt empra­des per refe­rir-se a l'època actual, així com, també, el mot inter­de­pendència. Vivim temps carac­te­rit­zats per la incer­tesa, per la difi­cul­tat de fer pronòstics a curt i a llarg ter­mini. És molt difícil pre­dir, amb garan­ties, quins can­vis tin­dran lloc en el futur social, polític, cul­tu­ral, econòmic o religiós, perquè hi ha una pro­funda inter­de­pendència de tots els sis­te­mes, de tal manera que és sum­ma­ment ardu con­tro­lar i domi­nar totes les vari­a­bles que hi ha en joc. En l'eco­no­mia ho hem pogut cons­ta­tar en pròpia pell. Hi ha un uni­vers de vari­a­bles que no domi­nem i que sus­ci­ten can­vis tant a nivell micro com macro que tren­quen totes les pre­dic­ci­ons.

Tal vegada, la millor paraula per expres­sar l'època que estem vivint, o patint, segons com es miri, és vola­ti­li­tat. La soci­e­tat líquida ha donat peu a un uni­vers volàtil on tot allò que era sòlid no sola­ment ha esde­vin­gut líquid, sinó sum­ma­ment volàtil, ines­ta­ble, efímer i fugis­ser. Aquesta situ­ació té efec­tes tant a nivell social com econòmic, però també psi­cològic. Els éssers humans neces­si­tem pilars sòlids per viure, una terra ferma per sos­te­nir-nos i desen­vo­lu­par els nos­tres pro­jec­tes. Per poder fer un salt, cal prémer fort con­tra terra i ele­var-se, però si la terra és flonja o volàtil, és impos­si­ble ele­var-se, sal­tar cap amunt.

La vola­ti­li­tat s'aplica a totes les esfe­res de la vida humana. Són volàtils els càrrecs públics; les ins­ti­tu­ci­ons, els vin­cles, el con­ve­nis, les cre­en­ces, les con­vic­ci­ons, les ali­an­ces, els par­tits polítics, els con­trac­tes, les pare­lles, les rela­ci­ons ami­cals, també les con­vic­ci­ons morals i reli­gi­o­ses que sem­bla­ven més pro­fun­da­ment arre­la­des. La tesi de la vola­ti­li­tat es podria resu­mir en una idea hera­cli­ti­ana: tot can­via, o bé a través d'una tesi budista: no hi ha res per­ma­nent: ni el jo, ni Déu, ni els prin­ci­pis, ni les cre­en­ces.

Els pro­jec­tes a llarga distància reque­rei­xen, però, de con­vic­ci­ons sòlides. Les aven­tu­res difícils de rea­lit­zar exi­gei­xen fona­ments ferms. En els entorns volàtils, la paraula donada no té pes, perquè la mateixa paraula es desfà en l'aire en mil partícules i perd el seu valor. La vola­ti­li­tat fa escla­tar pels aires la vir­tut de la con­fiança, que és el prin­ci­pal valor de la soci­e­tat. Quan tot és volàtil, no con­fiem en res ni en ningú, ni tan sols en nosal­tres matei­xos, perquè no tenim la cer­tesa de poder garan­tir que allò promès romandrà al llarg del temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia