Opinió

opinió

Els nostres i els altres

La darrera exposició que va tenir temps de pensar la Natàlia Molero

Ens ho havíem ima­gi­nat, perquè eren anys sense infor­mació real, creïble. Sabíem que milers d'espa­nyols s'apun­ta­ven cada any a la petita espe­rança d'uns jor­nals a preus d'Europa. Pensàvem en els pobres que havien d'anar a fer la verema. Viat­jant de nit, en trens lents, fumats, plens de male­tes. Entre­pans i vi de la bóta. Les eines i molt de gènere de casa per cui­nar i estal­viar-se els preus fran­ce­sos. Ens dèiem “sí, pot­ser sí que els sous són euro­peus, però el tracte...”.

Van arri­bar els vui­tanta, democràcia inclosa. Encara pas­sa­ven els trens car­re­gats de vere­ma­dors, de València a Bar­ce­lona; de Bar­ce­lona a Figue­res, de Figue­res fins a França. Com era pos­si­ble? Encara la verema? Allò s'aca­ba­ria molt aviat. I dos peri­o­dis­tes giro­nins, en Xavier Martí i en Jordi Mes­tres, s'afa­nya­ren a aixe­car acta del que podia ser un dels últims viat­ges de vere­ma­dors. En Xavier amb la ploma esmo­lada, en Jordi amb l'objec­tiu a punt. S'enfi­la­ren al tren amb una colla valen­ci­ana i els acom­pa­nya­ren en el seu camí cap a la vinya fran­cesa, que els espe­rava amb el raïm madur i els jor­nals gras­sos. Bé, el resul­tat d'aquell tre­ball es va publi­car a El Periódico. Però el podeu recu­pe­rar al catàleg de l'expo­sició Verema dels 80, una emi­gració civi­lit­zada, a la Casa de Cul­tura.

L'expo­sició –la dar­rera que va tenir temps de pen­sar i orga­nit­zar la mala­gua­nyada Natàlia Molero– és un petit reco­nei­xe­ment que Girona fa al fotògraf Jordi Mes­tres. Perquè en Jordi és un pri­mer espasa de la foto­gra­fia, encara que no n'hàgiu sen­tit par­lar gaire. Com que és un amic, m'estal­viaré de can­tar-li jo els mèrits acre­di­tats. Tor­neu al catàleg. Hi tro­ba­reu un retrat del per­so­natge escrit per Xavier Martí, que ens acla­rirà molt les coses. Després, repas­seu l'expo­sició: les magnífiques, netes, con­tun­dents imat­ges que en Jordi ha ser­vat d'aquell viatge. Sabreu ara el que ells com­pren­gue­ren el 82, i que expli­quen amb l'adjec­tiu de civi­lit­zada. Mireu les cares, els ges­tos, les expres­si­ons de la gent de la verema. Com­pren­dreu que, con­tra el que havíem accep­tat creure, no hi ha dra­ma­tisme. És una excursió, sovint fami­liar, cap a una feina tem­po­ral que ajuda cada any a viure amb decència.

Aneu-hi, mireu i lle­giu. En Mes­tres i en Martí es merei­xien l'home­natge. Són dos exem­ples defi­ni­tius que a Girona –la petita Girona de les cape­lle­tes de sem­pre, i la gran Girona de les cate­drals de sem­pre– hi ha dues menes de gent: uns que són dels nos­tres i sobre­sur­ten en política, en lite­ra­tura, en art, en foto­gra­fia, a les publi­ca­ci­ons, a la uni­ver­si­tat, al món social; i els altres que, vés a saber per què, no són dels nos­tres. Costa tant que aquests dar­re­res sur­tin al diari! En aquest cas ha cal­gut una Natàlia Molero de mit­jan­cera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia