Opinió

Tribuna

Misericòrdia: cal?

“Els sentiments, a vegades, ens fan dèbils; la misericòrdia, no

Mai he hagut de ser un heroi. Pot­ser vostè sí. Fent memòria, només recordo moments d'espe­cial tensió men­tre –sent uni­ver­si­tari– feia d'alfe­res al País Basc, en època de violència ter­ro­rista. Els asse­guro que no vaig ser heroi, tot i que el regi­ment on feia d'ofi­cial m'envi­ava sovint als fune­rals de poli­cies o mili­tars assas­si­nats: movia a com­passió.

Lle­gint ara les pri­me­res pla­nes de Voces de Chernóbil, de Svet­lana Ale­xi­e­vich, Nobel 2015 de Lite­ra­tura, també he sen­tit com­passió. La història de Liud­mila Igna­tenko, esposa d'un bom­ber reben­tat per la radi­ació d'aquell acci­dent del 1986, m'ha fet plo­rar. Bé, una mica. Ella, emba­ras­sada, va estar al seu cos­tat els 14 dies de la seva ago­nia. El seu fill va morir qua­tre hores després de néixer. No segueixo.

Els humans, tots, tenim sen­ti­ments: tris­tesa, empa­tia, i molts més. Sem­bla que ara, Fran­cesc, el papa de Roma, vol par­lar molt de la mise­ricòrdia: un sen­ti­ment més? Aristòtil i els estoics la con­si­de­ra­ven un defecte, per­do­na­ble només en el cas d'anci­ans i de nens, tot i que neces­sari per a certs aspec­tes de la vida social. Calia cor­re­gir qui era mise­ri­cordiós perquè: a) mani­fes­tava emo­ci­ons –com­passió, pie­tat– que per­tor­ba­ven la ment i impe­dien jut­jar bé la rea­li­tat; b) es con­tra­po­sava al prin­cipi de la justícia, i c) es rela­ci­o­nava amb el sofri­ment, que, en si mateix, és dolent. I encara tenien més motius.

Con­tem­porània­ment, Nietz­sche –con­tra els filòsofs emo­ti­vis­tes angle­sos– ens ha mat­xu­cat moral­ment, enco­lo­mant-nos que la com­passió o la llàstima són carac­terísti­ques dels dèbils. Hem de ser nobles, forts, pode­ro­sos, amb volun­tat de poder opo­sada al mise­ra­ble “espe­rit de ramat”.

Ales­ho­res: la mise­ricòrdia és nefasta o l'únic camí de sal­vació? Fran­cesc pro­posa una antro­po­lo­gia intel·ligent, que mira lluny; no cerca ni popu­la­ri­tat ni trans­gressió: “La paraula i el con­cepte de mise­ricòrdia sem­blen pro­duir un cert neguit en l'home, que [...] s'ha fet amo i ha domi­nat la terra molt més que en el pas­sat. Tal domini [...] sem­bla no dei­xar espai a la mise­ricòrdia” (Mise­ri­cor­diae vul­tus). Però la mise­ricòrdia no és real­ment un sen­ti­ment, sinó una vir­tut (Tomàs d'Aquino, S. Th., II-II, q. 30): no se'n van ado­nar ni força clàssics ni el des­tra­ler de Nietz­sche. No és de plo­ra­mi­ques ni mani­festa debi­li­tat, sinó omni­potència, és volun­tat: qui té mise­ricòrdia és qui té força.

Els sen­ti­ments, a vega­des, ens fan dèbils; la mise­ricòrdia, no: cons­ti­tu­eix dones i homes valents. Com la Liud­mila Igna­tenko, mise­ri­cor­di­osa amb el seu marit des­tros­sat per la radi­ació. En Nietz­sche quasi ens enga­nya. Ara sabem que es va equi­vo­car, també en això: cal mise­ricòrdia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia