Opinió

LA GALERIA

Tren indigne

Durant anys a Girona es va optar per la carretera i el vehicle privat, en comptes de planificar la mobilitat social ferroviària

Com és pos­si­ble que a l'any 2016 el pre­si­dent de la Renfe pugui decla­rar, pugui afir­mar –molt en l'estil, en la línia del nihi­lisme de Rajoy– que el ser­vei que ofe­reix a Cata­lu­nya la seva com­pa­nyia és el pit­jor de tot l'Estat? Aques­tes acti­tuds ens demos­tren que, en la dura quo­ti­di­a­ni­tat del dia a dia, el govern espa­nyol manté, de facto, una relació colo­nial amb Cata­lu­nya. La situ­ació d'indig­ni­tat abso­luta del tren con­ven­ci­o­nal a Cata­lu­nya –el tren social i ter­ri­to­rial per excel·lència– és una prova fefa­ent que és l'Estat –la seva superes­truc­tura poli­ti­co­ad­mi­nis­tra­tiva amb seu a Madrid– el que ja ha des­con­nec­tat amb la nos­tra, mor­ti­fi­cada i espo­li­ada, nació cata­lana.

El trans­port públic fer­ro­vi­ari con­ven­ci­o­nal –encara que molta gent no s'ho cre­gui, i alguns ho hi cre­guin– és un pilar essen­cial més de l'estat del benes­tar, com la sani­tat, l'edu­cació, la justícia o els ser­veis soci­als. Doncs bé, és insos­te­ni­ble que la població de la regió de Girona con­tinuï, el 2016, encara amb un ser­vei bàsic, tan indigne i man­cat de raci­o­na­li­tat. El tren con­ven­ci­o­nal és el “parent pobre” de la mobi­li­tat; i això es paga car. Durant molts anys, a la demar­cació de Girona és va optar, d'una manera abu­siva, per la car­re­tera i el vehi­cle pri­vat en comp­tes de pla­ni­fi­car una millor mobi­li­tat social fer­roviària: no es van fer línies noves; per exem­ple, el Baix Empordà és una de les poques comar­ques de més de 100.000 habi­tants que no dis­posa de trans­port públic fer­ro­vi­ari; a més, en les línies exis­tents, l'R-11 i l'RG1, el man­te­ni­ment cada cop és menor, és va dete­ri­o­rant. Per altra banda, l'aposta acce­le­rada del “gran tren”, el TAV, més per motius polítics –una excusa per lici­tar obres per espe­cu­lar– que per donar un ser­vei digne al ter­ri­tori, va sig­ni­fi­car una agressió con­tra el tren con­ven­ci­o­nal. Això ens ha por­tat a la lamen­ta­ble situ­ació de man­can­ces estruc­tu­rals, que fa que un ser­vei indis­pen­sa­ble per als giro­nins només es pugui defi­nir com a indigne.

En síntesi, les línies R-11 i RG1, sobre­tot en el tram gironí, estan molt menys­pre­a­des, menys­va­lo­ra­des pel govern del PP (el binomi Renfe-Adif). També cal insis­tir en la manca d'inter­con­nec­ti­vi­tat i d'inter­mo­da­li­tat tren-bus, i les molt defi­ci­ents inter­con­ne­xi­ons fer­roviàries Port­bou-Cer­vera de la Marenda (Renfe-SNCF). En gene­ral, cal millo­rar el trans­port públic a tota la demar­cació i, molt espe­ci­al­ment, a l'Alt Empordà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.