Opinió

Full de ruta

Els “aixeca't i vés-hi”

Des de l'immobilisme, la passivitat i la seguretat del sofà, tot es veu molt més clar

Un amic meu gasta un con­cepte fantàstic apli­cat a una mena de per­so­nes i fenòmens: els “aixeca't i vés-hi”. Són els que arre­glen el món amb filípiques alliçona­do­res i crítiques ferot­ges, que s'ho miren tot des del sofà, ben repa­pats, ben lluny de tot: com menys els esquitxa una cosa, més clara la veuen, més con­tun­dent i unívoca és la solució que hi posen. És allò que s'ano­mena l'acti­visme –o el cri­ti­cisme– de sofà. Al Twit­ter és a l'ordre del dia. El pro­blema no són les xar­xes soci­als en si, des­proveïdes de cap con­dició més que ser el mitjà, encara que sovint es con­fon con­tin­gut amb con­ti­nent.

Els “aixeca't i vés-hi” han tro­bat al Twit­ter una eina per des­ple­gar, com un paó estar­ru­fat, el seu cinisme. Polèmiques i per­so­nat­ges públics són, per sis­tema (amb raó o sense), objecte d'acar­nis­sa­ment. Com que els “aixeca't i vés-hi” són impol·luts, perquè des de l'immo­bi­lisme, la pas­si­vi­tat, la llu­nya­nia i la segu­re­tat de les amplíssi­mes coor­de­na­des del sofà tot es veu més clar, solen dego­te­jar doble moral. L'esport de ras­tre­jar per on tron­to­lla qual­se­vol per­so­natge públic –un tuit que s'ensumi con­tra­dic­tori, ni que sigui fora de con­text, una arruga, una imper­fecció...– sem­bla acti­var un exèrcit de cen­sors, mora­lit­za­dors i dic­ta­dors de men­ja­dor que no en dei­xen pas­sar ni una. I això sí, sem­pre a punt per riure de l'enso­pe­gada de l'altre. Una cosa és la crítica, asse­nya­lar l'engany, la men­tida o la injustícia; l'altra, l'escarni, el judici sumaríssim. Segu­ra­ment no deu ser casu­a­li­tat que a l'era dels “aixeca't i vés-hi” més fla­grants, es pro­du­eixi una evi­dent onada d'into­lerància i xenofòbia. Davant d'això, s'enge­guen els vídeos virals. Ahir mateix en vaig veure un del canal TyC Sports, un anunci que con­fron­tava diver­ti­da­ment el mis­satge de Donald Trump d'aixe­car murs a les fron­te­res amb el fut­bol de la selecció argen­tina. O aquesta set­mana ha cor­re­gut com la pólvora la foto d'una dona negra alçant el puny davant una mani­fes­tació fei­xista a Suècia. I pot­ser, d'altra banda, la cadena viral fa d'efec­tiu neteja-consciències i no sor­tim d'allà mateix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.