Política

PRESIDENT DE L’ASSEMBLEA (ANC)

JORDI SÀNCHEZ

“Pel fet de retolar en català gent de la Crida va anar dies a la presó”

Represàlies · “Si som molts i assumim cadascuna de les conseqüències del que anem a fer, l’Estat no ens pot guanyar”

Jordi Sànchez és un dels diri­gents clau de l’estratègia inde­pen­den­tista cap al referèndum com a pre­si­dent de l’Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana (ANC). Amb un lide­ratge après als anys de la Crida, la seva vocació política és la de l’acti­vista cívic –“els par­tits són impres­cin­di­bles perquè no hi ha democràcia sense ells, però la vida dels par­tits mai m’ha seduït perquè el par­tit ve de part, i necessària­ment una part es con­tra­posa al tot i vol créixer com­pe­tint amb les altres parts”. Rei­vin­dica que és indis­pen­sa­ble, també en aquesta cruïlla històrica de la política cata­lana, la trans­ver­sa­li­tat i uni­tat de veus per tal d’apro­fun­dir en drets i lli­ber­tats col·lec­tius.

Jordi Sànchez i Pica­nyol (1964) és fill de la plaça del Sol, al bar­ce­loní barri de Gràcia. Nas­cut en una família sar­da­nista, de cata­la­nisme popu­lar “no espe­ci­al­ment poli­tit­zat”, fa el seu bateig cívic a l’esplai de la parròquia del Coll, que com­pleta al de Sant Felip Neri sota la influència nai­xent de la teo­lo­gia de l’alli­be­ra­ment i l’ecu­me­nisme cristià de Taizé mal­grat que a casa no són prac­ti­cants. L’agi­tació política i cívica de la tran­sició democràtica deter­mi­narà la seva tra­jectòria com la de tants joves, amb la influència del germà i una cosina més grans. “De vega­des, a les balla­des de sar­da­nes dels diu­men­ges al ves­pre a la plaça de Sant Jaume venien grups d’ultra­dreta com els Guer­ri­llers de Crist Rei a per­se­guir els joves.” El 1981, la fun­dació de la Crida a la Soli­da­ri­tat en Defensa de la Llen­gua, la Cul­tura i la Nació Cata­la­nes coin­ci­deix amb els seus anys a l’ins­ti­tut Mont­ser­rat, on és un dels fun­da­dors del col·lec­tiu inde­pen­den­tista del cen­tre. Després del con­cert en què la Crida omple el Camp Nou, Sànchez fa el pas i s’incor­pora a l’equip lide­rat per Àngel Colom i Aureli Argemí. “La Crida va ser la meva gran escola d’acti­visme polític.” Sota la influència per­so­nal de Lluís Maria Xiri­nacs i intel·lec­tual de Gandhi, Lanza del Vasto o Jean-Marie Muller, Sànchez es com­pro­met amb la deso­bediència civil i la no-violència, “sem­pre amb res­pecte a la vida i a l’adver­sari”.

En aquell moment, “ja era molt clar que els grans par­tits polítics havien garan­tit una tran­sició i una gover­nança dei­xant-se al calaix mol­tes coses, no poques renúncies i, sobre­tot, havien sacri­fi­cat el gran capi­tal humà del tei­xit asso­ci­a­tiu per for­nir les ins­ti­tu­ci­ons de gent capa­ci­tada”. Els anys 82, 83 o 84, la Crida viu “enor­mes con­vul­si­ons” perquè, segons Sànchez, els par­tits se sen­ten incòmodes amb el que fa, la volen con­tro­lar i hi ha epi­so­dis en què “s’intenta com­prar totes les volun­tats de la gent” de l’enti­tat: “Alguns par­tits s’allu­nyen de la Crida –CDC, PSC i, poste­ri­or­ment, també la futura ICV– no perquè digués coses que els fos­sin ali­e­nes sinó perquè ells havien dei­xat de dir-les.” Sànchez asse­gura que els diri­gents de la Crida es van bre­gar en aque­lles con­vul­si­ons: “Vam enten­dre que, al ser­vei de la política, cal també gent amb ganes de no dei­xar-se ins­tru­men­ta­lit­zar pels par­tits.” Sànchez serà por­ta­veu de l’enti­tat del 1983 fins a la seva dis­so­lució el 1993, després dels Jocs Olímpics. Cam­pa­nyes con­tra la Loapa, per la nor­ma­lit­zació lingüística, con­tra la Sisena Flota dels Estats Units o el Fre­e­dom for Cata­lo­nia dels Jocs. L’abril del 1985 fan una acció con­tra la reto­lació exclu­siva en cas­tellà de la Renfe: “Diguem-ho clar, ara que ens fan tanta por i ens ame­na­cen, gent molt jove­neta va aca­bar dies a la presó per haver reto­lat ‘sor­tida’ allà on posava ‘salida’.”

Sànchez defensa que la gran sort del movi­ment inde­pen­den­tista d’avui és que la “violència ha estat des­ter­rada del debat polític”. Admet que hi pot haver tensió, que s’hau­ran “d’assu­mir res­pon­sa­bi­li­tats davant d’un estat intran­si­gent, que no busca el diàleg, que vol escar­men­tar uns pocs per donar una lliçó al con­junt de la soci­e­tat. Però això ja ho hem vis­cut”. Qui no té volun­tat de trans­for­mar la rea­li­tat, de fixar horit­zons per millo­rar, no assu­meix cap risc, con­clou. Sànchez demana fugir del vic­ti­misme –“això no és una lluita d’herois”– però deixa clar que gua­nyar el dret d’auto­de­ter­mi­nació, “fun­dar una república a par­tir d’un man­dat democràtic”, tindrà molts obs­ta­cles al davant. “Si som molts i assu­mim cadas­cuna de les con­seqüències del que anem a fer, l’Estat no ens pot gua­nyar”, apunta en relació amb la deso­bediència civil i la no-violència.

El pre­si­dent de l’ANC diu que tots els exem­ples de deso­bediència civil con­tem­porània en països democràtics demos­tren que “quan hi ha for­tes con­vic­ci­ons de justícia i consciència en la deter­mi­nació de les acci­ons, no hi ha meca­nis­mes poli­ci­als ni judi­ci­als sufi­ci­ents per tom­bar-te”. Con­vic­ci­ons i deter­mi­nació que, diu, s’hau­ran de mul­ti­pli­car en el con­junt de la soci­e­tat perquè “el canvi i el procés siguin molt més ràpids”.

Davant dels que tenen dub­tes, Sànchez recorda la història de la insub­missió al ser­vei mili­tar obli­ga­tori: “Quan vam començar el movi­ment de l’objecció de consciència érem qua­tre gats. Després en van venir uns quants i els objec­tors ana­ven a la presó. Després va venir la llei de l’objecció, i els insub­mi­sos ana­ven a la presó. Al final ja no hi havia prou pre­sons per als insub­mi­sos. Com va aca­bar? Amb la supressió del ser­vei mili­tar. Estem par­lant de Cata­lu­nya i Espa­nya a finals dels anys 80 i prin­ci­pis dels 90.”

Arri­bar a l’1 d’octu­bre és èxit, votar és èxit i asso­lir el reco­nei­xe­ment d’una volun­tat democràtica per cons­truir el futur és èxit, refle­xi­ona: “L’1-O ha entrat en la pre­visió del calen­dari inter­na­ci­o­nal. Cata­lu­nya i Espa­nya viu­ran un abans i un després.”

Als anys 80 s’intenten comprar les voluntats de la gent de la Crida. Alguns partits se n’allunyen perquè continua dient allò que ells havien deixat de dir
L’Estat té potestat per neutralitzar persones concretes però no té la capacitat de guanyar les conviccions personals de la gent
Hem de fugir del victimisme. Això no és una lluita d’herois. Però hem de tenir clar que la conquesta del dret d’autodetermi- nació tindrà molts obstacles

Potser no sabies que...

3.000 adhesius polítics de la transició

Nen en el tardofranquisme i adolescent en la transició, el primerenc interès polític l’aboca a la recollida d’informació i propaganda fins a tenir “una de les col·leccions més potents d’adhesius polítics de la transició”, amb més de tres mil exemplars.

Socialitzat amb cançó i rock a la plaça del Sol

La plaça del Sol ajuda en la seva presa de consciència cívica i política: “Durant molts anys, a l’envelat de festa major hi van actuar tots els artistes de la Nova Cançó i el rock catalans, en més d’una ocasió amb conflictes i càrregues policials.”

Pacte amb Maragall pel ‘Freedom’ olímpic

La Crida tria no boicotejar els Jocs Olímpics per l’entusiasme ciutadà. Però els aprofita. A la campanya del ‘Freedom for Catalonia’ aconsegueix aparèixer en diverses ocasions durant el recorregut de la torxa. Al final, l’organització dels Jocs els ofereix accés a espais per evitar irrupcions imprevistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia