Política

Benet Salellas

Diputat de la CUP-CC

Nosaltres contra el feixisme de Daeix

L’únic antídot al totalitarisme és reconstruir el‘nosaltres’ amb més comunitat
Aquest mateix govern és el que, juntament amb el monarca, fa negocis d’armes arreu del planeta

El pit­jor que ens podria pas­sar com a soci­e­tat és pen­sar que els dolo­ro­sos atemp­tats del 17-A són una mena de catàstrofe natu­ral, una inex­pli­ca­ble cala­mi­tat cai­guda del cel. Els atemp­tats són una bar­ba­ri­tat injus­ti­fi­ca­ble, és evi­dent, però res­po­nen a uns vec­tors i uns con­tex­tos que aca­ben gene­rant el perill que puguin aparèixer, i ens caldrà inci­dir-hi d’una manera pro­funda si no, malau­ra­da­ment, cor­rem el risc que puguin repe­tir aquí i arreu.

Ahir milers de per­so­nes vam recórrer els car­rers de Bar­ce­lona en dife­rents mar­xes i blocs per pro­tes­tar-hi en con­tra. Rere un lema espon­tani i inno­cent com No tinc por s’hi van anar a refu­giar les prin­ci­pals auto­ri­tats polítiques, inclo­sos el Rei i el govern espa­nyol, en un intent de cons­trucció d’un nosal­tres abso­lu­ta­ment neu­tral i acrític enfron­tat al ter­ro­risme, als autors de la matança i a la ide­o­lo­gia tota­litària. Un nosal­tres exclu­si­va­ment emo­ci­o­nal. No podem com­par­tir aquesta mirada. Daeix ens ha col­pit i volem com­ba­tre’l deci­dits i amb fer­mesa, sense cap dubte. Ara bé, més enllà de l’emoció només si fem aflo­rar el debat sobre el con­text, la geo­política i les cau­ses més pro­fun­des podrem fixar les garan­ties de no-repe­tició.

Costa molt ser al cos­tat de Mari­ano Rajoy en una mani­fes­tació con­tra Daeix quan ell mateix vice­pre­si­dia un govern que va ser pro­ta­go­nista del Quar­tet de les Açores i de l’atac il·legal con­tra l’Iraq el 2003, atac que es va jus­ti­fi­car amb una men­tida com les armes de des­trucció mas­siva (ho explica deta­lla­da­ment l’informe fet per la comissió inde­pen­dent Chil­cot el 2016) i que va ser seguit d’una ocu­pació que va anor­rear l’estat ira­quià i va gene­rar el caos embrió del Daeix. Un atac, el del govern Aznar-Rajoy, per espo­liar els recur­sos natu­rals del país a costa de més guerra i dolor a l’Iraq i la regió. Aquest mateix govern és el que, jun­ta­ment amb el monarca, fa nego­cis d’armes arreu del pla­neta i també a l’Aràbia Sau­dita i Tur­quia, avui ali­ats polítics i finançadors de Daeix... Aquesta és la geo­política que fa de camp de cul­tiu de fets com el de Bar­ce­lona i Cam­brils. Per això diem les vos­tres guer­res, els nos­tres morts. I aquests dies resul­tava curiós lle­gir com s’invo­ca­ven per cri­dar a la mobi­lit­zació con­tra els atemp­tats les mani­fes­ta­ci­ons con­tra la guerra del 2002 i 2003, silen­ci­ant que aque­lles van ser grans mobi­lit­za­ci­ons ciu­ta­da­nes con­tra el govern del PP con­for­mat per aquests matei­xos que ahir des­fi­la­ven en nom de la pau.

Però perquè el Daeix arribi a Cata­lu­nya és evi­dent que hi han con­tribuït altres ele­ments de caràcter per­so­nal, com el fana­tisme, com l’estratègia de les sec­tes, com la vul­ne­ra­bi­li­tat en deter­mi­na­des edats (qua­tre dels sis morts a trets tenen 19 anys o menys), com una difícil crisi d’iden­ti­tats que viuen els nos­tres joves, tots, però que s’agreuja entre els joves d’ori­gen magribí pel con­text del racisme que vivim... Aquí els autors dels atemp­tats van que­dar fora del nosal­tres. I és que més enllà dels esforços de la bona gent, de les mes­tres, les edu­ca­do­res, dels equips de fut­bol, en aquest país ens con­ti­nua tra­ves­sant el racisme, de manera invi­si­ble, pot­ser com ens passa amb el mas­clisme, que de vega­des ens costa de per­ce­bre però que dolo­ro­sa­ment com­pro­vem en cada femi­ni­cidi. Perquè a casa nos­tra hi con­vi­vim dife­rents comu­ni­tats, vivim junts però no bar­re­jats. I per això, en funció dels orígens de cadascú, del nom, del color de la pell... no dis­po­sem les matei­xes opor­tu­ni­tats per dibui­xar els pro­jec­tes de vida. I això pot arri­bar a gene­rar frus­tració i a la llarga, odi. Això es diu capi­ta­lisme i afecta tot­hom, però sem­pre s’acar­nissa més amb els que es tro­ben als mar­ges.

L’únic antídot al tota­li­ta­risme és recons­truir el nosal­tres amb més comu­ni­tat, un únic país, com hem dit tan­tes vega­des. I una soci­e­tat apo­de­rada amb més igual­tat i més justícia; aquí i a qual­se­vol altre punt del món; en política inter­na­ci­o­nal i també en política social. Sobre aquesta idea volem cons­truir el nosal­tres, un nosal­tres entre totes aque­lles per­so­nes que apos­tin per llui­tar con­tra el racisme i con­tra qual­se­vol forma de tota­li­ta­risme i que sigui inclu­siu amb tot­hom; un nosal­tres que enten­gui que la política inter­na­ci­o­nal ha de basar-se en la fra­ter­ni­tat dels pobles i no pas en la sos­tracció dels seus recur­sos natu­rals o en els interes­sos econòmics de les oli­gar­quies locals o regi­o­nals. Aquest és el millor nosal­tres per llui­tar con­tra el ter­ro­risme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia