Política

POLÍTICA

Els CDR s’apoderen de les grans carreteres del país

Les mobilitzacions en defensa dels presos van provocar talls i embussos a les principals vies del nord, el sud i l’oest

A l’Empordà la protesta va mantenir tallada l’AP-7 fins al migdia

Els comitès de defensa de la República (CDR) es van activar ahir arreu del país en protesta per la detenció del president Puigdemont i per reclamar la llibertat dels presos polítics.

D’entre totes les mobilitzacions que van afectar ahir la xarxa viària de Catalunya, la que va tenir més recorregut va ser al nord del país: el tall de l’AP-7 al peatge nord de Figueres (al terme municipal d’Hostalets de Llers) va provocar quilòmetres de retencions i embussos, des de la frontera francesa i fins a uns 20 quilòmetres al sud de Figueres, que només es van anar resolent a partir de mitja tarda. A Llers, un miler de manifestants convocats pels CDR de Girona i de l’Empordà s’havien citat a les sis del matí al peu de l’autopista per formar dos barratges, a 1 quilòmetre de distància l’un de l’altre, impedint el trànsit a l’autopista en els dos sentits. En cada un d’aquest punts i a cada carril, els manifestants s’havien situat enmig de parets de neumàtics per materialitzar el barratge i s’havien desmuntat algunes tanques de seguretat per impedir el pas de vehicles als accessos de l’AP-7. Amb la lliçó apresa de la mobilització del novembre (quan es va tallar l’autopista a Borrassà, uns 15 quilòmetres més al sud), la logística dels manifestants estava perfectament rodada: tendes de campanya, armilles grogues, motxilles amb menjar i beure per aguantar el temps que fes falta, pancartes i pintades reclamant la llibertat dels presos. Entorn a les deu del matí, però, els manifestants van optar per reagrupar-se i concentrar totes les seves forces en un sol punt, el de més al nord. Corria la veu que les furgonetes dels cossos de seguretat (Brimo i ARRO) ja feien camí i es van presentar a tres quarts de dotze. Van ser 25 vehicles, els efectius dels quals van intervenir amb contundència i sense preocupar-se per les escridassades que rebien dels manifestants: en mitja hora, amb alguna càrrega i traient en pes els últims manifestants que no es volien moure, els agents van tenir desallotjades les calçades centrals. Part dels manifestants, uns dos-cents, van seguir la protesta traslladant-se a uns centenars de metres de distància, on van formar un barratge a l’N-II.

En aquell moment, entre la una i les tres de la tarda, és quan es va complicar més el trànsit en aquest sector: els efectius policials encara estaven enfeinats a l’autopista i se’ls obria un segon front a la carretera nacional. La circulació es va anar normalitzant a partir de mitja tarda. A les comarques gironines, els mateixos CDR es van tornar a activar a un quart de cinc de la tarda iniciant una marxa lenta de vehicles per l’AP-7, en sentit sud i entre els peatges de Vilademuls i Fornells. L’acció es va desconvocar poc abans de les sis.

A la demarcació la primera protesta s’havia fet a la nit, quan durant un parell d’hores havia quedat tallat l’accés als túnels de Bracons des de la Vall d’en Bas (C-37), amb una barricada a la rotonda del polígon de les Serres. Desenes de persones hi van tornar poc abans de les nou del vespre, tancant la boca nord dels túnels en els dos sentits de la marxa, una acció que va finalitzar a les onze de la nit.

L’A-2, l’AP-7 i l’N-340

Els CDR també van ser actius en altres punts del territori: unes dues-centes persones convocades pels CDR del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre van tallar l’N-340 al seu pas per Alcanar al voltant de dos quarts de nou del matí. Després d’unes sis hores de tall, els manifestants es van traslladar fins a l’AP-7 fent una marxa a peu per l’autopista en sentit nord fins a l’altura de l’Ampolla. Una altra protesta va tallar l’N-340 al seu pas per l’Ampolla (Baix Ebre) cap a dos quarts de sis de la tarda. També va quedar tallada l’A-2 a l’altura d’Alcarràs (Segrià) en sentit Barcelona. Unes cent cinquanta persones s’havien concentrat a primera hora del matí entre Alcarràs i Soses. La protesta es va aixecar al voltant de dos quarts d’onze del matí. Abans de marxar, però, en aquest punt es van encendre els pneumàtics amb els quals s’havia impedit la circulació per l’autovia i per aquest motiu el restabliment del trànsit es va endarrerir. L’A-2 havia quedat tallada en sentit Saragossa a la tarda, a dos quarts de cinc. Els Mossos van desallotjar aquest punt amb una càrrega cap a les sis de la tarda. Cap a les tres de la tarda (durant menys d’una hora), la C-17 va quedar tallada a Sant Quirze de Besora (Osona), i a un quart de set de la tarda, a Puigcerdà (Cerdanya) es va iniciar un tall a l’N-152 i l’N-154 a tocar de la frontera.

A Barcelona l’avinguda Diagonal només va estar tallada durant una hora al matí (va quedar reoberta al voltant de dos quarts de nou), en una protesta que volia solidaritzar-se amb les altres accions que es van fer arreu del país.

LA XIFRA

6
hores
va quedar ocupada l’AP-7 al nord de Figueres pels manifestants convocats pels CDR de l’Empordà i Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.