Política

May demana als ‘tories’ rebels un nou pla fronterer

Defensarà avui a Irlanda del Nord el seu compromís d’evitar una frontera dura

Els conservadors creen un grup de treball integrat per europeistes i euroescèptics

El Par­tit Con­ser­va­dor va cons­ti­tuir ahir un grup de tre­ball amb repre­sen­tants de diver­ses fac­ci­ons inter­nes per bus­car una solució a la sal­va­guarda de la fron­tera a Irlanda del Nord. El grup es va tro­bar ahir per pri­mera vegada i està pre­vist que es reu­neixi de manera assídua amb el minis­tre del Bre­xit, Step­hen Bar­clay, per bus­car els “arran­ja­ments” neces­sa­ris que faci­li­tin l’apro­vació par­la­mentària d’un acord de sor­tida. Inte­gren el grup, per part dels euro­escèptics, Steve Baker –vicelíder del grup euro­escèptic radi­cal de Jacob Rees-Mogg–, Owen Pater­son –exmi­nis­tre per a Irlanda del Nord– i Mar­cus Fysh. Entre els euro­peis­tes, hi ha els exmi­nis­tres Nicky Mor­gan i Damian Green.

May va per­dre la votació del seu acord amb la UE el 15 de gener pas­sat per 432 a 202 vots, la des­feta més gran d’un pri­mer minis­tre que es recorda, pel vot en con­tra dels rebels euro­escèptics i euro­peis­tes del seu par­tit i dels seus socis uni­o­nis­tes nord-irlan­de­sos, neces­sa­ris per acon­se­guir una majo­ria. Després de la der­rota, es va reu­nir amb uni­o­nis­tes i rebels del seu par­tit i van acor­dar donar suport a una esmena pre­sen­tada pel dipu­tat tory Gra­ham Brady que pro­po­sava “arran­ja­ments alter­na­tius” a la sal­va­guarda de la fron­tera d’Irlanda del Nord.

Aquesta sal­va­guarda és la raó del rebuig tant dels euro­peis­tes del seu par­tit com dels uni­o­nis­tes nord-irlan­de­sos. Es tracta d’una garan­tia que exi­geix la UE al Regne Unit si no acon­se­guei­xen un acord comer­cial abans del 31 de desem­bre del 2020, quan acaba el període de tran­sició, i que diu que el país es que­darà de manera inde­fi­nida dins la unió dua­nera. May no va tenir més remei que tre­ba­llar amb els euro­escèptics per evi­tar el tren­ca­ment del par­tit i va aca­bar donant suport a l’esmena con­tra el seu acord. Va pas­sar de dir que la sal­va­guarda no es podia tocar a exi­gir a la UE que la modi­fi­qui o que la retiri. I ha encar­re­gat a aquest grup que li doni una alter­na­tiva perquè pugui tor­nar a inten­tar nego­ciar amb Brus­sel·les, pos­si­ble­ment a finals de set­mana.

May rea­fir­marà avui a Irlanda del Nord el seu objec­tiu d’evi­tar el res­ta­bli­ment d’una fron­tera dura amb Irlanda després del Bre­xit.

Els laboristes, a punt de trencar-se

El risc de trencament del partit ha obligat May a treballar amb els euroescèptics de la seva formació, però el Brexit no només amenaça de dividir els conservadors, sinó també els laboristes, l’altre gran partit britànic. En els últims dies, han tornat a sorgir rumors d’un intent d’escissió d’un grup de sis diputats laboristes de la facció centrista. Hi ha tres faccions dins del laborisme: l’esquerra radical de Corbyn i la cúpula del partit, els centristes de Blair, i la classe obrera brexitera. Els sis rebels són europeistes i exigeixen a Corbyn una línia dura contra l’antieuropeisme que s’ha apoderat del Partit Conservador. Però també estan en contra de l’antisemitisme de Corbyn i la seva oposició a qualsevol interferència exterior a Veneçuela. S’assenyala que el partit es podria trencar a l’estiu. No seria el primer cop que passa. El 1981 ja es va escindir un grup de quatre diputats laboristes que van formar el Partit Social Democràtic, que es va acabar integrant en altres formacions i es va convertir en el Partit Liberal Demòcrata actual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia