Política

Consells comarcals: pactes de tota mena

Els dos socis a la Generalitat lluiten per l’hegemonia al territori, on es reparteixen 35 de les 40 presidències, per quatre del PSC

JxCat és en més governs (29) que ningú, gràcies als 12 pactes amb els socialistes, més que amb ERC (9)

A vuit comarques no hi governa la primera força

La cons­ti­tució diven­dres dels con­sells comar­cals de la demar­cació de Bar­ce­lona va posar punt final a la for­mació de tot l’entra­mat d’admi­nis­tra­ci­ons locals que es deriva de les elec­ci­ons del 26-M (només que­da­ran per a final de setem­bre les enti­tats muni­ci­pa­lis­tes i òrgans menors com Local­ret o el Fons Català de Coo­pe­ració), i va com­ple­tar un mapa de poder ter­ri­to­rial que reflec­teix un equi­li­bri gai­rebé per­fecte entre les dues for­ces de llarg majo­ritàries: JxCat, amb 19 pre­sidències, i ERC, amb 16, tot i que aca­ba­ran el man­dat el 2023 empa­ta­des a 18, si es com­plei­xen els acords. Els dos grans par­tits inde­pen­den­tis­tes, socis a la Gene­ra­li­tat i a les dipu­ta­ci­ons de Tar­ra­gona, Girona i Lleida, es dis­pu­ten en canvi l’hege­mo­nia al ter­ri­tori, fet que, unit a dinàmiques locals sem­pre específiques, fa que a mesura que s’abaixa la lupa sigui més com­pli­cat que s’hi pri­o­rit­zin pac­tes en clau estric­ta­ment sobi­ra­nista.

La fórmula que més s’ha donat als ens comar­cals, de fet, és la mateixa que a la Dipu­tació de Bar­ce­lona, una entesa entre JxCat i el PSC, en alguns casos com­ple­tada amb comuns i/o inde­pen­dents, que es dona en 12 comar­ques, repar­ti­des per tot el país, si bé la majo­ria al vol­tant de Bar­ce­lona. Els soci­a­lis­tes, de fet, basen en els post­con­ver­gents les qua­tre úniques pre­sidències: Baix Penedès, Baix Llo­bre­gat, Vallès Occi­den­tal i Gar­raf, con­sell on JxCat els relle­varà a mig man­dat, en una ope­ració inversa a la que es donarà al Vallès Ori­en­tal.

El pacte de la Gene­ra­li­tat és el segon pre­fe­rit, ja que es dona en nou comar­ques (fins i tot en alguna, com el Pri­o­rat, sense cal­dre, ja que ERC hi tenia la majo­ria, un fet simi­lar al que pot aca­bar pas­sant a la Ribera d’Ebre), en què en gene­ral es res­pecta la pre­sidència per al par­tit gua­nya­dor. En d’altres com la Gar­rotxa, ERC ha votat la inves­ti­dura tot i que JxCat ja tenia la majo­ria. Només tro­bem un Con­sell sense opo­sició, el de la Conca de Bar­berà, on tots els par­tits tenen con­se­llers al govern, si bé curi­o­sa­ment és l’única comarca on ara ni ERC (que l’assu­mirà això sí a mig man­dat), ni JxCat, ni PSC tenen la pre­sidència, que ocupa la històrica Fede­ració d’Inde­pen­dents de Cata­lu­nya (FIC), just a la con­trada on va néixer. A última hora, al Baix Camp el PSC també entrarà en el govern, afe­gint-se així al pacte ini­cial JxCat-ERC.

Els repu­bli­cans, per la seva banda, s’ente­nen amb el PSC (en algun cas amb el suport d’altres for­ces) només en tres comar­ques, si bé els seus pac­tes amb CUP, comuns i inde­pen­dents són més prolífics (4), també més que els que hi té JxCat (2). Cadas­cun dels dos grans governa en soli­tari qua­tre comar­ques més on tenen majo­ria, si bé a la Segarra és rela­tiva, i ERC ho fa en mino­ria, perquè no va sumar prou el pacte de JxCat i PSC, i la CUP, que tenia la clau, no es va afe­gir a cap de les dues alter­na­ti­ves.

Pac­tes a la con­tra

En aquest cas el pacte a la con­tra no va pros­pe­rar, com tam­poc va pas­sar en d’altres com el Maresme o l’Alt Empordà, aquí en sen­tit con­trari ja que el PSC asse­gura que ERC li va ofe­rir arra­co­nar JxCat. Això sí, les traïcions entre els dos inde­pen­den­tis­tes per des­ban­car del govern la que havia estat pri­mera força han aca­bat tri­om­fant en fins a vuit con­sells: sis per part dels post­con­ver­gents (al Tar­ra­gonès, la Selva, el Ripollès, l’Anoia, el Pallars Sobirà i el Vallès Ori­en­tal) i dos per part dels repu­bli­cans (a la Terra Alta i l’Urgell), fet que ha mul­ti­pli­cat ira­des crítiques cre­ua­des. És clar que en algun lloc, com a la Cer­da­nya, la divisió ha estat interna, ja que hi han pac­tat JxCat i un sec­tor d’ERC, que s’hi ha par­tit.

Comp­tat i deba­tut, dels 40 con­sells comar­cals que s’han for­mat, JxCat lidera la llista de presència en més governs (29, per 22 d’ERC), men­tre que el PSC –que es fa fort sobre­tot a l’àrea de Bar­ce­lona fins a fer-hi tron­to­llar l’hege­mo­nia inde­pen­den­tista, en alguns casos amb la crossa dels comuns– intenta fer-se valer més enllà, i gràcies als pac­tes serà en total en 17 governs comar­cals.

JxCat, feliç; ERC, no tant

El secre­tari de política muni­ci­pal d’ERC, Marc San­glas, jus­ti­fica que els pac­tes amb JxCat són més difícils en l’àmbit comar­cal perquè en molts llocs “és el rival, la par­tida és entre tots dos i les dinàmiques de suma són més com­pli­ca­des”, unit al fet que es dona una “auto­no­mia molt gran” al ter­ri­tori. “En ser la força més gran hem per­dut uns quants llocs”, lamenta, para­do­xal­ment. Per això San­glas no està del tot satis­fet amb el mapa final –“hem posat sobre la taula mol­tes ofer­tes i hauríem pogut asso­lir més acords”, cons­tata–, i diu que “no acaba d’enten­dre” l’aliança JxCat-PSC, perquè hi ha llocs “on no té cap lògica, i és del tot gratuïta”, com a l’Anoia, on el PSC té una sola alcal­dia. “Els con­sells són òrgans sobre­tot de gestió i suport als ajun­ta­ments, i allà on tenim més alcal­dies no és lògic que esti­guem a l’opo­sició”, subrat­lla. “Que ges­ti­o­nin els de l’opo­sició als muni­ci­pis genera efec­tes per­ver­sos”, resu­meix.

El secre­tari d’orga­nit­zació del PDe­CAT, Fer­ran Bel, està en canvi més con­tent perquè creu que han pogut “maxi­mit­zar la presència als equips de govern”. Bel asse­gura que d’entrada el cri­teri gene­ral de JxCat volia ser el de “res­pec­tar la força més votada”, però que ha estat ERC “qui no ho ha vol­gut mate­ri­a­lit­zar, perquè ens va dir que no ho veia fac­ti­ble als con­sells per les dinàmiques locals”. “A nivell d’ajun­ta­ments, sobre­tot petits, és molt difícil, però a nivell comar­cal teníem més marge”, rebat Bel, abans de reconèixer els diver­sos pac­tes a la con­tra que hi ha hagut. En aquest sen­tit, tot i que l’entesa més estesa ha estat amb el PSC, asse­gura que no ha estat el resul­tat del pacte a la Dipu­tació de Bar­ce­lona, sinó que tots han vin­gut de dinàmiques locals. El del PDe­CAT, en tot cas, creu que seria un error “estig­ma­tit­zar” els acords amb el PSC, que no des­carta que puguin “mar­car tendència en el futur”, si bé creu que és “pre­ma­tur” pen­sar que ho puguin fer a curt ter­mini, i subrat­lla que “les rela­ci­ons amb ERC es man­te­nen, i s’han de man­te­nir”, perquè per exem­ple encara cal resol­dre els ens muni­ci­pa­lis­tes.

El PSC ho rela­ti­vitza

Des del PSC, el secre­tari d’orga­nit­zació, Sal­va­dor Illa, també nega que les ali­an­ces amb JxCat res­pon­guin a un cri­teri pre­con­ce­but, i asse­nyala les pre­mis­ses gene­rals del PSC: inten­tar estar “en el màxim” de governs, afa­vo­rir que siguin “esta­bles i inclu­sius”, i de “suma i suport” als muni­ci­pis. Illa fa una valo­ració posi­tiva del resul­tat i recorda que a escala local també s’han entès amb ERC, comuns i fins i tot Cs. “Hem donat auto­no­mia perquè s’arribi a acords ate­nent a la rea­li­tat ter­ri­to­rial, que és molt diversa, i la foto final és aquesta”, diu. Igual­ment, rela­ti­vitza que això pugui mar­car un canvi d’ali­an­ces en la política cata­lana. “El 2015, en ple procés, ja vam començar gover­nant a Girona amb el PDe­CAT de Puig­de­mont, hem fet pac­tes amb tot­hom des de sem­pre”, recorda el del PSC, ja que “allà toca fer política muni­ci­pal” i hi ha “molts punts d’acord amb par­tits que defen­sen coses dife­rents sobre el futur de Cata­lu­nya”.

El Barcelonès es liquida i a l’Aran ja tenen el Conselh

Només dues de les 42 comarques catalanes queden fora del règim general dels consells comarcals. Una, el Barcelonès, tot just per primer cop, ja que el Parlament n’ha aprovat una derogació que s’acabarà de fer efectiva en els propers mesos, per la qual cosa ara s’hi ha nomenat tot just una gestora provisional que s’haurà d’encarregar precisament dels tràmits legals. L’altre règim especial és el de la Val d’Aran, que té reconegut el dret a l’autogovern i ja té una institució pròpia, el Conselh Generau d’Aran, que es va constituir el 18 de juny, amb majoria absoluta d’Unitat d’Aran, partit lligat al PSC, que la va prendre a Convergència Democràtica Aranesa, lligada històricament a CDC.

Tensió i justificacions pels diversos pactes a la contra

Alguns pactes han aixecat molt de rebombori al territori, on entitats com l’ANC van organitzar protestes el dia de la constitució. És el cas dels dos Vallès o de l’Anoia, on van haver de desallotjar alguns concentrats que havien envaït la sala amb pancartes i cridant “botiflers i traïdors” als consellers de JxCat pel pacte amb el PSC. També es va consumar la sociovergència, per exemple, al Consell de la Selva, el de més pressupost del país, on el president, Salvador Balliu, va enviar fins i tot una carta al president Torra (que dies abans havia aturat un pacte idèntic al seu poble, Santa Coloma de Farners) per justificar la reedició d’un acord que segons ell ja va funcionar l’anterior mandat.

Reconducció ‘in extremis’ al Maresme

Al Maresme es donava tant per fet el pacte JxCat-PSC, que a més requeria la complicitat de Cs i PP, que s’hi va crear la plataforma Stop155 Consell Comarcal i va muntar diverses accions de pressió per evitar-lo. In extremis, la situació es va reconduir cap a un pacte ERC-JxCat, tot i que els activistes van anar al ple igualment a exigir unitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.