Política

DESMUNTANT EL NO

Catalunya (NO) té dret a l’autodeterminació

Una història mil·lenària i institucions i llengua pròpies avalen el dret del país a autodeterminar-se

El dret internacional empara el dret de Catalunya a constituir-se en estat, diguin el que diguin

Diuen el govern de Madrid i tots aquells que són con­tra­ris al procés inde­pen­den­tista català que, a diferència de tots els altres pobles del món, Cata­lu­nya no té dret a l’auto­de­ter­mi­nació i que, per tant, no pot cons­ti­tuir-se en estat. Argu­men­ten que Cata­lu­nya no és una nació, sinó una sim­ple comu­ni­tat autònoma, i que tam­poc no és una colònia. Per tant, com podria aco­llir-se Cata­lu­nya a aquest dret fona­men­tal i uni­ver­sal de tots els pobles, vigent en el dret inter­na­ci­o­nal a par­tir de la Carta de les Naci­ons Uni­des del 1946 i reco­ne­gut, nova­ment, el 1976?

Com podria, d’altra banda, diuen, auto­de­ter­mi­nar-se si la sobi­ra­nia popu­lar resi­deix en la tota­li­tat dels ciu­ta­dans de l’Estat espa­nyol i no pas en el poble català per sepa­rat, que no és un sub­jecte polític sobirà? I reblen el clau asse­gu­rant que si, mal­grat tot, s’atribuís al poble català aquesta con­dició i tingués aquest, per tant, dret a deci­dir, no podria fer-ho de cap manera, perquè això seria il·legal, segons la lega­li­tat vigent, la que marca la Cons­ti­tució espa­nyola i que nega, fer­ma­ment, el dret d’auto­de­ter­mi­nació de cap ter­ri­tori de l’Estat i ho recorda en el seu arti­cle 2 quan pro­clama “la indi­so­lu­ble uni­dad de la Nación española, patria común e indi­vi­si­ble de todos los españoles”.

Com es pot tren­car aquesta argu­men­tació, apa­rent­ment tan taxa­tiva? Per la Comissió de Defensa del Col·legi d’Advo­cats de Bar­ce­lona, la qüestió és ben clara, segons recu­llen en una anàlisi jurídica del gener del 2013: “És un dret ina­li­e­na­ble de Cata­lu­nya, com a comu­ni­tat naci­o­nal, el poder deci­dir sobre el seu futur, ja sigui din­tre de l’Estat on està inte­grat o sepa­rant-se’n per cons­ti­tuir un nou estat sobirà, segons ho deci­deixi la volun­tat majo­ritària, democràtica­ment i pacífica­ment expres­sada, dels seus ciu­ta­dans.”

El fet que una deter­mi­nada doc­trina en dret inter­na­ci­o­nal defensi una inter­pre­tació res­tric­tiva del dret d’auto­de­ter­mi­nació con­si­de­rant-lo apli­ca­ble només als pro­ces­sos de des­co­lo­nit­zació no vol dir, necessària­ment, que Cata­lu­nya no pugui auto­de­ter­mi­nar-se. “L’absència de regu­lació de l’exer­cici d’un dret no sig­ni­fica la negació de la seva existència, des del moment que aquest dret ha estat for­mu­lat amb caràcter gene­ral i sense esta­blir cap excepció”, afir­men els advo­cats bar­ce­lo­nins.

Cata­lu­nya, d’altra banda, reu­neix per­fec­ta­ment les con­di­ci­ons reque­ri­des perquè se li reco­ne­gui el dret a l’auto­de­ter­mi­nació. En aquest sen­tit, és indis­cu­ti­ble que Cata­lu­nya té una història mil·lenària, llen­gua, dret civil i ins­ti­tu­ci­ons pròpies, estruc­tura social i econòmica dife­ren­ci­ada i una volun­tat mani­fes­tada durant els segles de man­te­nir la pròpia iden­ti­tat.

Dei­xada aquesta qüestió acla­rida, què passa amb la lega­li­tat vigent, com es pot tren­car i com defen­sar-ho amb el dret inter­na­ci­o­nal? Per als advo­cats bar­ce­lo­nins, tam­poc hi hau­ria pro­blema, ja que “en una soci­e­tat democràtica no és la llei la que deter­mina la volun­tat dels ciu­ta­dans, sinó que és aquesta la que crea i modi­fica la lega­li­tat”. També cre­uen que es podria jus­ti­fi­car en dret inter­na­ci­o­nal una decla­ració uni­la­te­ral d’inde­pendència en cas que el govern espa­nyol impedís un referèndum, com és el cas ara mateix del con­vo­cat per al pròxim 1 d’octu­bre, o es negués a accep­tar-ne el resul­tat. Per a la Comissió de Defensa del Col·legi d’Advo­cats de Bar­ce­lona, la qüestió cru­cial de la legi­ti­mi­tat jurídica d’una decla­ració uni­la­te­ral d’inde­pendència en con­tra­dicció amb la lega­li­tat vigent va que­dar resolta amb la reso­lució del Tri­bu­nal Inter­na­ci­o­nal de Justícia de l’Haia sobre el cas de Kosova, en esta­blir que l’assem­blea koso­var no ope­rava com a ins­ti­tució d’auto­go­vern de l’admi­nis­tració pre­e­xis­tent, sinó que se’n situ­ava al marge, en vir­tut de les facul­tats que li con­fe­ria la repre­sen­tació democràtica de la volun­tat popu­lar. És a dir, es cre­ava una nova lega­li­tat. Una cosa sem­blant al que podria pas­sar a Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia