Política

L’opinió DELS EXPERTS

La hisenda catalana

Resulta crucial que els ciutadans sàpiguen com i en què es gasten els seus impostos

Quan par­lem de la hisenda cata­lana l’hem d’enten­dre des de dos ves­sants: el nor­ma­tiu, que defi­neix el nivell, l’estruc­tura i la com­po­sició del sis­tema fis­cal, i l’ope­ra­tiu, vin­cu­lat a la gestió i la recap­tació dels impos­tos.

La cre­ació d’un nou estat dona l’opor­tu­ni­tat de dis­se­nyar un sis­tema fis­cal adap­tat a les neces­si­tats i pre­ferències de la soci­e­tat cata­lana. Actu­al­ment, el sis­tema fis­cal que afecta els cata­lans és el resul­tat d’un con­junt de deci­si­ons que han anat adop­tant els dife­rents governs, fona­men­tal­ment els de l’Estat espa­nyol. Aquest no res­pon a un dis­seny orde­nat i inte­gral en què s’hagin fixat uns objec­tius pre­vis a asso­lir, sinó que és el resul­tat de suc­ces­si­ves refor­mes i modi­fi­ca­ci­ons basa­des, en molts casos, en cri­te­ris elec­to­ra­lis­tes. En aquest sen­tit, el futur sis­tema fis­cal català s’ha de cons­truir pre­nent com a base uns prin­ci­pis pre­vis i àmpli­a­ment accep­tats per la soci­e­tat, com són el de justícia, suficiència i eficiència. És a dir, un sis­tema fis­cal que garan­teixi l’estat del benes­tar, que sigui redis­tri­bu­tiu i que fomenti la com­pe­ti­ti­vi­tat i la pros­pe­ri­tat. Addi­ci­o­nal­ment, el sis­tema fis­cal català haurà de com­plir uns cri­te­ris de caràcter més tècnic, com ara la sim­pli­ci­tat, l’esta­bi­li­tat en el temps i la segu­re­tat jurídica.

L’estruc­tura d’aquest nou sis­tema fis­cal català haurà de ser homo­lo­ga­ble a la dels països de la UE i als països més avançats. Això suposa que esti­gui con­fi­gu­rada amb impos­tos sobre la renda de les per­so­nes físiques, un impost sobre soci­e­tats, impos­tos sobre la riquesa, l’IVA, impos­tos espe­ci­als, dins dels quals han de tenir un pes molt impor­tant els impos­tos ambi­en­tals, i les cotit­za­ci­ons a la Segu­re­tat Social. A la vegada, cadas­cuna d’aques­tes figu­res impo­si­ti­ves s’haurà de dis­se­nyar seguint les tendències, tant de defi­nició de bases impo­sa­bles com de tipus impo­si­tius, de la majo­ria de països del nos­tre entorn per faci­li­tar els acords inter­na­ci­o­nals i per llui­tar de manera més eficaç con­tra el frau i l’evasió fis­cal.

Pel que fa al nivell impo­si­tiu, Cata­lu­nya té actu­al­ment una pressió fis­cal del 34,4%, xifra rela­ti­va­ment baixa en relació amb la mit­jana de la UE-28 (38,7%) i més encara si es com­para amb la mit­jana dels països de la zona euro (40,2%), la qual cosa denota que hi ha camí per recórrer. Com? D’una banda fent més eficaç el sis­tema fis­cal, recon­si­de­rant els bene­fi­cis fis­cals i aug­men­tant els tipus impo­si­tius on hi ha marge. I, d’altra banda, llui­tant fer­vo­ro­sa­ment con­tra el frau i l’evasió fis­cal.

Els estu­dis indi­quen que pràcti­ca­ment una quarta part de tota l’acti­vi­tat econòmica que es rea­litza a l’Estat espa­nyol escapa del con­trol tri­bu­tari. Però, a més, hi cal afe­gir totes les bases impo­sa­bles que estan fora del ter­ri­tori espa­nyol i que s’esca­pen del com­pli­ment tri­bu­tari. Aquest és un ele­ment clau que haurà d’afron­tar l’Agència Tri­butària de Cata­lu­nya, jun­ta­ment amb els nous rep­tes que suposa ser una admi­nis­tració moderna, eficaç, àgil i al ser­vei dels ciu­ta­dans.

Per fer-ho pos­si­ble, caldrà sot­me­tre l’Agència a un procés de trans­for­mació pro­fund, que suposi, entre altres coses, dotar-se dels recur­sos humans sufi­ci­ents tant en ter­mes quan­ti­ta­tius com en for­mació, dels sis­te­mes informàtics i de les solu­ci­ons tec­nològiques més moder­nes i de pro­ces­sos de gestió inno­va­dors, que garan­tei­xin el con­trol neces­sari i que, a la vegada, faci­li­tin el com­pli­ment de les obli­ga­ci­ons tri­butàries als con­tri­bu­ents.

El procés de trans­for­mació també haurà de supo­sar un canvi en la manera de fun­ci­o­nar i de rela­ci­o­nar-se amb el con­tri­bu­ent, ori­en­tat cap a un model basat en la trans­parència i la con­fiança mútua, sim­pli­fi­cant la gestió dels impos­tos i faci­li­tant el seu com­pli­ment, un model par­ti­ci­pa­tiu entre con­tri­bu­ents, agències, asses­sors i empre­ses en què l’objec­tiu últim sigui, òbvi­a­ment, recap­tar impos­tos, però reduint al màxim els cos­tos indi­rec­tes que suposa el com­pli­ment de les obli­ga­ci­ons tri­butàries, el nivell de frau i la con­flic­ti­vi­tat judi­cial. Cal­dria un model pre­ven­tiu, on es pre­servés la màxima segu­re­tat jurídica, avui molt qüesti­o­nada pels con­ti­nus can­vis inter­pre­ta­tius en els grans impos­tos, que poden posar en risc de fallida pro­jec­tes empre­sa­ri­als.

En aquest nou model de fun­ci­o­na­ment és del tot neces­sari dife­ren­ciar clara­ment el tracte a aquells con­tri­bu­ents que com­plei­xen sis­temàtica­ment les seves obli­ga­ci­ons tri­butàries (la majo­ria) d’aquells que, de manera rei­te­rada i en alguns casos apro­fi­tant argúcies de l’engi­nye­ria fis­cal, no ho fan.

Un altre aspecte alta­ment relle­vant és que des del govern català s’haurà de dur a terme una gran tasca de peda­go­gia i d’edu­cació a la ciu­ta­da­nia per millo­rar el nivell de moral fis­cal que tenim. En aquest sen­tit, resulta cru­cial que els ciu­ta­dans sàpiguen com i en què es gas­ten els ingres­sos que apor­ten en forma d’impos­tos. Cal dir que el des­ple­ga­ment ter­ri­to­rial i com­pe­ten­cial que està duent a terme actu­al­ment l’ATC amb l’incre­ment de per­so­nal i amb una aposta digi­tal, a més de l’apro­vació pel Par­la­ment de la llei del Codi Tri­bu­tari de Cata­lu­nya el juliol pas­sat, posen les bases perquè l’Admi­nis­tració Tri­butària de Cata­lu­nya pugui afron­tar amb garan­ties els rep­tes de futur. Tot un encert!

I DEMÀ JOSEP MARIA FORNÉ

El canvi que fem és per millorar el benestar


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia