Política

PSC: una ampliació per “abandonar els deu anys de procés”

Zaragoza celebra l’acord per al Prat perquè “canvia el relat” al país

Rull, contrari a allargar la tercera pista

El diputat del PSC al Congrés José Zaragoza ha celebrat l’acord entre el govern espanyol i el català per ampliar l’aeroport del Prat perquè “és la demostració tangible que els fets fan que canviï el relat de la discussió sobre què passa a Catalunya”. El socialista no es va estar ahir a RNE d’apostar per seguir aquesta línia de treball per “abandonar els deu anys de procés”, que afirma que “no han aportat res i han perjudicat Catalunya i Espanya”. En el mateix sentit va celebrar la bilateral de la setmana passada, tot i que no va dur a acords rellevants, perquè “la realitat obliga els independentistes a abandonar i sortir del seu relat permanent i a discutir coses concretes”.

Zaragoza va insistir, en tot cas, que on hi ha d’haver el diàleg és dins de Catalunya, perquè “el problema és entre catalans”, i fins i tot va retreure al govern que ha “arribat al poder sense guanyar les eleccions” i “només amb el suport dels antisistema de la CUP”, que s’ha definit contra l’acord del Prat. El diputat, a més, va carregar contra el PP, a qui va acusar de ser “el principal enemic d’Espanya”, perquè “no fa altra cosa que enfrontar” els seus territoris i buscar el conflicte “permanentment”.

Contra l’ampliació

En canvi, l’exconseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull va aixecar ahir la veu dins de JxCat per mostrar el rebuig a l’allargament de la tercera pista del Prat, i al fet que es toqui l’espai protegit de la Ricarda. Segons ell, no cal esperar la resposta negativa d’Europa per frenar-ho, ja que la llei de 1985 d’espais naturals ja protegeix zones com aquesta, i avisa que “no es pot incomplir”. Tampoc li veu cap ni peus a un trasllat de la llacuna.

Segons ell, aquesta, a més, no és cap condició necessària perquè l’aeroport pugui ser hub de vols intercontinentals, cosa que de fet veu “altament improbable” que passi mentre el gestor en sigui Aena, que “ha convertit el Prat en la T5 de Madrid”. En canvi, sí que va defensar a Catalunya Ràdio que són necessàries una terminal satèl·lit i la connexió ferroviària amb els aeroports de Reus i Girona. Rull, això sí, va valorar positivament l’acord entre el govern i el ministeri perquè ha aconseguit “frenar” el “xantatge” d’Aena. “Aena deia ‘o tot o res’, o agafeu tot el paquet complet o ho sacrifiquem tot”, subratllava, així que ara creu que Catalunya podrà tenir “lideratge” en el projecte.

Colau i Collboni, enfrontats

El primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, descarta que les discrepàncies amb l’alcaldessa Ada Colau pel Prat afectin la seva acció de govern com a socis, ja que la qüestió no surt en el pacte. Collboni va remarcar ahir a RAC1 que l’administració competent és la Generalitat i que l’opinió de l’Ajuntament “és molt rellevant però no és determinant”. Segons ell, el debat sobre el futur ha de ser “llarg, rigorós i contrastat” i va recordar que l’acord entre executius és tot just “el punt de partida”, i calia arribar-hi pels terminis ara plantejats.

Tot just ahir, en un article a El País titulat “Un aeroport d’unicorns”, Colau carrega contra l’acord assolit “en secret, en ple mes d’agost i d’esquena a la ciutadania”, i critica que les “úniques certeses” són que “implica destruir” una zona protegida i vol sumar 20 milions de passatgers, elevant les emissions, quan el compromís de la ciutat i el país és reduir-les un 50% el 2030. D’aquí que lamenti el “negacionisme climàtic” d’Aena i el seu model “depredador i insostenible”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia