Política

La Moncloa i Aena descarten reprendre ara l’acord al Prat i suspenen el projecte 5 anys

La ministra de Transports afirma que “qui ha trencat el consens i ha variat el seu posicionament és la Generalitat”

Assegura que ha rebut trucades del Govern per “matisar” el pacte del 2 d’agost

La minis­tra de Trans­ports, Raquel Sánchez, i el pre­si­dent i con­se­ller dele­gat d’Aena, Mauri Lucena, han coin­ci­dit en donar per aca­bada l’acord sobre l’ampli­ació del Prat i han asse­gu­rat que el pro­jecte queda “en sus­pens” fins d’aquí a cinc anys. “No es podrà tor­nar a incloure fins al pròxim Docu­ment de Regu­lació Aero­portuària (DORA) a par­tir del 2026”, ha insis­tit.

La minis­tra ha asse­gu­rat que en aquesta legis­la­tura “no hi ha marge” per repren­dre la inversió per al Prat i que dona per per­duda “l’opor­tu­ni­tat” de fer rea­li­tat el pro­jecte fins després del 2025. Sánchez ha insis­tit en entre­vista a la Ser i RAC 1 que les inver­si­ons pre­vis­tes per al període 2022-2026, que s’ha d’apro­var en el Con­sell de Minis­tres de la set­mana que ve, ja “no es pot modi­fi­car”.

“No hi ha marge per repren­dre la inversió en aquesta legis­la­tura. És aquesta opor­tu­ni­tat la que per­dem”, ha asse­gu­rat, mal­grat que el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Jordi Puig­neró, s’ha mos­trat en decla­ra­ci­ons a RAC 1 i Cata­lu­nya Ràdio, dis­po­sat a repren­dre les con­ver­ses per per­me­tre la inversió de 1.700 mili­ons d’euros per con­ver­tir l’Aero­port del Prat en un hub inter­con­ti­nen­tal.

El pre­si­dent i con­se­ller dele­gat d’Aena, Mau­rici Lucena, ha asse­nya­lat “la falta d’opinió homogènia” dins del govern de la Gene­ra­li­tat com a prin­ci­pal causa de la reti­rada de la inversió de 1.700 mili­ons d’euros per a l’ampli­ació de l’Aero­port del Prat. En decla­ra­ci­ons a El matí de Cata­lu­nya Ràdio, Lucena ha posat èmfasi en remar­car que el govern estava d’acord amb el pre­a­cord sobre l’ampli­ació a que es va arri­bar el 2 d’agost, en què estava pre­sent el vice­pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Jordi Puig­neró. A més, ha asse­gu­rat que el pro­jecte “que en sus­pens fins d’aquí a 5 anys” quan espera que hi hagi “una nova fines­tra d’opor­tu­ni­tat regu­latòria”.

El govern, el cul­pa­ble

Sánchez ha defen­sat que ha estat el govern de la Gene­ra­li­tat el que “ha tren­cat l’acord, i el con­sens, i ha vai­rat el seu posi­ci­o­na­ment del 2 d’agost” sobre l’ampli­ació de l’aero­port del Prat. En una entre­vista a El Món a Rac1, Sánchez ha dit que més enllà de les piu­la­des i expres­si­ons públi­ques del pre­si­dent Pere Ara­gonès i altres polítics d’ERC, en els últims dies se’ls va fer “arri­bar aquesta divisió” al sí del Govern i va haver-hi “tru­ca­des dema­nant mati­sos res­pecte a l’acord per part de per­so­nes de la Gene­ra­li­tat”. “No tot­hom al Govern manté aquesta postura de tren­ca­ment, però és evi­dent que no podem avançar”, ha afe­git.

El tuit que ha moles­tat el govern espa­nyol i que ha pro­vo­cat, segons ha dit Sánchez, la decisió d’atu­rar la inversió és el que va fer Ara­gonès diven­dres 3 de setem­bre:

El DORA

La minis­tra Sánchez ha recor­dat que el docu­ment DORA amb les inver­si­ons pre­vis­tes per AENA té una vali­desa de 5 anys, del 2022 al 2026, i que si ara no s’aprova la inversió dels 1.700 mili­ons d’euros no es podrà plan­te­jar fins després d’aquest període.

“Això no vol dir que no ens obrim a par­lar i que la inversió no sigui pos­si­ble en un futur, però ara per ara, quan fal­ten pocs dies perquè s’hagués d’apro­var el docu­ment al con­sell de minis­tres, no tenim cap altra opció”, ha dit Sánchez en referència a la sus­pensió de la inversió.

La minis­tra ha recor­dat que els 1.700 mili­ons d’euros no sor­tien dels pres­su­pos­tos gene­rals de l’Estat, sinó dels d’AENA. Per tant, ha sug­ge­rit que si la inversió no es fa en l’ampli­ació del Prat, no es farà en altres infra­es­truc­tu­res públi­ques.

Sánchez ha asse­gu­rat que no ha rebut cap tru­cada del Govern després que ahir anunciés públi­ca­ment la reti­rada de la inversió, un ele­ment que ha admès que l’ha sorprès. En tot cas, la minis­tra ha defen­sat la seva decisió perquè “a ningú se li escapa que la Gene­ra­li­tat ha mos­trat un posi­ci­o­na­ment dèbil, no prou madur, i una divisió que posa en risc l’èxit de la infra­es­truc­tura”.

“Quan s’està gover­nant un país, amb pro­jec­tes com aquest, no ens podem per­me­tre cri­a­tu­ra­des, hem de ser seri­o­sos i rigo­ro­sos i no podem jugar amb les expec­ta­ti­ves del país”, ha afir­mat la minis­tra de Trans­ports. Sánchez ha negat divi­si­ons dins del govern espa­nyol, afir­mant que la vice­pre­si­denta Yolanda Díaz i ella esta­ven d’acord en què la pro­tecció medi­am­bi­en­tal havia de ser una part impor­tant del pro­jecte.

Sánchez ha dit que l’aero­port no és un dels temes a trac­tar a la taula de diàleg, ja que es tracta en meses dife­rents, però que, si ho vol, el Govern pot treure el tema. En tot cas, ha dit que “no es donen les con­di­ci­ons per tirar enda­vant el pro­jecte”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia