Política

La política dels draps bruts

L’exte­nu­ant tra­gi­comèdia sobre la bara­lla ideològica que es lliura entre Colòmbia i Veneçuela, i que empas­tifa tota la regió, ha tin­gut, aquests dies, el dar­rer epi­sodi: l’assas­si­nat en ter­ri­tori veneçolà de dos impor­tants líders guer­ri­llers dis­si­dents del procés de pau de l’Havana, que van aban­do­nar l’acord i van recu­pe­rar les armes. El cas s’afe­geix a la mediàtica mort d’un altre dels líders insur­gents, Jesús San­trich, aba­tut també a Veneçuela fa uns mesos.

Aques­tes ope­ra­ci­ons tenen en comú que, a hores d’ara, ningú sap del cert qui n’ha estat el res­pon­sa­ble: men­tre que el govern de Nicolás Maduro manté un intri­gant silenci, l’exe­cu­tiu d’Iván Duque parla d’enfron­ta­ments entre diver­ses fac­ci­ons guer­ri­lle­res pel con­trol de cul­tius il·lícits, a l’altra banda de la fron­tera. No obs­tant això, els mit­jans colom­bi­ans asse­nya­len, cada dia més ober­ta­ment, una acció mili­tar de l’exèrcit naci­o­nal colombià, que hau­ria vio­lat la sobi­ra­nia del país veí pene­trant un cen­te­nar de quilòmetres la fron­tera selvàtica per aba­tre els objec­tius, tal com ja va pas­sar el 2008, quan les for­ces arma­des colom­bi­a­nes van matar Raúl Reyes, impor­tant coman­dant de les FARC-EP, en ter­ri­tori de l’Equa­dor.

Men­tre que la soci­e­tat colom­bi­ana per­cep les dis­sidències guer­ri­lle­res com a delinqüència comuna, el govern de Duque explota al màxim el supo­sat vin­cle d’aquests grups amb el pèrfid govern boli­varià de Maduro. En el cas cada vegada més creïble que els mit­jans colom­bi­ans l’encer­tin, l’objec­tiu de Colòmbia amb aques­tes ope­ra­ci­ons mili­tars tan for­mi­da­bles com arris­ca­des inter­na­ci­o­nal­ment seria doble: d’una banda, ani­qui­lar els cinc líders més impor­tants d’aques­tes dis­sidències –de moment, ja es comp­ten tres morts–; de l’altra, demos­trar a tot­hom la denun­ci­ada con­nivència del govern veneçolà amb unes orga­nit­za­ci­ons que es dedi­quen al lucra­tiu cul­tiu de la coca.

Esbom­bar els draps bruts dels altres sem­pre ha estat molt pro­fitós en política. Els fets recor­den, en certa manera, l’obs­cur cas de les exe­cu­ci­ons el 1989 del gene­ral Ochoa i tres alts fun­ci­o­na­ris cubans més, acu­sats per l’estat cari­beny de mer­ca­de­jar amb Pablo Esco­bar. Aquell fet sem­pre ha estat envol­tat pels dub­tes sobre si el sacri­fici d’un heroi naci­o­nal, com ho era el gene­ral Arnaldo Ochoa, ser­via per ocul­tar la par­ti­ci­pació directa de Raúl Cas­tro en aque­lles ope­ra­ci­ons de nar­cotràfic.

Tan­ma­teix, això de cir­cums­criure la política de draps bruts als malèfics governs d’esquerra regi­o­nals suposa un biaix de la rea­li­tat. Pocs són avui els dub­tes que es tenen sobre els mètodes de l’admi­nis­tració de Rea­gan, als Estats Units de mit­jan anys vui­tanta, i el finançament de la con­tra a Nica­ra­gua. Si per a Enric de Borbó París bé valia una missa, per al pare polític del neo­li­be­ra­lisme posar fi a l’experiència san­di­nista bé valia crear un grup de mer­ce­na­ris, finançat amb diners pro­ce­dents del flux de la droga del càrtel de Medellín i de la venda d’armes a l’Iran de Kho­meini, mal­grat l’embar­ga­ment decre­tat pels matei­xos Estats Units. Hi ha, però, una diferència remar­ca­ble: men­tre que els casos cubà i veneçolà pre­te­nien elu­dir embar­ga­ments i blo­que­jos, tot acce­dint al flux mone­tari en dòlars, els Estats Units empra­rien els matei­xos mètodes bruts per con­ti­nuar inter­ve­nint en la política interna de ter­cers països i man­te­nir la defensa dels seus interes­sos en aquests esce­na­ris.

La set­mana en què Colòmbia anun­cia l’aug­ment més alt en els últims anys del salari mínim –el que cobren més de dotze mili­ons de per­so­nes–, la moneda con­ti­nua per­dent valor res­pecte al dòlar, fet del tot devas­ta­dor per a una eco­no­mia lla­ti­no­a­me­ri­cana. La batussa regi­o­nal dels líders allu­nya, per exem­ple, una inte­gració monetària que els experts veuen tan necessària com avui absent en el debat polític, mal­grat ser una de les poques opci­ons per atu­rar l’ensor­ra­ment d’unes divi­ses que empo­brei­xen països i ciu­ta­dans. Perquè men­tre que els líders prac­ti­quen la real­po­li­tik, el ciu­tadà –qui hau­ria de ser objecte del prag­ma­tisme polític– con­ti­nua bre­gant sol per no ofe­gar-se.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia