Política

Japó

L’ex-primer ministre Shinzo Abe, ferit crític en un atemptat

Un home li ha disparat amb una escopeta durant un acte electoral

La policia ha detingut l’atacant, que va treballar a les Forces d’Autodefensa

L’ex-primer ministre japonès Shinzo Abe ha estat ferit de gravetat en un atac a trets durant un acte electoral a la ciutat de Nara, a l’oest del país.

Un home ha disparat amb una escopeta contra el polític quan feia un discurs a prop d’una estació de tren. La policia ha detingut un home com a suposat autor de l’atac.

El polític, de 67 anys, ha patit una aturada cardiorrespiratòria i els serveis sanitaris intenten que recuperi les seves constants vitals. Abe ha estat traslladat en ambulància, i posteriorment en helicòpter fins a un hospital de Kashihara, al sud de Nara, per intentar salvar-li la vida. Segons el departament de Bombers, l’ex-primer ministre té una ferida i una hemorràgia al costat dret del coll i una altra al pit esquerre.

L’incident s’ha produït cap a dos quarts de dotze del migdia hora local (dos quarts de cinc de la matinada hora catalana) i en presència de nombrosos ciutadans que escoltaven el discurs o passaven a prop de l’estació de Yamato-Saidaiji. Abe participava en un acte de campanya per a les eleccions parcials a la cambra alta de la Dieta (Parlament), que se celebren diumenge.

Testimonis dels fets afirmen haver escoltat dos trets al lloc dels fets i que a continuació Abe ha caigut a terra, segons recull la televisió estatal NHK. La mateixa cadena ha captat imatges dels moment previs a l’atac i de la detenció del presumpte agressor. 

La policia japonesa ha identificat l’atacant com Yamagami Tetsuya, un exmilitar de 41 anys i que actualment està a l’atur. L’individu, que resideix a la mateixa ciutat de Nara, ha estat capturat amb l’arma amb la que hauria disparat dues vegades a l’ex-primer ministre i se l’acusa d’intent d’assassinat. Tetsuya va treballar a la branca marítima de les Forces d’Autodefensa del Japó (Exèrcit) durant tres anys, fins al 2005.

Segons informa NHK, l’atacant ha declarat que ha atemptat contra Abe perquè no estava “satisfet” amb l’antic primer ministre i ha volgut matar-lo. “He disparat a matar”, ha assegurat.

Els mítings electorals al Japó sovint se celebren al carrer i amb poques mesures de seguretat, pel baix índex de criminalitat i d’atacs amb armes de foc al país.

Abe, el primer ministre japonès més longeu (2006-2007 i 2012-2020), va deixar el càrrec al setembre de 2020 per motius de salut i va ser substituït per Yoshihide Suga.


“Acte de barbàrie”
El primer ministre del Japó, Fumio Kishida, ha condemnat l’atac contra Abe i ha confirmat que es troba en “estat greu”.

“Encara no se sap què hi ha darrere d’aquest incident, però és un acte de barbàrie en un moment d’eleccions, que són la base de la democràcia. Per això, mai ho podrem perdonar i ho condemnem amb la major força possible”, ha dit Kishida, visiblement emocionat.

El cap del govern ha interromput els actes de la campanya electoral per tornar a Tòquio i ha demanat als seus ministres que facin el mateix per mantenir-se informats sobre la situació i prendre les mesures oportunes. Kishida ha reconegut que encara és aviat per saber quina serà la influència política del succés, però ha assegurat que el govern “està preparat per a qualsevol resultat”.

L’actual primer ministre espera revalidar la seva àmplia majoria a les eleccions del proper diumenge.



[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Guerra al Pròxim Orient

S’intensifiquen els atacs israelians al sud de Gaza

Barcelona

Un turista mort i dues persones ferides en un atac a París que s’investiga com un atemptat terrorista

barcelona
L’anàlisi

El conflicte permanent

Economista i politòleg
Memòria democràtica

Els quaderns Parera

Terrassa
Política

Un desordre de mal explicar

girona

El PP vol obligar el govern espanyol a informar sobre la reunió amb Junts

barcelona

L’ANC crea un grup de treball per impulsar la llista cívica

barcelona

El salvadorenc Francisco Galindo Vélez serà el verificador en les reunions de Junts i PSOE

barcelona
Rússia

Batudes policials a Moscou en clubs LGTBI

Barcelona