Política

Catalunya manté dempeus cinc monuments als ‘caiguts’

Calldetenes és el municipi on millor conservada està l’estructura feixista

Solivella té un obelisc despullat de tota simbologia

Bordils i Folgueroles van retirar la creu fa pocs anys

Els cai­guts encara s’aguan­ten dem­peus. Almenys cinc muni­ci­pis de Cata­lu­nya con­ser­ven en el seu terme un monu­ment inau­gu­rat en temps del fran­quisme per hono­rar les vícti­mes del bàndol fei­xista. A més del monu­ment al cas­tell de Montjuïc de Bar­ce­lona, n’hi ha també a Call­de­te­nes, a la comarca d’Osona; a Soli­ve­lla, a la comarca de la Conca de Bar­berà; a Vall­ro­ma­nes, al Vallès Ori­en­tal, i a Valls, muni­cipi que va res­sig­ni­fi­car l’obe­lisc amb ver­sos de Sal­va­dor Espriu.

Fins fa un parell d’anys, el nom­bre de monu­ments als cai­guts s’enfi­lava fins a set, perquè també n’hi havia un al muni­cipi de Bor­dils, al Gironès, i un altre a Fol­gue­ro­les, comarca d’Osona. Tots dos van ser reti­rats de la via pública, sense fer esca­ra­falls.

Els monu­ments guar­den tots una simi­li­tud for­mal, un obe­lisc d’on sobre­surt una creu en relleu. Aquesta és l’estruc­tura de l’obra que es va fer a Call­de­te­nes, a tocar de l’ermita de Sant Martí de Riu­pri­mer. Flan­que­jat per dos xiprers de dimen­si­ons impo­nents, a l’obe­lisc hi ha escrita la lle­genda “Los márti­res caíods por Dios y por España” i, a con­ti­nu­ació, al llarg de la pedra de la creu, hi ha gra­vats els noms de reli­gi­o­sos morts el 1936, que és a qui va dedi­cat.

Els monu­ments que que­den dem­peus pel país són tots creus, com la que hi ha al cos­tat de l’entrada prin­ci­pal de l’església de Vall­ro­ma­nes. També és una creu, i dona nom a la plaça on s’alça, la que hi ha a Soli­ve­lla. En aquest muni­cipi de la Conca de Bar­berà van treure la sim­bo­lo­gia fei­xista que hi havia a l’obe­lisc, la van can­viar per una altra; final­ment hi van posar una placa amb la paraula “Fe”, que també es va treure, i ara el monu­ment està nu, des­pu­llat.

Igual que el de Soli­ve­lla és el que hi ha a la plaça del Quar­ter de Valls, on es va man­te­nir l’obe­lisc i la creu, però en aquest cas es va res­sig­ni­fi­car el lloc amb un placa amb ver­sos de Sal­va­dor Espriu. L’ori­gen de les pedres és, però, el mateix: hono­rar els fei­xis­tes morts durant la guerra.

De creus que eren a la via pública, se n’han tret mol­tes, i els caos més recents són el de Bor­dils, on es va apro­fi­tar la rea­lit­zació d’unes obres al car­rer per fer des­a­parèixer el monu­ment. A Fol­gue­ro­les fins fa poc més d’un any hi havia un petit obe­lisc cone­gut com “el pedro­net dels cai­guts”, i ja no hi és. L’actual alcalde, Xavier Roviró, explica que la reti­rada va ser “dis­creta”.

Molt ante­rior a aquests fets recents van ser la reti­rada d’altres creus, com es va fer a Rubí, el 1977, o a Tara­dell, el 1978. En aquest últim cas es va ater­rar la creu que hi havia davant de l’església i es va cons­truir un monu­ment al mig del cemen­tiri a tos els cai­guts.

De tots els monu­ments és el més impo­nent és el de Montjuïc. Hi ha un ele­ment que delata la seva evi­dent con­dició d’espai con­sa­grat al fei­xisme. Es tracta dels tres pals de ban­dera que hi ha, un a cada cos­tat de l’arc que pre­ce­deix la pedra de l’altar i l’obe­lisc amb la creu que hi ha dar­rere, i el ter­cer, situat rere l’obe­lisc. S’hi van posar tres pals per his­sar la ban­dera d’Espa­nya, la de la Falange i la del Requetè, com era cos­tum en la posada en escena del règim fei­xista de Franco.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia