Política

La festa dels símbols

La presència d’elements simbòlics, ja sigui en forma d’escenificació o a través del color d’una samarreta, s’ha convertit ja en un element tradicional de totes les diades

Experts del disseny assenyalen que la proliferació de les xarxes socials i la facilitat amb què tothom pot compartir una imatge ha afavorit encara més, arreu, l’aposta pels símbols

Sim­bo­lo­gia asso­ci­ada a la mode­ració, a la ins­ti­tu­ci­o­na­li­tat, al tren­ca­ment, a la superació d’una etapa, a un horitzó de futur. Sim­bo­lo­gia per expres­sar anhels, desit­jos, rei­vin­di­ca­ci­ons. La història de la huma­ni­tat pot ser expli­cada a còpia de símbols. Són eines de comu­ni­cació que, en l’era de la imatge, han anat gua­nyant pro­ta­go­nisme fins a con­ver­tir-se en les estre­lles de cada con­vo­catòria. Ja no hi ha mani­fes­tació social, també les de caire lúdic, que no esti­gui far­cida d’ico­nes. El dis­se­nya­dor Jordi Mas, qui en alguna ocasió ha rebut encàrrecs de par­tits polítics i d’alguna enti­tat sobi­ra­nista, explica com en l’era en què tot­hom busca l’impacte imme­diat a través d’una o diver­ses imat­ges, “el sim­bo­lisme o el dis­seny enca­mi­nat a cri­dar l’atenció de lluny, a bus­car la foto­gra­fia sig­ni­fi­ca­tiva del moment, està molt pre­sent”. “Es busca gene­rar una imatge que sigui com una taca, molt visi­ble”, afe­geix.

Aquesta argu­men­tació encaixa com anell al dit amb les dar­re­res cele­bra­ci­ons de la Diada Naci­o­nal de Cata­lu­nya. Des del 2012, les mani­fes­ta­ci­ons con­vo­ca­des per l’ANC han estat mas­si­ves. Durant set anys con­se­cu­tius, més d’un milió de per­so­nes van inun­dar els prin­ci­pals car­rers de la capi­tal del país, arri­bant-se a superar alguns anys aquesta espec­ta­cu­lar xifra. De ben segur, encara per­dura en la retina de molts ciu­ta­dans la sim­bo­lo­gia que ha vin­gut mar­cant cada cita, traduïda en esce­ni­fi­ca­ci­ons diver­ses, en lemes impac­tants o en l’aposta per uns colors molt específics. El 2012, amb l’ANC cons­tituïda mig any abans, les pre­vi­si­ons més opti­mis­tes van que­dar des­bor­da­des, però les per­for­man­ces i la col·lecció de samar­re­tes de la Diada encara tri­ga­rien un any a arri­bar. El 2013 va ser l’any de la via cata­lana, el de les samar­re­tes gro­gues i el que donava el tret de sor­tida a l’era de les esce­ni­fi­ca­ci­ons. Les mans de milers de ciu­ta­dans s’unien de punta a punta del país cre­ant una gran cadena humana, al llarg de 393,8 quilòmetres. Després vin­drien samar­re­tes blan­ques, ver­me­lles, coralls, tur­que­ses... fins a la negra d’aquest any.

“És impor­tant triar ele­ments que tot­hom iden­ti­fi­qui d’una forma sen­zi­lla, tro­bar aque­lla imatge que pots sos­pi­tar que es farà viral en molt poc temps”, asse­nyala Jordi Mas. En un moment en què una imatge pot estar dis­po­ni­ble a tot el món en qüestió de segons, “el text passa a un segon terme, per dar­rere de la foto­gra­fia bus­cada”, indica aquest dis­se­nya­dor, qui també asse­nyala que el fet que la imatge hagi pas­sat a davant “no vol dir que el text sigui irre­lle­vant: he pre­sen­ciat reu­ni­ons de mol­tes hores per triar una paraula”.

Marc Peri­cas, dis­se­nya­dor de l’empresa esta­blerta a Mataró The Peri­cas, parla del pes que ha adqui­rit la sim­bo­lo­gia en la soci­e­tat: “Ja fa anys que és fona­men­tal, sobre­tot en política. Només cal pen­sar en tots els colors que s’asso­cien automàtica­ment a una for­mació. Tots els par­tits s’esfor­cen per con­so­li­dar un color.” La feina dels dis­se­nya­dors, però, s’ha anat com­pli­cant a mesura que les for­ma­ci­ons polítiques han anat asso­lint aquest objec­tiu: “Has de pen­sar que si tries un color que el públic rela­ci­ona amb una for­mació con­creta, el mis­satge pot ser malin­ter­pre­tat. La solució passa molts cops per com­bi­nar tona­li­tats.” També n’hi ha alguns, com les grans fir­mes comer­ci­als, que “cada cop opten més pels colors neu­tres per tal que l’elecció doni poc peu a la inter­pre­tació”.

Pel que fa al mis­satge de text que es mira de fer arri­bar a la gent, Peri­cas subrat­lla que la tendència està virant els dar­rers anys “cap a mis­sat­ges més sim­pli­fi­cats, que tot­hom pugui enten­dre, i amb el mínim d’infor­mació que sigui pos­si­ble”. Aquesta pre­ferència és, ni menys ni menys, el resul­tat o la con­seqüència directa d’estar davant d’una soci­e­tat que, en parau­les d’aquest expert, “lle­geix menys i està acos­tu­mada a l’impacte visual curt, amb poc espai per a la reflexió”.

Res­pecte de la ico­no­gra­fia que acom­pa­nya la cele­bració de cada Diada, Marc Peri­cas asse­nyala la importància d’“acon­se­guir que la gent que hi par­ti­cipa se senti que forma part d’un moment exclu­siu i, per tant,d’una foto­gra­fia única fàcil­ment iden­ti­fi­ca­ble”. D’altra banda, remarca la rellevància que han adqui­rit les imat­ges aèries, ara que els drons for­men part del joc. “Els actes es dis­se­nyen pen­sant en aque­lla foto que pot ser la por­tada d’un diari o obrir un infor­ma­tiu”, diu.

Un punter marca el camí

La del 2015 va ser la concentració popularment recordada com la del punter. A les 17.14 h, un punter gegant va iniciar el seu recorregut pel carril central de la Meridiana, mentre els manifestants, al seu pas, simbolitzaven una cremallera que s’anava tancant a mesura que l’element avançava. La performance no es va limitar a aquest element central. En paral·lel, la gent va anar aixecant punters del color de cadascun dels deu trams en què es dividia el recorregut, representant els grans reptes del nou país. Al final, tothom va tornar a aixecar les cartolines per formar un gran mosaic. L’eslògan d’aquell any: Via lliure.

Esperant la sentència del Suprem

Finalment va arribar el 14 d’octubre del 2019, però durant la manifestació d’aquell 11 de Setembre tothom era conscient que la garrotada judicial estava a punt d’arribar i s’intuïa, sense por a errar, que la sentència estaria redactada amb voluntat d’escarmentar els acusats. El 2019 va ser la Diada de la samarreta turquesa i d’un lema concís: Objectiu independència. La cita va ser a les 17.14 h, a la plaça d’Espanya i els carrers adjacents. Vint-i-sis trams per escenificar des de l’aire un gran estel.

Onada a favor de la llibertat dels presos

El color corall va ser el de la Diada del 2018, però aquella manifestació ha passat a la història com el dia en què una onada formada per més d’un milió de persones va exigir a l’uníson la llibertat dels presos polítics. La manifestació d’ara fa quatre anys, la del lema Fem la República catalana, va transcórrer per la Diagonal. El moment més esfereïdor va tenir lloc, un cop més, a les 17.14 hores en punt, quan un silenci absolut es va apoderar del moment. Barcelona va emmudir de cop i més de 700 periodistes de tot el món ho van explicar arreu del planeta.

El missatge de la no rendició

El color negre, en contraposició al blanc, és el de la no rendició. Aquest és el principal argument esgrimit per l’ANC per explicar l’elecció d’enguany. Un color inèdit que simbolitza la lluita i que l’assemblea aspira que no s’associï, almenys aquests dies, amb el dol. En l’any del desè aniversari de les manifestacions organitzades per l’entitat independentista, el lema de la protesta que transcorrerà entre l’avinguda Paral·lel i l’estació de França serà: Tornem-hi per vèncer. Independència.

Els prolegòmens de la consulta

La Diada del 2017 va estar marcada pel xup-xup de la consulta sobre la independència que ja es dibuixava a l’horitzó. Aquell 11 de Setembre s’ensumava també que l’Estat espanyol activaria totes les eines al seu abast per frenar la votació. Ara fa cinc anys, les samarretes de la Diada es van impregnar de l’esperit del referèndum i a la part davantera lluïen un gran “Sí”, adverbi que es reproduïa en els idiomes més parlats a Catalunya. La manifestació, de nou massiva, va escenificar un signe positiu, a les 17.14 hores, a la cruïlla entre el passeig de Gràcia i el carrer Aragó.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia