DAVID BOTE PAZ
ALCALDE DE MATARÓ (PSC)
“La seguretat i les ocupacions són la meva principal preocupació”
L’alcalde fa una valoració positiva del pacte amb En Comú Podem Mataró, que els ha permès governar amb majoria absoluta
Creu que encara és aviat per pensar en els comicis i destaca els projectes de ciutat que estan en marxa
Ha estat un mandat molt complex. La pandèmia ha dificultat molts elements de gestió
Els grans canvis i les grans transformacions, de vegades, no són fàcils
David Bote i Paz (Barcelona, 1982) és alcalde de Mataró pel PSC des del 2015. Doctor en física, diplomat en física avançada i màster en lideratge i comunicació per a la gestió política, acabarà el 2023 el seu segon mandat com a alcalde de la capital del Maresme.
Aclareixi’m un dubte: ja es pot dir que repetirà com a alcaldable pel PSC?
Sí. Tinc el suport del meu partit. Cal fer els processos, però els companys ja m’han dit que esperen que encapçali la llista del PSC.
En les últimes eleccions, el PSC va vorejar la majoria absoluta. Creu que aquesta vegada la podrà assolir?
És una possibilitat. Encara falta molt de mandat per pensar en les eleccions. Ha estat un mandat molt complex. La pandèmia ha dificultat molts elements de gestió i encara hi ha moltes qüestions que tenen un significat estratègic per a la ciutat i que estan en marxa. Vaig ser a Madrid pel tema de les ocupacions, que s’afegeixen a l’àmbit de la multireincidència. També hi ha les accions de “ciutat al dia”, i d’aquí a unes setmanes esperem poder començar a asfaltar més carrers. Hi ha projectes de més volada, com el Laboratori de Ciutat Cuidadora, la residència d’estudiants... Hi ha projectes importants a la ciutat i tots han d’anar passant al llarg d’aquests mesos.
Valori’m el pacte de govern entre el PSC i En Comú Podem Mataró, que els permet governar amb majoria absoluta.
Molt positiu en dos sentits: primer, per l’aportació que fa En Comú Podem Mataró. Ha fet una bona tasca al capdavant de les seves regidories d’acord amb el pla de mandat que es derivava de l’acord que vam signar. Era un acord pensant en les persones, el progrés i la justícia social. Però alhora també per l’estabilitat que ha donat a la ciutat. És important valorar que, després de les emergències viscudes els darrers anys, hem tingut un govern estable que ha pogut afrontar amb fermesa i determinació els reptes que han anat sorgint.
Acaba el seu segon mandat. Com creu que deixa Mataró?
El mandat encara durarà molts mesos i hi ha projectes molt importants en marxa. Hem fet tota la renovació de l’enllumenat, l’asfaltatge, estem en marxa amb la renovació dels jocs infantils i espero que en els propers mesos comencin les obres dels parcs de salut, dels parcs de lliure circulació per a gossos... Hi ha obres d’equipaments importants, com la del poliesportiu Eusebi Millán, que estan en marxa... I alhora projectes estratègics, com el Parc d’Economia Circular i el mirador al braç de l’espigó del port, que completarà una dinamització excel·lent de la zona.
De quin se sent més orgullós?
Em sento orgullós de la feina que hem fet, però no en diria un de concret. La ciutat torna a tenir projecte. En aquests set anys ha guanyat ambició, visió, i tot això, sense oblidar les preocupacions del dia a dia, que són les que, de vegades, els ciutadans valoren més, i les que més els preocupen. Hem fet una aposta important per la seguretat, la neteja, el manteniment..., i alhora hem dissenyat grans projectes per a aquella ciutat que volem el 2030, el 2040 i el 2050. Abans que acabi el mandat, presentarem les bases de com hauria de ser una possible reformulació del pla general de Mataró. També presentarem les bases del pla director d’equipaments, que són elements transcendentals per redefinir l’estructura del municipi; per tant, com ha de ser la seva vida. En aquests set anys vam començar amb projectes petits i cada cop parlem de projectes més ambiciosos per donar resposta als problemes de Mataró.
La seguretat i les ocupacions il·legals són les principals problemàtiques de la ciutat?
Són la principal preocupació dels mataronins i, per tant, són la meva principal preocupació. Des que soc alcalde, he fet meves les necessitats, els problemes, els neguits i les angoixes de molts veïns i veïnes per una manera de governar molt propera que em fa tenir un contacte molt directe amb ells. Sé de primera mà que aquests temes els preocupen especialment i, per tant, s’han convertit en una de les nostres principals prioritats.
Pel que fa a les ocupacions il·legals, vostè va ser a Madrid per reclamar suport als grups del Congrés dels Diputats per tal d’aprovar un canvi legislatiu per al desallotjament exprés dels habitatges ocupats que causin molèsties en supòsits com les màfies dedicades al tràfic de drogues o al relloguer de pisos. Quines reaccions ha obtingut?
La valoració és positiva. Vaig trobar un sentiment receptiu general en els diversos grups amb què ens vam entrevistar. Vam ser molt clars en la nostra intervenció. Hi vam anar diversos alcaldes en nom de tots els municipis de l’arc metropolità i en representació de prop d’un milió de ciutadans que estan dient que tenen aquest problema i que volen una solució des del Congrés dels Diputats. Vam posar sobre la taula aquesta necessitat i alhora vam demanar que, entre tots, es posin d’acord per convertir-la en una realitat i en un canvi legal efectiu al més aviat possible.
Amb aquest canvi legislatiu n’hi hauria prou?
Faríem un salt endavant molt important. És necessari tenir instruments més potents per seguir les màfies. Això vol dir: condemnes més altes, delictes més greus i, alhora, atacar el problema de soca-rel evitant que hi hagi un mercat de pisos d’ocupants i, per tant, que la policia els pugui desallotjar en el moment en què es detecta l’ocupació.
En barris com ara Cerdanyola i Rocafonda, la sensació d’inseguretat és més acusada?
El que diuen els veïns és que tenen aquesta percepció i nosaltres hem d’atacar directament el problema, i així ho hem fet. No d’ara, sinó des del 2017, duent a terme diverses iniciatives en l’àmbit de la seguretat i, en concret, en la lluita contra les ocupacions. Hi ha gent que pensa que aquest viatge a Madrid ha estat una trobada del moment, però és una etapa més d’una llarga lluita. Quan vam donar a conèixer que es constituïa l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, hi havia persones que deien: “Una altra associació més, per a què servirà?” Doncs aquí hem vist com, si ens unim amb altres ciutats que tenen problemes semblants als nostres, tenim més probabilitats d’aconseguir els objectius. Hem trobat un excel·lent exemple que il·lustra per a què ha de servir aquesta associació: per defensar els interessos de totes les ciutats que ens situem a l’entorn de Barcelona i que compartim unes determinades problemàtiques com ara l’accés a l’habitatge, la seguretat, la generació de riquesa...
Fa uns mesos la ciutat no va tenir servei de policia local a causa d’un conflicte amb la plantilla. Ja s’ha superat aquest problema?
Si Mataró té un problema, és amb la seguretat, no amb la policia. Les reivindicacions laborals són legítimes i, per tant, fan que de manera continuada s’hagi de tenir un diàleg amb la part social. El govern ha anat treballant en aquesta situació i crec que cal continuar en aquest camí: un model policial clar i confiança en els agents i en la tasca policial.
La neteja és sempre sobre la taula. Veu Mataró bruta?
Si no penséssim que es pot millorar, no hauríem seguit el camí que hem seguit. Un camí que hem fet de bracet amb els grups de l’oposició. Va començar amb la finalització abans d’hora del contracte anterior i que ha tingut una nova etapa amb el nou contracte. Un contracte amb més serveis, amb un pressupost més alt i, per tant, per fixar clarament que la neteja és una de les prioritats del govern. Tenim l’ambició i les ganes de seguir millorant el servei, perquè pensem que encara hi ha possibilitats perquè la ciutat estigui més neta.
Situï’m en quin punt està el desenvolupament del solar on hi havia d’anar El Corte Inglés.
Hem tingut converses amb el propietari, que és El Corte Inglés, amb un objectiu: si té decidit no fer-hi un centre comercial, que ho mobilitzi perquè sigui un altre qui hi pugui portar una activitat terciària que compleixi amb els requisits de ciutat.
L’anella ciclista ha aixecat polèmica i malestar...
Els grans canvis i les grans transformacions de vegades no són fàcils. Estic segur que de l’anella ciclista hi ha elements que entre tots hem de continuar millorant, però és una aposta per la nova mobilitat, pels objectius europeus que marquen quin ha de ser l’ús del transport privat en les pròximes dècades i, per tant, ens prepara per poder complir aquests objectius. S’ha de garantir que els veïns es puguin desplaçar encara que no sigui amb un cotxe. Aquests són projectes de futur.
Mataró ja està recuperada dels efectes de la pandèmia? Quins fruits s’han recollit de la taula de reconstrucció impulsada per l’Ajuntament?
Tothom va fer una tasca excel·lent en un moment en què era importantíssim donar resposta a les necessitats. De les mesures, se n’han beneficiat famílies vulnerables, treballadors, autònoms, petites empreses..., i s’han posat en marxa accions en l’àmbit de la digitalització. Faig una valoració positiva de la feina feta.
Han decidit mesures a aplicar per evitar situacions com les que es van viure a la ciutat arran dels forts aiguats del setembre passat?
El que vam viure va ser una situació excepcional. La quantitat d’aigua que va caure en molt pocs minuts va posar a prova la resposta i la capacitat de les infraestructures de la ciutat. El que cal fer és analitzar bé la situació i veure quines coses van funcionar, que van ser moltes, però també quins elements són millorables per evitar que es tornin a produir situacions com les que vam viure aleshores.
L’R1 continua sent un maldecap per als usuaris. Hi veu solució tot i l’anunci d’Adif d’un ambiciós projecte de renovació de l’estació de Mataró?
Sí. El que cal fer és invertir per millorar-la. Invertir en l’estació ja és un pas, i el que cal és demanar inversions a la línia de la costa per garantir-ne el funcionament. Inversions com aquesta són el camí per continuar millorant i per solucionar la problemàtica de la línia.
Quins són els reptes immediats que ha d’afrontar Mataró?
Els reptes principals, seguretat i neteja a banda, són continuar generant riquesa i que serveixi per generar oportunitats. També, tot el que té a veure amb el canvi climàtic –fer les ciutats més resilients– és una necessitat. En paral·lel, és molt important pensar en processos de rehabilitació i regeneració urbana. També vull posar en relleu el projecte de Ciutat Cuidadora. La població està cada cop més envellida i, per tant, pensar com cuidarem la gent gran i com mantindrem el contracte social que diu que quan arribes al tram final de la vida el sistema t’ajuda per poder tirar endavant el teu projecte vital, és un dels reptes de ciutat.
El preocupa que l’extrema dreta entri amb força a l’Ajuntament?
A mi el que em preocupa és que hi hagi gent que faci servir els problemes d’altres per al seu interès personal. O fins i tot que hi hagi gent que faci servir aquestes temàtiques per al seu interès electoral. Aquest alcalde i aquest partit estan concentrats en les solucions, a fer seus els problemes reals de la ciutadania i no a repetir-los contínuament. I batallar-los on calgui. Aquest ha estat sempre el compromís de David Bote i dels socialistes de Mataró.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.