Política

Blanes

El cas Aladern, latent als calaixos de la fiscalia

El secretari municipal de Blanes no apunta ànim delictiu en l’actuació de l’ex-tinenta d’alcalde d’Urbanisme, però sí “vici” en alguns procediments

L’alcalde, Àngel Canosa, la va destituir a l’agost, però la recerca del secretari remet al dictamen d’una instància judicial superior

Els informes repassen una obra sense permís, tot i que legalitzable, de Jordi Urgell

L’alcalde de Blanes, Àngel Canosa (ERC), va fulminar la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Rosa Aladern (En Comú Podem) l’1 d’agost passat. El batlle va adduir que hi havia “perdut la confiança” per “presumptes irregularitats”, però no va entrar en detalls i va deixar la qüestió en mans del dictamen del secretari de la corporació, Alfred Lacasa. Els informes, reservats, van ser lliurats als 21 regidors setmanes després, i han acabat als calaixos de la fiscalia, amb uns terminis d’instrucció ara mateix indefinits. “Es van rebre dues denúncies, es van incoar les corresponents diligències d’investigació i encara s’estan tramitant totes dues”, es limiten a fer constar des del ministeri fiscal. Aquest diari hi ha tingut accés i de la seva repassada se’n desprèn una certa incomoditat del funcionari –“pels escassos dos mesos que fa que soc a l’Ajuntament”, admet– havent de fiscalitzar procediments anteriors al seu nomenament.

Lacasa no hi aprecia, o bé evita entrar a fons en la diagnosi d’irregularitats greus, però sí que detecta “vici” en alguns tràmits controvertits, per exemple, perquè Aladern havia signat expedients relacionats amb càmpings de la seva titularitat, a banda de ser membre de la junta de l’Associació de Càmpings de Blanes. La regidora admet l’“error”, però l’atribueix a una “signatura electrònica d’expedients en bloc”, en les quals els edils sovint autoritzen de manera automàtica el que els han deixat tramitat els tècnics. I defensa que un cop detectat, ho van “fer enrere i derivar a l’alcalde”. Segons Aladern, els funcionaris municipals estaven al cas de la incompatibilitat, però aquest expedient provenia del Consell Comarcal, en què el consistori té delegades tasques de suport.

De les dates dels tres informes, però, es dedueix que el detonant de la destitució van ser unes obres fetes, segons corroboren diversos tècnics, sense llicència pel regidor Jordi Urgell, cap de llista dels comuns i aleshores encara tinent d’alcalde de Promoció de la Ciutat, Turisme i Mobilitat. El 19 de juliol, dotze dies abans que esclatés la crisi, l’alcalde va ordenar l’elaboració de l’informe després que un particular hagués denunciat l’obertura d’una porta amb accés directe al carrer, una situació similar a la del denunciant, a qui havien denegat l’obertura d’una porta similar, i havia adreçat un correu directament a l’alcaldia, el 4 de juliol.

En aquest cas, el dia 14, Urgell va presentar –segons l’informe–, una comunicació prèvia d’obres genèrica per legalitzar la situació, i l’arquitecta municipal va enumerar diverses irregularitats no esmenades dies després. D’altra banda, l’arquitecte tècnic inspector admetia que Urgell va ser assabentat del conflicte, no pas per ell, segons la seva declaració, però tot assumint que “és una pràctica habitual en infraccions menors requerir la legalització de la infracció en el moment de la inspecció o posteriorment per telèfon”, i legalitzable. Aladern coincideix que en aquestes situacions és normal mirar de negociar una solució amb l’infractor, i el secretari ho compara amb casos com ara el de “l’inspector de via pública advertint al titular del restaurant que s’ocupa més espai del permès o l’agent de policia que avisa al ciutadà que no pot aparcar” en un lloc restringit.

El tercer informe

El tercer cas del conflicte rau en les obres de reforma d’un edifici per a ús hoteler al passeig de Dintre, durant la temporada estival de moratòria, l’estiu de l’any passat. No va ser notificat, tampoc, de manera formal fins al setembre i l’empresa ja havia fet les obres al juliol, sota la cobertura d’una autorització no prevista ni requerida pel consistori, proposada a l’alcalde però denegada per ell mateix. Aladern argumenta que era una situació excepcional de risc, i es constata que hi va haver treballs abans de la notificació final amb advertiment de sanció, passat l’estiu, i un cop resolt tot plegat. Aladern esgrimeix que la seguretat passava per sobre de la moratòria estival. I el secretari actual considera que hi va haver expedients paral·lels, en comptes d’un de sol agregat. No obstant això, ho sotmet “a qualsevol altre millor fonamentat en dret”. I la polèmica, amb Canosa a l’alcaldia i Aladern fora, l’haurà d’esclarir la fiscalia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.