Política

El Parlament ja és la tercera cambra que reprova la ministra Sánchez

La moció impulsada per ERC també exigeix el traspàs “definitiu i integral” de Rodalies a la Generalitat perquè pugui assumir-ne la gestió

La minis­tra de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, la cata­lana Raquel Sánchez, comença a col·lec­ci­o­nar repro­va­ci­ons per la seva gestió. Avui ha estat el torn del Par­la­ment apro­vant un punt d’una moció pre­sen­tada per ERC, que se suma a la que els repu­bli­cans van tirar enda­vant el pas­sat 10 de maig al Sena t i, a la que va impul­sar l’endemà el PP al Congrés, amb el suport d’ERC, Junts i la CUP.

La moció d’avui ha inclòs esme­nes de JxCat i també exi­gia “el traspàs defi­ni­tiu i ínte­gre de Roda­lies a la Gene­ra­li­tat”, punt al que han tin­gut també el suport d’En Comú Podem (ECP), que en canvi s’han abs­tin­gut en el punt de la repro­vació, com també ha fet Vox. El toc d’atenció a la minis­tra per la “cons­tant ine­ficàcia” en la gestió del ser­vei de Renfe i Adif a Cata­lu­nya i per la “inca­pa­ci­tat” per adop­tar mesu­res per fer front a les incidències ha tirat enda­vant amb els vots d’ERC, Junts, la CUP i el PP.

El text exi­geix l’exe­cució “imme­di­ata” de les par­ti­des pres­su­postàries de les inver­si­ons del ser­vei de Roda­lies pen­dents, com el Pla Roda­lies, i també les que sigui necessàries per res­tau­rar la nor­ma­li­tat del ser­vei. També es demana al govern que reclami a l’exe­cu­tiu espa­nyol el res­ca­ba­la­ment del cost dels mit­jans alter­na­tius de trans­port que la Gene­ra­li­tat va habi­li­tar després de l’ava­ria de l’R2 Sud de Roda­lies del maig i, per últim, la cre­ació d’una comissió d’inves­ti­gació sobre el ser­vei de Roda­lies a Cata­lu­nya els dar­rers anys. Ser­vi­ria per valo­rar els cos­tos econòmics i soci­als que han pro­vo­cat les deficiències del ser­vei, quan­ti­fi­car el dèficit d’inversió i les neces­si­tats que es reque­rei­xin per situar la xarxa de roda­lies en un estat òptim i escla­rir les res­pon­sa­bi­li­tats polítiques i tècni­ques que han por­tat a la situ­ació actual.

El dipu­tat d’ERC Fer­ran Estruch, encar­re­gat de pre­sen­tar la moció, ha citat l’“infra­fi­nançament crònic” i “la mala gestió dels governs espa­nyols del PP i el PSOE” com les dues cau­ses prin­ci­pals del mal fun­ci­o­na­ment de Renfe: “Hau­ria de caure-li la cara de ver­go­nya a qui el ges­ti­ona”, ha dit. Una crítica a la que s’ha sumat el dipu­tat de JxCat Ramon Tre­mosa, tot i que també ha apro­fi­tat la seva inter­venció per recla­mar a ERC que “cobri per avançat” i no regali “més inves­ti­du­res ni pres­su­pos­tos de bon rot­llo” als soci­a­lis­tes.

El text apro­vat també cons­tata que, segons els infor­mes ofi­ci­als d’Adif rela­tius al 2022, al ser­vei de Roda­lies a Cata­lu­nya “hi va haver una incidència greu un total de 284 dies”, fet que suposa “un inci­dent cada qua­tre de cinc dies” i rei­tera que la res­pon­sa­bi­li­tat recau en el govern espa­nyol.

El dipu­tat del PSC Jordi Ter­ra­des ha cul­pa­bi­lit­zat del dèficit d’inver­si­ons al govern del PP ante­rior a Pedro Sánchez. Ter­ra­des ha afir­mat que el govern cen­tral ja ha exe­cu­tat un terç de les inver­si­ons pre­vis­tes fins al 2025 i ha tret pit pel “tre­ball excel·lent” de l’excon­se­ller de CiU Pere Macias que, “sense tenir car­net soci­a­lista”, està coor­di­nant el Pla de Roda­lies de Cata­lu­nya,



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia