Política

Conflicte Bèl·lic al Pròxim Orient

Regne Unit, Alemanya i França pressionen per una treva a Gaza

Els ministres d’exteriors dels tres països destaquen que l’alto el foc ha de ser “sostenible” perquè permeti israelians i palestins assolir una pau duradora

Els minis­tres d’Exte­ri­ors del Regne Unit, David Came­ron, i d’Ale­ma­nya, Anna­lena Baer­bock han dema­nat un “alto el foc sos­te­ni­ble” a la Franja de Gaza i tre­ba­llar cap a una pau dura­dora entre Israel i Pales­tina en un arti­cle publi­cat avui al diari The Sun­day Times. A aquesta petició s’ha sumat la titu­lar de la diplomàcia de França, Cat­he­rine Colonna, que es troba de visita ofi­cial a Israel on, entre altres, es reu­nirà amb els ostat­ges fran­ce­sos que encara es tro­ben retin­guts a Gaza.

La petició d’un alto el foc “només si és sos­te­ni­ble” sig­ni­fica un canvi de to per part del govern britànic, que fins ara defen­sava “pau­ses huma­nitàries” pun­tu­als per per­me­tre l’entrada d’ajut als gazi­ans. En l’arti­cle a The Sun­day Times, els dos minis­tres dei­xen clar que, tot i que repre­sen­ten “tra­di­ci­ons polítiques molt dife­rents” –ell és con­ser­va­dor i ella del par­tit Verd–, com­par­tei­xen el desig de millo­rar les coses i “un anhel de pau, al Pròxim Ori­ent, com en altres parts del món”.

Tan­ma­teix, Came­ron i Baer­bock mati­sen que, a diferència d’altres, no cre­uen que “dema­nar ara un alto el foc gene­ral i imme­diat, amb l’espe­rança de que d’alguna manera esde­vin­gui en per­ma­nent, sigui el camí a seguir”. Això igno­ra­ria el fet de que “Israel es va veure obli­gat a defen­sar-se després de l’atac” d’Hamas el 7 d’octu­bre i de que el grup isla­mista “segueix dis­pa­rant míssils per matar ciu­ta­dans isra­e­li­ans tots els dies”. I, per tant, dema­nen a Hamas que deposi les armes.

Deman­des

Els dos diplomàtics asse­gu­ren que un alto el foc “insos­te­ni­ble, que aviat desem­bo­ca­ria en més violència, només difi­cul­ta­ria gene­rar la con­fiança necessària per a la pau”. Els dos man­te­nen que “només extre­mis­tes com Hamas” volen roman­dre “atra­pats en un cicle inter­mi­na­ble de violència, sacri­fi­cant més vides inno­cents per la seva ide­o­lo­gia fanàtica”. Insis­tei­xen en que l’objec­tiu “no pot ser sim­ple­ment posar fi als com­bats actu­als”, sinó que “ha de ser una pau que duri dies, anys i gene­ra­ci­ons”, afe­gint que “per tant, donem suport a un alto el foc, però només si és sos­te­ni­ble”.

Came­ron i Baer­bock dema­nen l’alli­be­ra­ment imme­diat dels ostat­ges i aler­ten del fet que dei­xar-los a Gaza “seria un obs­ta­cle per­ma­nent en el camí cap a una solució dels dos Estat (isra­elià i palestí)”. Els dos polítics reco­nei­xen el dret d’Israel a defen­sar-se però recla­men que “ha de res­pec­tar el dret inter­na­ci­o­nal huma­ni­tari” perquè “ja han mort massa civils”; dema­nen que es faci arri­bar més ajut als pales­tins i, a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal i en par­ti­cu­lar als països àrabs, que dei­xin tre­ba­llar cap a una solució que “brindi segu­re­tat a llarg ter­mini per als dos pobles”; i aler­ten de que s’ha de posar fi a la violència per part dels “colons extre­mis­tes a Cis­jordània”. Per al pales­tins, dema­nen un equip de líders que els hi ofe­rei­xin “el govern que merei­xen”.

Atacs aeris al bastió de Hamas

L’exercit israelià ha informat avui que ha avançat en el seu control de Khan Yunis, la principal ciutat del sud de la Franja de Gaza, on ha entrat en diverses cases d’alts comandaments del grup islamista Hamas, inclosa la de Yahya Sinwar, el seu líder. A més, també ha realitzat atacs aeris per tota la ciutat, amb el resultat de nombrosos ferits, entre ells molts menors. També avui, l’exèrcit israelià ha informat d’una important descoberta: el túnel més gran de Hamas, situat a pocs metres de la frontera amb Israel. Uns quatre quilòmetres d’extensió a 50 metres de profunditat, són les dimensions d’aquest túnel de la Franja de Gaza, que van fer servir els milicians de Hamas per cometre l’atac del 7 d’octubre.

D’altra banda, la missió de l’ONU que ha aconseguit arribar amb subministres vitals a l’Hospital d’Al-Shifa, que era el de referència de la Franja de Gaza abans de la guerra, ha descrit que “el servei d’urgències és un bany de sang, amb centenars de ferits dins i pacients que arriben cada minut”, malgrat que el centre mèdic està gairebé fora de servei. L’Organització Mundial de la Salut (OMS), que ha participat en aquesta missió de les Nacions Unides, ha explicat que els pacients amb traumatismes són suturats en el terra, i el tractament per al dolor és limitat o inexistent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.