L’any convuls del ‘nou’ Bloc Olesà
L’expulsió del govern d’Olesa del regidor de Seguretat Ciutadana marca el primer any de mandat
El Bloc-CUP i ERC es parteixen l’alcaldia dos anys cadascun amb un executiu que inclou Junts
L’alcalde Parent destaca la construcció d’una seixantena de pisos de protecció oficial
El Bloc Olesà governa Olesa de Montserrat, al nord del Baix Llobregat, des de fa tretze anys, però en el mandat anterior els seus vots computaven amb els dels comuns i en les últimes eleccions municipals va canviar de paraigua pel de la CUP. El PSC els va avançar i va guanyar les municipals, moment en què va entrar en joc la tercera força, ERC. Un pacte del Bloc amb els republicans i Junts per Catalunya va catapultar a l’alcaldia el cap de llista d’ERC, Jordi Parent, que es partirà el càrrec amb el número 2 de la llista cupaire, Marc Serradó.
Les parts van acordar que el cap de cartell del Bloc, Jordi Martínez, no seria el batlle la segona part del mandat. Havia estat portaveu del govern anterior i regidor de Seguretat Ciutadana. “La lectura electoral que vam fer és que la ciutadania havia demanat canvi i havíem de posar sobre la taula un canvi de lideratges. El primer a acceptar aquest canvi va ser el mateix Martínez i, per tant, endavant amb el pacte”, explica l’alcalde Parent.
Martínez no seria batlle, però conservaria la responsabilitat al capdavant de la regidoria de Seguretat Ciutadana. Tanmateix, el seu cap va acabar de rodolar quan no feia ni un any que el nou govern havia començat a caminar. El cap de la policia va exposar a Parent a finals de febrer presumptes irregularitats en la tramitació d’expedients de Seguretat Ciutadana, més d’un centenar sense signar, caducats, que van comportar una pèrdua econòmica a l’administració d’uns 23.000 euros, “una sèrie de problemes greus que evidentment desconeixíem i que ens van provocar una gran sorpresa. I vam obrir un expedient”, explica Parent. L’equip de govern va acordar el cessament del regidor el 5 d’abril i el grup municipal el va expulsar.
“La conclusió tècnica és que s’havia de demanar una assessoria legal sobre el tema, perquè això podia ser un delicte de prevaricació per omissió, per no haver fet allò que tens l’obligació de fer, que és la signatura d’una sanció. El penalista de la casa ens va posar sobre la taula que no hi havia una altra solució que fer alguna cosa, perquè, si no, ens crearia un problema legal a aquells que ens assabentem que hi ha hagut aquest problema”, argumenta l’alcalde. “Des de l’equip de govern tenim l’ànim de no fer mal a aquesta persona, perquè entenem que segurament ell tenia algun motiu per actuar així, malgrat que els motius no són suficients per no firmar”, continua.
Fer-li el mínim mal possible va ser interposar una denúncia al jutjat de Martorell, que la va admetre a tràmit el juny passat. “I, evidentment, si tu portes una persona del govern al jutjat i la denuncies, no té cap sentit que la tinguis a dins del govern”, conclou Parent, que rebutja la creació d’una comissió d’investigació, com va reclamar el mateix Martínez, per no interferir en el procediment judicial. “Ens hem vist obligats a actuar”, insisteix el republicà, que no amaga el dolor que li provoca la situació en clau personal: “Emocionalment, ha estat dur. Fa molts anys que conec el senyor Martínez. Tenim una relació potser no d’amistat profunda, però sí de companyonia; hem compartit esmorzars amb una colla molts dies, i a mi quan em posen sobre la taula que hi ha això em cau el món a sobre, però estic en un càrrec que comporta l’obligació de fer les coses ben fetes.”
Martínez, que es manté com a regidor no adscrit, es va defensar en el ple de l’abril dient que havia posat en dubte el criteri tècnic de la instrucció en determinades sancions i havia instat a resoldre el tema de manera més flexible o favorable per a la ciutadania. Va demanar la creació d’una comissió informativa per aportar tota la documentació de què disposa i una comissió d’investigació. L’edil va reclamar que fins que no hi hagi una resolució judicial se’l restitueixi en les seves funcions, ja que si la justícia –amb la lentitud que la caracteritza– arxivés el cas, el dany polític seria irreparable.
El PSC considera necessària la comissió d’investigació perquè Martínez tingui un espai on defensar-se. “El judici no l’estem fent nosaltres ni la ciutadania, l’està fent el mateix equip de govern i el grup municipal del senyor Martínez quan el destitueixen”, diu el cap de l’oposició, el socialista Fernando Vicente, que es mostra preocupat perquè “han fallat una sèrie de controls tècnics i administratius i ningú se’n fa responsable”.
Sigui com vulgui, la marxa del regidor no ha tingut conseqüències per a l’estabilitat del govern, perquè l’executiu continua tenint una majoria d’11 vots de 21 per abordar els grans reptes de la ciutat, com el problema de l’accés a l’habitatge, “un dels principals temes de preocupació” de l’equip de govern. “Els preus del lloguer d’habitatge a Olesa han augmentat més d’un 30% per sobre de l’IPC, però és que a més el preu de venda ens ha augmentat més d’un 30%”, lamenta Parent, que destaca la contractació d’una tercera persona a l’Oficina Municipal d’Habitatge, la construcció de 33 habitatges de protecció oficial per part de l’Incasòl al carrer de Josep Perpinyà i 28 habitatges més de lloguer assequible al carrer de la Indústria que fa la Fundació Salas i que han d’estar acabats l’any vinent.
Olesa és un dels 140 municipis del país on es pot aplicar la limitació del preu del lloguer perquè es considera zona de mercat residencial tens, de manera que els nous contractes no poden superar l’import del lloguer dels darrers cinc anys ni es pot superar l’índex de referència.
Si d’alguna cosa està orgullós l’alcalde és de la nova biblioteca en construcció, de les iniciatives per acostar l’administració als barris i de preparar un projecte perquè Olesa disposi, en un futur, d’un pavelló amb tres pistes.
A tall de curiositat, Olesa és un dels nou municipis del país on Ciutadans encara té representació, amb un regidor.