Política

Jordi Rotllant

Alcalde de Sant Hilari Sacalm (Independents de la Selva)

“A les Guilleries, hi ha poca intercomunicació entre els municipis”

“Aquest espai natural està partit pel pantà i Sant Hilari Sacalm no hi té una centralitat real de serveis”

“El 80% dels avets nadalencs de l’Estat espanyol surten de la zona del Montseny-Guilleries i són el nostre gran producte”

Treballem amb les dues diputacions per crear un ens gestor conjunt de l’espai natural Guilleries
Tenim problemes en la infraestructura de l’aigua potable. No s’hi ha fet inversió durant molts anys

L’alcalde explica en aquesta entre­vista la reno­vació del model turístic de Sant Hilari i dona detalls dels dos grans pro­jec­tes del man­dat.

Crear un nou model turístic. Per què?
Sant Hilari ve d’una tra­dició turística del món dels bal­ne­a­ris de final del segle XIX i prin­cipi del XX. Són sobre­tot famílies del tèxtil català que s’esta­blei­xen al poble llar­gues tem­po­ra­des. Aquest patró turístic ha anat can­vi­ant, i per això hem deses­ta­ci­o­na­lit­zat molt l’estiu i reforçat molt la tar­dor. A l’estiu agafa molta força la platja, a l’hivern, la mun­ta­nya, i per a nosal­tres la tar­dor és la millor època. El model hote­ler també va de baixa, van sor­tint habi­tat­ges turístics, turisme rural, d’auto­ca­ra­va­nes... I anem tra­ient nous pro­duc­tes turístics per donar res­posta a tots aquests can­vis.
En què con­sis­teix aquest nou model?
Vam crear la marca turística Gui­lle­ries quilòmetre zero amb la imatge d’una gui­lla. Engloba la idea de Sant Hilari com a rebost de les Gui­lle­ries i, per tant, qui con­serva tot el patri­moni natu­ral, cul­tu­ral i gas­tronòmic. Això ens per­met ofe­rir molt de pro­ducte. Ens trobàvem que anàvem acu­mu­lant molts eslògans turístics, érem mol­tes coses, però, al final, no sabíem ben bé què érem. Fèiem turisme fami­liar, érem la Vila de les Cent Fonts, la capi­tal de les Gui­lle­ries... anàvem tocant tan­tes tecles i neces­sitàvem un parai­gua.
Què volen ven­dre, doncs, amb aquesta marca?
Volem ven­dre sobre­tot Gui­lle­ries, que som Gui­lle­ries, perquè, en defi­ni­tiva, com a poble podem ofe­rir molt poc. El que sí que podem ofe­rir és l’entorn i, com a entorn, for­mem part de les Gui­lle­ries. A més, el 2016 vam crear Fira Gui­lle­ries per pro­moure aquest ter­ri­tori. Per això hi par­ti­ci­pen tots els pobles d’aquest espai.
Això també reforça Sant Hilari com a cen­tre de les Gui­lle­ries?
Sí, geogràfica­ment, perquè hi estem al cen­tre, i també pel fet que som la població més gran i ens veiem amb la res­pon­sa­bi­li­tat d’esti­rar el carro.
Això, els com­porta molts pro­ble­mes en aquest àmbit?
La part giro­nina d’aquest espai no està ges­ti­o­nada, a diferència de la bar­ce­lo­nina, de la qual s’encar­rega el Con­sorci Gui­lle­ries-Savas­sona de la Dipu­tació de Bar­ce­lona. Les Gui­lle­ries està cons­tituït com un pre­parc natu­ral, però no té òrgans ges­tor. Estem tre­ba­llant amb les dues dipu­ta­ci­ons per crear un ens ges­tor con­junt de tot aquest espai natu­ral. Tot va en la línia de pro­moure i defen­sar aquest ter­ri­tori que són les Gui­lle­ries.
La cons­ti­tució d’aquest òrgan és immi­nent?
No, va per llarg. Ara hi ha hagut can­vis polítics a la Gene­ra­li­tat, i sobre­tot caldrà des­ti­nar-hi recur­sos. La Dipu­tació de Bar­ce­lona ja ho fa i la de Girona ha d’ento­mar el repte.
La cen­tra­li­tat els ten­si­ona els ser­veis públics?
En el nos­tre cas no, perquè un dels pro­ble­mes de les Gui­lle­ries és que tenim molt poca inter­co­mu­ni­cació entre els muni­ci­pis. De fet, l’espai està par­tit pel pantà de Sus­queda, tenim una part a l’altre cos­tat, i per anar a Vila­nova de Sau hem d’anar a Fol­gue­ro­les. Per anar a Sus­queda, amb qui som veïns, hem de donar la volta per Amer i Anglès. És a dir, no hi ha una cen­tra­li­tat real de ser­veis, sinó de con­cepte, i els veïns de Vila­nova van a Vic i els de Sus­queda, a Girona.
Quin pes té el sec­tor fores­tal en l’eco­no­mia local?
El sec­tor pri­mari, tra­di­ci­o­nal­ment, sem­pre ha anat rela­ci­o­nat amb el sec­tor fores­tal per la tipo­lo­gia de l’entorn que tenim. I hi ha con­tinuïtat en el món de la indústria de la tor­ne­ria. Ara el Depar­ta­ment d’Edu­cació ens ha con­ce­dit un pro­grama de for­mació i inserció, que impar­tim al Cen­tre Artesà de la Tor­ne­ria que tenim i, per tant, inten­tem recu­pe­rar aquesta acti­vi­tat. I també ha anat aga­fant molt de pes el sec­tor del vive­risme a l’entorn de l’avet de Nadal. Cal tenir en compte que el 80% dels avets nada­lencs de l’Estat espa­nyol sur­ten de la zona del Mont­seny-Gui­lle­ries i és el gran pro­ducte de Sant Hilari Sacalm.
Estan duent a terme un procés de muni­ci­pa­lit­zació de l’aigua. En quin moment estan?
Estem en espera de rebre un informe de l’ACA per crear una enti­tat local de l’aigua. Plan­te­gem una empresa mixta, amb un 51% pública que ges­ti­oni el cicle inte­gral de l’aigua, des del sub­mi­nis­tra­ment fins a la depu­ració.
S’havia aca­bat l’ante­rior con­cessió?
No, estàvem en anul·lació judi­cial de la con­cessió des del 2015, i durant vuit anys hem estat en pro­ces­sos d’expro­pi­ació, no hi ha hagut inversió per part de l’empresa, i això ha fet que, en època de sequera, ens ha fet ado­nar a les dues parts que havíem de tro­bar un punt comú d’entesa amb Agbar, que és la pro­pietària de la xarxa.
Tot fa pen­sar que Sant Hilari no hau­ria de tenir pro­ble­mes de sequera...
No hi falta aigua, però tenim pro­ble­mes en la infra­es­truc­tura de l’aigua pota­ble. No s’hi ha fet inversió durant molts anys. No tenim tam­poc un gran cen­tre d’acu­mu­lació. La nova empresa plan­teja en un pla direc­tor de l’aigua una inversió de 5 mili­ons d’euros per reno­var el cla­ve­gue­ram. La pri­mera inversió serà la cons­trucció d’un dipòsit de tres mili­ons de litres amb una sub­venció que ens donarà un pulmó si hi hagués pro­ble­mes a les cap­ta­ci­ons.
Més grans inver­si­ons?
Dues, i les estem exe­cu­tant. La pri­mera és la reno­vació de la residència d’avis amb una sub­venció d’1 milió d’euros i la reno­vació de les ins­tal·laci­ons del pavelló amb una inversió d’1.400.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia