Política

Manresa pugna per lluir més

El 2024 ha superat el llindar dels 80.000 habitants. Ciutat mitjana, capital del Bages, en ple creixement

El seu passat industrial va dur-la a ser un referent; ara busca noves potencialitats amb la Fàbrica Nova

El Baxi Manresa, que juga a la màxima categoria del bàsquet estatal, és un dels millors exponents manresans

Entre els reptes de Manresa i el Bages hi ha el controvertit projecte de desdoblament de la C-55

El cor de Cata­lu­nya con­serva molts tre­sors i l’atu­ro­nada Man­resa n’és una bona mos­tra. És la capi­tal del Bages i de la Cata­lu­nya Cen­tral. El gener d’aquest any va superar els 80.000 habi­tants; segons el padró muni­ci­pal, l’1 de gener eren 80.208 les per­so­nes que hi vivien, la foto fixa del moment. És una ciu­tat mit­jana, a la vora del riu Car­de­ner, a prop d’on con­flu­eix amb el Llo­bre­gat, que passa a l’est del terme. Pel que fa a la població, ha pas­sat per molts esta­dis al llarg de la seva història –èpoques de decrei­xe­ment, estan­ca­ment i de bonança i crei­xe­ment– i durant la pri­mera mei­tat del segle XXI ha anat en aug­ment. I ho ha fet, en part, arran de l’arri­bada de població no nas­cuda a Cata­lu­nya; de fet, la xifra de població estran­gera és del 21,73%, segons dades de l’Ajun­ta­ment de Man­resa.

El muni­cipi té gai­rebé 42 quilòmetres qua­drats, i la ciu­tat es troba a 238 metres sobre el nivell del mar, amb una oro­gra­fia defi­nida per la presència de cinc turons: el Puig­car­de­ner –on es troba la seu de Man­resa i pri­mer lloc de la ciu­tat a ser poblat–, el Puig­mer­ca­dal, el Puig­terrà, el Puig­be­ren­guer i el tos­sal dels Ciga­lons. Uns trets físics que mar­quen també la seva trama urbana, far­cida d’impor­tants edi­fi­cis i ele­ments patri­mo­ni­als de mol­tes eta­pes històriques, des de l’època medi­e­val fins al moder­nisme, entre altres. La ciu­tat està estruc­tu­rada al vol­tant del cen­tre històric, on hi ha bona part de l’oferta comer­cial que la carac­te­ritza. Un sec­tor que el govern muni­ci­pal vol reim­pul­sar. Per la seva mida i capi­ta­li­tat, Man­resa té un paper aglu­ti­na­dor en els ser­veis sani­ta­ris, edu­ca­tius, econòmics i admi­nis­tra­tius en els muni­ci­pis del seu entorn.

Pas­sat, pre­sent i futur

Econòmica­ment Man­resa ha estat una ciu­tat indus­trial, durant els segles XIX i XX va viure l’expansió de la indus­tria tèxtil, apro­fi­tant la força motriu de l’aigua dels rius i del canal de la Séquia. En des­ta­quen dues indústries: la Fàbrica Nova, que va tan­car el 1989, i que el govern muni­ci­pal vol recu­pe­rar i desen­vo­lu­par com un impor­tant pol de con­cen­tració tec­nològica, i Pire­lli, que després d’esta­blir-s’hi el 1917, va tan­car el 2009.

El 2023, segons un informe de l’Ajun­ta­ment de Man­resa sobre el tei­xit pro­duc­tiu de la comarca i la ciu­tat, la capi­tal del Bages tenia1.352 empre­ses que gene­ra­ven un volum de negoci de 2.073 mili­ons d’euros i dona­ven feina a 15.868 tre­ba­lla­dors. Unes xifres que repre­sen­ten el 30,6% del pes de fac­tu­ració de la comarca, i el 44,3% de l’ocu­pació del Bages. Segons l’informe, les acti­vi­tats que con­cen­tren un major volum de negoci són les inclo­ses sota els epígrafs “altres indústries manu­fac­tu­re­res” –que supo­sen el 16,0% del volum de negoci del tei­xit empre­sa­rial del muni­cipi, en què des­taca Joie­ria Tous, amb 316 mili­ons d’euros de fac­tu­ració– o “acti­vi­tats admi­nis­tra­ti­ves i ser­veis auxi­li­ars” –que repre­sen­ten el 9,1%, en què des­taca GCT­plus ETT, amb 93 mili­ons d’euros de fac­tu­ració–. En el sec­tor de la cons­trucció d’immo­bles i d’obres d’engi­nye­ria civil, que són el 7,6% del total, des­taca Cons­truc­tora del Car­do­ner, que fac­tura 70 mili­ons d’euros, i en “vehi­cles de motor i altres mate­ri­als de trans­port”, que són el 7,4%, des­taca Ausa Cen­ter, amb 87 mili­ons d’euros. A banda del poten­cial comer­cial i de ser­veis, Man­resa i el Bages també des­ta­quen per la recu­pe­ració de la vinya, que hi era pre­sent des de l’època dels romans; el 1995 es va crear la DO Pla de Bages, que ha pres volada els dar­rers anys i que engloba 17 cellers, tres a la ciu­tat de Man­resa.

A banda de les empre­ses, la ciu­tat també és cone­guda per tenir un impor­tant plan­ter d’espor­tis­tes i clubs espor­tius. En des­taca el Baxi Man­resa, que és a la màxima cate­go­ria del bàsquet esta­tal, a la lliga Endesa. Però també hi ha una impor­tant tra­dició en el fut­bol o en l’atle­tisme, amb el Club Atlètic Man­resa, entre altres.

Millora de les con­ne­xi­ons

La ciu­tat de Man­resa té molts rep­tes al davant; la con­nec­ti­vi­tat amb el ter­ri­tori n’és un. És a només uns 60 quilòmetres de Bar­ce­lona, i a 115 de Lleida, però arri­bar-hi no és fàcil, i no per la distància física, sinó pel temps que duren els tra­jec­tes. En la línia R4 de Roda­lies Renfe, que va de Man­resa a Sant Vicenç de Cal­ders, per exem­ple per anar de Bar­ce­lona a Man­resa es tarda 70 minuts, i en l’R12 entre Lleida i l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, amb atu­rada a Man­resa. O en els Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, en l’R5 que uneix plaça Espa­nya de Bar­ce­lona amb la capi­tal del Bages, el tra­jecte és de gai­rebé una hora i mitja. I entre Man­resa i Lleida, de gai­rebé dues hores. Està con­nec­tada però li cal millo­rar, segons asse­nya­len els res­pon­sa­bles i repre­sen­tants polítics man­re­sans.

Quant a infra­es­truc­tu­res viàries, els man­re­sans tenen la C-16, l’auto­pista de Mont­ser­rat, l’eix del Llo­bre­gat, que és de paga­ment però en dies fei­ners han plan­te­jat la gratuïtat del peatge, en el tram Ter­rassa-Man­resa, a par­tir de novem­bre. O la C-25, l’eix trans­ver­sal, que va de Cer­vera a Riu­de­llots de la Selva, i que passa per Man­resa, o la C-55 que uneix el Baix Llo­bre­gat amb el Sol­sonès, pas­sant pel Bages. Una via que des del ter­ri­tori recla­men que s’ha d’ampliar ja que con­cen­tra un volum de trànsit molt ele­vat i una alta sinis­tra­li­tat. Un pro­jecte con­tro­ver­tit que el nou govern de la Gene­ra­li­tat té a sobre la taula, i que ha de deci­dir si l’exe­cuta com de 2+1, com pla­ne­java el govern de Pere Ara­gonès, o de 2+2, com recla­men Junts per Cata­lu­nya a Man­resa i la pla­ta­forma que engloba una qua­ran­tena d’enti­tats lide­rada per la Cam­bra de Comerç de Man­resa i Pimec. Aquest setem­bre la dele­gada del govern a la Cata­lu­nya Cen­tral, Èlia Tor­to­lero, va anun­ciar que es faria un nou estudi, que esta­ria enlles­tit a finals d’aquest any o a començaments del 2025, sobre la via­bi­li­tat del des­do­bla­ment total de la C-55. El pro­jecte de l’exe­cu­tiu de Pere Ara­gonès pre­veia la cons­trucció d’un ter­cer car­ril en sen­tit nord, en el tram entre Sant Vicenç de Cas­te­llet i Man­resa. Ara, però, torna a estar en estudi, ja que Tor­to­lero defensa que el 2+1 pro­jec­tat és insu­fi­ci­ent.

1.135 anys d’història
El 889 apareix documentat el nom de Manresa per primera vegada. A partir de mitjans del segle X ja hi ha referències al comtat de Manresa, que responia a una finalitat militar i de repoblació, arran del despoblament de les terres centrals a causa dels enfrontaments amb els musulmans de Lleida. En la primera meitat del segle XIV, Manresa va viure una època daurada en els àmbits demogràfic, econòmic i urbanístic, amb obres religioses i civils destacades, com ara la seu, l’església del Carme, el pont Nou o la séquia. La població en aquell moment era de 3.000 habitants. Més tard Manresa va entrar en decadència i el creixement va ser més lent. La ciutat va tornar a recuperar la vivor en el segle XIX. I després d’uns inicis de centúria marcats per la guerra del Francès, en què Manresa va tenir un paper destacat (crema del paper segellat i batalla del Bruc, 1808), la ciutat va aconseguir consolidar-se com un dels centres industrials tèxtils més importants de Catalunya. El 27 de març del 1892, l’Assemblea Catalanista va aprovar a la sala de sessions de l’ajuntament les Bases de Manresa, primera plasmació escrita dels objectius polítics del catalanisme.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia