Toni Arimany
Cap de l’oposició a l’Ajuntament de la Vall d’en Bas (Junts)
“He defensat una variant d’un u més u; si no, no la veurem”
“Si tenim un túnel de Bracons que és u més u i una variant d’Olot que també ho és, no cal dimensionar més aquesta infraestructura”
“No pot ser que veiem que ens fan la variant per casa i ser cornuts i pagar el beure. Hem d’aconseguir contraprestacions”
Ara hem de defensar la variant que tenim, perquè allò que podríem haver tingut no ens serveix de res
Toni Arimany afirma que veu molt a prop la construcció de la variant i manté que es farà tan ben feta que, en cinc anys, només es veurà una ratlla fina sobre el territori. Destaca la rellevància de construir una via blava per a vianants i ciclistes fins a Olot aprofitant que es farà la depuradora de l’alt Fluvià.
Vostè veu a prop la variant com va dir la consellera Paneque?
En aquest moment, la veig molt a prop. A més, vam assistir a la sessió del Parlament que va aprovar destinar les partides que calen per fer l’obra. És a dir, tothom ho té molt clar. L’única cosa que em preocupa és el pressupost de la Generalitat que l’ha d’incloure; a més, com a país, ens convé. La variant, per al PSC, juntament amb el nou Trueta, són dos temes innegociables. No voler la variant de la manera com s’ha aconseguit fer-la és ser molt egoista. La gent de l’avinguda Sant Jordi d’Olot, amb un trànsit superior al que pot engolir, i la de les Preses, pateixen un greuge important. Que s’ha de blindar el territori perquè la nova variant no serveixi per urbanitzar més, per perdre terres agrícoles, perquè no torni a ser una avinguda Sant Jordi d’aquí a 25 anys..., totalment d’acord.
Creu que està prou dimensionada, la variant?
Si tenim un túnel de Bracons que és u més u, i tenim una variant d’Olot que també és u més u, no cal dimensionar-la més. Aquesta variant és per a la relació comercial entre Osona i la Garrotxa. No serà un pas de camions internacional i els túnels de Bracons no es desdoblaran. Ho he dit en reunions amb associacions defensant que, si no, no la veurem mai. Ara hem de defensar el que tenim, perquè allò que podríem haver tingut no ens serveix de res.
El preocupa l’afectació sobre l’aqüífer?
Sí, perquè a la zona del túnel subterrani ens pot tallar les aigües, però el tema de la inundabilitat està estudiat. Es fan túnel sota el canal de la Mànega i no passa res. A més, segons les explicacions tècniques que se’ns han donat a la comissió de seguiment, teòricament, aquest túnel no s’hauria d’omplir mai d’aigua, ni de bon tros. I el tema de l’avinguda a 500 anys ha estat doblat, a la zona del túnel del Verntallat, on és de 40 centímetres, i els redactors del projecte l’han fet d’un metre. Un cop acabada i després de quatre o cinc anys, crec que, com aquell qui diu, serà una ratlla molt fina al territori.
La variant de les Preses es fa quasi tota sobre terrenys de la Vall d’en Bas. Què en pensa?
Que no podem quedar amb un pam de nas. Es parla de 800.000 tones de terra que s’han de moure i hi haurà un trànsit de camions espectacular durant els quatre anys que poden durar les obres. Tenim unes carreteres a la Parcel·lària fetes perquè hi passin tractors, no per a camions de 60 tones. Hem de ser capaços, abans de començar qualsevol obra, d’aconseguir una reasfaltada de totes les vies de la Parcel·lària per deixar-les en condicions i, fins i tot, soterrar serveis i, quan finalitzi l’obra, fer una reasfaltada. No pot ser que veiem que ens fan la variant per casa i ser cornuts i pagar el beure.
Més contraprestacions?
Ja en campanya, vam proposar la creació d’una via blava al llarg del riu Fluvià. Es podria fer gràcies a la depuradora de l’alt Fluvià aprovada ara al Parlament, que és un dels temes pels quals nosaltres hem lluitat des de fa molt de temps; es podrà recarregar l’aqüífer i, a través del qual, els de tota la Garrotxa. En tots aquests anys que he estat a l’Ajuntament, si veig la depuradora i el Fluvià que baixa amb dos pams d’aigua, em dono per satisfet sense ser alcalde.
Quina és la singularitat d’aquesta depuradora?
Netegem l’aigua i la tornem al riu, però tota anirà a la capçalera del riu; ara, en canvi, se’n va a la depuradora de la Canya d’Olot i no en fem res, perquè, quan es comença a recuperar, ja és a Sant Jaume de Llierca.
Més compensacions també per a la Parcel·lària?
Si féssim una via blava fins a Olot, descongestionaríem la Parcel·lària i la podríem convertir en una via de comunicació entre els pobles de la vall, amb unes vies segures, perquè, per exemple, la mainada pogués anar a escola amb bicicleta sense trepitjar asfalt. Seria una de les contraprestacions més importants, i també la seguretat.
Expliqui’s.
Quant a seguretat, a la vall, estem força bé, però les coses no s’han de solucionar quan estem malament. El 80% de la gent que entra a fer mal a la Garrotxa ho fa per Bracons. Hem lluitat sempre perquè, quan entres als túnels i ja no en pots sortir, hi hagi un lector de matrícules, perquè els Mossos esperessin a la rotonda de Bracons qui pot causar problemes. A les entrades de cada poble de la vall, també hi hauria d’haver lectors. No tenir videovigilància és no tenir progrés.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.