unió europea
Productors xinesos de cotxes elèctrics denuncien els aranzels davant el TJUE
La Unió Europea justifica la seva aplicació per les suposades subvencions que reben per part del govern xinès
Els fabricants xinesos de vehicles elèctrics afectats pels aranzels suplementaris imposats a les seves importacions per part de la Unió Europea (UE), que considera que reben subsidis il·legals, han portat el cas davant la justícia comunitària, segons informa Efe.
Per la seva banda, el portaveu de Comerç de la Comissió Europea, Olof Gill, durant la roda de premsa diària de la institució ha explicat que “som un club basat en normes aquí a la UE, si la gent vol portar-nos als tribunals, poden portar-nos als tribunals”.
En el registre del Tribunal de Justícia de la UE, amb seu a Luxemburg, figura que BYD, Geely i SAIC, tres dels principals fabricants xinesos d’aquests vehicles, han presentat aquesta setmana sengles denúncies contra la Comissió Europea pels aranzels imposats.
Davant les demandes, el portaveu comunitari va dir: “estem preparats”.
Gill ha afirmat que a Brussel·les són “plenament conscients” dels casos interposats per aquestes empreses xineses i ha agregat que la Comissió disposa ara de dos mesos i deu dies per a preparar la seva defensa.
“La nostra defensa es basarà en el que m’han sentit dir des d’aquí, des del podi moltes vegades: la nostra investigació àmpliament preparada i basada en fets que va conduir a la imposició d’uns certs drets antisubvencions contra els vehicles elèctrics xinesos”, ha afegit.
Continuen els contactes
Mentrestant, va assegurar que continuen els contactes en l’àmbit tècnic però també polític entre la UE i la Xina. “Hi ha contactes permanents entre la UE i la Xina. Continuen els contactes tècnics”, ha indicat.
En aquest sentit, el passat dia 14 de gener el president del Consell Europeu, António Costa, va tenir una crida amb el president xinès, Xi Jinping, en la qual li va instar a garantir la igualtat de condicions per a les empreses comunitàries i reequilibrar els desequilibris comercials i econòmics entre les dues parts.
Després de nou mesos d’investigacions, Brussel·les va incrementar, des del passat 29 d’octubre, les taxes de duana als vehicles elèctrics xinesos per les ajudes que reben de l’Estat xinès. L’Executiu comunitari va fixar un aranzel del 35,3% a SAIC (fabricant de MG i Maxus, entre altres marques), del 18,8% a Geely i del 17% a BYD, durant un màxim de cinc anys.
La Xina ha llançat altres investigacions ‘antidúmping’ en productes com a lactis, carn de porc i brandi procedents de la UE, en el que es percep com una resposta directa als aranzels imposats per Brussel·les als vehicles elèctrics xinesos.