Política

Una nova mobilitat per a Molins

Satisfacció municipal per l’anunci del Ministeri de Transports de millorar els accessos viaris a l’entorn de la B-23 i l’A-2

L’alcalde demana a la Generalitat que no esperi a acabar el tramvia a Sant Feliu per abordar l’allargament

Paz insta Renfe a reprendre les obres d’accessibilitat a l’estació després de “fracassos encadenats”

El batlle reclama a l’AMB que assumeixi el cost de potenciar la línia de bus MB3 que enllaça amb la Floresta
L’Ajuntament preveu obrir un nou tram de carrer per pal·liar el dèficit d’aparcament al voltant de l’estació

Una piulada a X de l’hiperactiu ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va servir perquè el govern municipal de Molins de Rei s’assabentés al desembre que l’Estat ha sotmès a informació pública el projecte per invertir 108 milions d’euros en el pla de millora dels accessos de la B-23 al municipi. La reordenació va molt més enllà de l’àmbit de Molins i abraça tota l’àrea central del Baix Llobregat. Preveu la remodelació i construcció de disset estructures com ara un viaducte sobre l’A-2.

Molins esperava des de fa molts anys avenços en aquest sentit. L’alcalde, Xavi Paz, qualifica l’anunci de “molt bona notícia”. “Hi ha un període d’al·legacions que és el pas previ a l’aprovació definitiva del projecte”, celebra el batlle socialista. La remodelació inclou diverses rotondes que enllaçaran amb la zona de Quatre Camins, a l’altra banda del riu. En concret, se’n farà una just a l’entrada del nucli, on l’N-340 passa a ser l’avinguda de València, que connectarà amb la B-23. “És un projecte molt important, que ens modificarà molt substancialment la mobilitat d’aquest àmbit del Llobregat i, molt especialment, la mateixa mobilitat interna de Molins de Rei. A més de la possibilitat de tenir un nou accés a l’autopista per la zona de la Gravera, al nord del municipi, enllaçarà directament amb l’A-2 i la B-24 amb un nou pont”, indica Paz.

No és l’únic projecte relacionat amb les infraestructures que depenen del ministeri de Puente que Molins esperava que es desencallés. Un dels objectius “primordials” del mandat és salvar “els fracassos encadenats” de les obres d’adequació de l’estació de Renfe a tot tipus de mobilitats i allargament de les andanes després que la segona empresa que se’n feia càrrec abandonés el projecte el 2023 per motius econòmics. El maig del 2020 ja hi va renunciar una primera empresa en el context de l’inici de la pandèmia. Tot plegat ha deixat les obres empantanegades durant anys. “Ara estem en fase de revisió del projecte i de nova adjudicació. Els responsables de Renfe ens diuen que serà la mateixa empresa executora d’obres de l’operadora, que és Tragsa, la que es farà càrrec d’aquestes obres, que haurien de durar entre 18 i 24 mesos”, explica Paz. Actualment, només l’edifici de l’estació està adaptat, però falten les andanes.

Pel que fa a les infraestructures que depenen de la Generalitat, Paz està esperançat amb l’arribada del Trambaix a Molins, un compromís recollit en l’acord d’investidura del president, Salvador Illa, signat entre el PSC i En Comú Podem. No en va, aquell acord es va rubricar en una biblioteca pública del Baix Llobregat, a Cornellà. Ara bé, Paz reclama a la Generalitat que faci el projecte executiu de l’arribada del Trambaix al seu municipi mentre avancen les obres perquè arribi a Sant Feliu: “El que no volem és que per fer aquesta feina s’esperi que el Trambaix travessi Sant Feliu. Volem aprofitar el temps que Sant Feliu encara està cobrint les vies del tren de Rodalies per ubicar-hi el trambaix a la superfície per fer el projecte executiu de l’arribada a Molins.”

Més enllà de carreteres i trens que depenen d’altres administracions, Paz destaca la tasca municipal per millorar l’accés i l’aparcament al voltant de la Renfe: “Molins és dels pocs municipis que no tenen gaire ben resolt l’aparcament a l’entorn de l’estació.” En aquest sentit, es treballa en l’obertura d’un nou tram del carrer d’Amadeu Vives, des del carrer de la Riera Mariona, que ha d’ampliar el nombre de places d’aparcament a l’entorn de l’estació entre l’avinguda de Barcelona i la via del tren.

Quant a autobús urbà, en el mandat anterior es va fer un pas endavant substancial amb les línies MB1 i MB2, al nucli urbà, que va estendre el seu servei els 365 dies de l’any. Molins té una tercera línia, l’MB3, que és la que connecta Molins de Rei amb els barris de muntanya i amb la línia de Ferrocarrils de la Generalitat a la Floresta, a la veïna Sant Cugat del Vallès. Des de fa un any i mig, la demanda sobre aquesta línia s’està incrementant de manera exponencial. “Des de l’autonomia municipal es va crear una línia urbana, però que té característiques de línia interurbana, perquè connecta dos municipis i una línia d’FGC amb una de Rodalies de Renfe –continua l’alcalde–. La nostra demanda a l’Àrea Metropolitana és que consideri aquesta línia interurbana i ens ajudi amb el finançament.” “Malgrat que nosaltres no tinguem l’obligació de tenir autobús urbà, perquè no som municipi de més de 50.000 habitants, exercim la possibilitat de tenir-ne i és en aquest sentit que estem fent tractes amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona perquè hi hagi una visió diferent d’aquesta línia per tal que es pugui potenciar molt més sense que hagi de recaure a l’esquena del finançament municipal”, defensa Paz.

Dues estacions de bicicleta més

D’altra banda, el 2023 Molins de Rei va aprovar adherir-se a la implantació de la bicicleta elèctrica pública AMBici, un servei de titularitat de l’AMB i gestionat per Transports Metropolitans de Barcelona. El municipi té actualment sis estacions i té previst ampliar la xarxa amb dues parades més en el decurs d’aquest any. “Ens creiem que aquesta manera de treballar mancomunada de l’àrea metropolitana en benefici del transport públic per a nosaltres és cabdal”, defensa Paz.

En aquest context, les obres anunciades pel ministre Puente inclouen diverses actuacions per promocionar l’ús de la bicicleta, com ara un pas de 122 metres de llargada per sota de l’autopista a l’altura de la riera de Vallvidrera o, una mica més avall, a Sant Vicenç dels Horts, un nou vial ciclista al pont d’arc metàl·lic inaugurat el 2000 que connecta amb l’autopista B-23 i l’autovia A-2 i el polígon industrial del Pla.

Constel·lació política diferent
Xavi Paz va ampliar la victòria del PSC de set a nou regidors el 2023 en unes eleccions en què la constel·lació de partits del ple es va simplificar: es va passar de set a cinc forces polítiques. ERC va guanyar un regidor el 2023 en un context de davallada generalitzada del partit, però no li va servir per arrabassar l’alcaldia als socialistes. Tot plegat va coincidir amb un moment en què la CUP no es presentava i l’espai de Junts vivia una trencadissa amb el Partit Demòcrata, amb un resultat de quatre regidors per a la marca del PDeCAT Ara Molins i un per a Enlaira, la marca vinculada a Junts.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia