europa
La Unió Europea es prepara per a la guerra comercial impulsada per Donald Trump
En marxa una cimera informal a Brussel·les on també ha estat convidat el primer ministre del Regne Unit
Macron assegura que Europa “s’ha de fer respectar”
Els caps d’estat i de govern de la Unió Europea es reuneixen aquest dilluns a Brussel·les en una cimera informal però important: és la primera després del retorn de Donald Trump a la Casa Blanca. Inicialment estava plantejada per debatre com defensar la UE a nivell territorial i militar, però també s’estudiarà com fer-ho des del pla econòmic, arran de la recent amenaça d’aranzels dels EUA.
Abans de començar la trobada, el canceller alemany, Olaf Scholz, ja ha avançat que Brussel·les haurà de “reaccionar” si Washington aplica aranzels, però amb esperit de “cooperació” perquè l’escenari dibuixat per Trump “serà dolent per als EUA i per a Europa”. En la mateixa línia, el president francès, Emmanuel Macron, ha dit que si Europa és atacada en l’àmbit comercial, “haurà de fer-se respectar i reaccionar”.
L’alt representant de la UE, Kaja Kallas, ha assegurat que el bloc comunitari s’està preparant per a un eventual anunci de nous aranzels, però ha advertit també “en una guerra comercial no hi ha guanyadors”. Kallas sosté que un enfrontament econòmic entre els EUA i la UE acabarà beneficiant la Xina.
El primer ministre finès, Petteri Orpo, i el de luxemburg, Luc Frieden també s’han posicionat en la mateixa línia que la resta d’assistents a la trobada: d’una banda alertant que “les guerres comercials sempre són dolentes” però alhora mostrant convicció i mà dura. “Si algú la busca, la tindrà”, ha dit Frieden.
Starmer se suma als 27
La cimera reuneix els líders de la UE al Palais d’Egmont de la capital belga en una discussió de caràcter informal d’on no en sortirà cap document de conclusions, contràriament al que passa en les reunions habituals dels 27. A la cita també hi assisteix, per primera vegada després del Brexit, el primer ministre del Regne Unit, Keir Starmer, i també s’hi ha sumat el secretari general de l’OTAN, Mark Rutte.
Inicialment, la trobada estava convocada per tractar únicament el desenvolupament de les capacitats europees de defensa, el seu finançament i el reforç i consolidació de les aliances amb l’OTAN i altres socis amb el Regne Unit. La guerra a Ucraïna i l’amenaça de Trump d’annexionar Groenlàndia ha fet que, especialment els estats bàltics i els escandinaus defensin que Europa assumeixi més responsabilitats en la seva pròpia defensa i que els estats membres augmentin la cooperació per ampliar les capacitats militars de la UE.