estats units
Trump firmarà una ordre executiva per a sancionar al Tribunal Penal Internacional
El president dels Estats Units, Donald Trump, firmarà aquest dijous una ordre executiva per a sancionar al Tribunal Penal Internacional (TPI) per les seves accions contra els Estats Units i els seus aliats, com Israel, segons ha confirmat a Efe un funcionari de la Casa Blanca. Segons l’agenda oficial, Trump té previst signar diverses ordres executives, el contingut d’aquestes ordres no ha estat revelat, però un funcionari de la Casa Blanca va avançar a Efe que una d’elles imposarà sancions al TPI.
En concret, l’ordre busca imposar restriccions financeres i restringir l’obtenció de visats per a viatjar als Estats Units a individus del TPI que col·laborin en investigacions del tribunal contra ciutadans estatunidencs o aliats de Washington.
La firma d’aquesta ordre executiva arribarà després de la reunió de Trump el dimarts amb el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, a qui al novembre el TPI va assenyalar amb una ordre d’arrest per presumptes crims de guerra i de lesa humanitat en la Franja de Gaza.
Netanyahu es troba de visita a Washington fins al dissabte i ha mantingut reunions amb importants figures del Congrés i del govern, inclòs el secretari de Defensa, Pete Hegseth.
En 2020, durant el seu primer mandat (2017-2021), Trump ja va imposar sancions contra la llavors fiscal del TPI, Fatou Bensouda, i un dels seus principals assessors a causa d’una investigació del tribunal sobre presumptes crims de guerra comesos per tropes estatunidenques a l’Afganistan.
La mesura de Trump arriba després que la setmana passada els demòcrates del Senat, en minoria en aquesta cambra, bloquegessin un intent liderat pels republicans per a sancionar al TPI en resposta a les seves ordres d’arrest contra Netanyahu i el seu exministre de Defensa, Yoav Gallant, per l’ofensiva israeliana a Gaza.
El TPI, creat a través de l’Estatut de Roma, és un tribunal internacional amb la missió de jutjar a persones acusades de crims de guerra, lesa humanitat i genocidi, però els Estats Units, la Xina, Rússia i Israel no en són membres i, per tant, no reconeixen la seva jurisdicció.