política
Les capitals del Penedès reclamen unificar el preu del transport públic en una zona per a tota la vegueria
Els alcaldes de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i el Vendrell insten la Generalitat de Catalunya a unificar el transport públic de la vegueria en una sola zona tarifària. Segons informa l’ACN, Juan Luis Ruiz, Francisco Romero, Marc Castells i Kenneth Martínez sostenen que el fraccionament actual resta “competitivitat” al Penedès, sobretot pel que fa a la mobilitat interna. Els quatre han aplaudit el consens que la setmana passada hi va haver al Parlament per aprovar una moció per millorar la mobilitat a la vegueria, i han precisat que la unificació tarifària no es va posar a debat “perquè amb el model actual d’ATM ja es podria fer”. Després de l’aprovació de la moció, ara els alcaldes urgeixen el Govern a definir “un calendari i un compromís econòmic”.
En una trobada aquest dimecres a Vilafranca, els quatre alcaldes han celebrat que s’aprovés de forma unànime la moció inicialment plantejada per Junts per millorar les infraestructures i la mobilitat penedesenca. “Des del territori vam fer un primer pas reivindicatiu i ara és una gran notícia que el Parlament ens faci costat”, ha destacat Francisco Romero, que ha demanat “aprofitar” l’embranzida política per a què el Govern concreti com i quan executarà allò que demana la cambra.
En un primer text inicial, Junts plantejava unificar tot el Penedès en una sola tarifa i crear l’ATM Penedès. Finalment, però, aquests punts no es van incloure a la moció després de la negociació amb tots els grups. Els alcaldes han precisat que es van retirar “perquè això ja es pot aconseguir ara a través de l’ATM de Barcelona i Tarragona, i de l’AMTU”. “El que volem és que, quan algú es desplaci en transport públic dins la vegueria, sigui suficient un bitllet d’una zona i per a això no cal un instrument nou”, recalca Romero.
El ‘metro’ del Penedès
Per altra banda, els alcaldes també han recordat que, a la moció, el Parlament s’instava el Govern a afrontar millores a Rodalies, amb la posada en marxa d’una línia que uneixi Vilanova i la Geltrú amb el Camp de Tarragona, i allargant l’RT2 que ara va de Tarragona a l’Arboç per fer-la arribar a Vilafranca. En aquest sentit, Kenneth Martínez ha demanat reformular Rodalies al Penedès “per passar a considerar-ho un servei de metro, adequant les freqüències i instal·lacions”. Martínez ha definit aquesta zona com “el cor del creixement demogràfic” de Catalunya i ha reclamat un transport públic ferroviari proporcional.
En la mateixa línia, els batlles també volen concreció sobre altres punts de la moció, com el desplegament de l’eix transversal ferroviari per desviar l’actual trànsit de mercaderies, o sobre les converses de la Generalitat amb l’estat espanyol per licitar i executar l’estació intermodal de passatgers a Vilafranca, la qual permetria l’aturada de trens Avant. Romero ha ressaltat que cal “passar de l’acord polític a la realitat” per tenir una “perspectiva real” de com es materialitzaran els compromisos.
Tenint en compte que el grup parlamentari del PSC va donar suport a la moció, els alcaldes socialistes del Vendrell, Vilafranca i Vilanova han donat per fet que els propers mesos el Govern de Salvador Illa començarà a concretar alguns dels punts aprovats a la cambra.
Entrar a l’AMB, una opció “llunyana”
D’altra banda, l’alcalde de Vilanova, Juan Luis Ruiz, s’ha mostrat escèptic a la integració del Garraf a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una proposta que va fer fa dos anys Jaume Collboni i que aquesta setmana ha estat defensada pels presidents de Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball.
Ruiz ha admès que la comarca té una “dinàmica metropolitana” per la proximitat amb la capital catalana, però ha defensat que també té una “realitat penedesenca”. “I qualsevol decisió que es prengui ho ha de tenir present”, ha subratllat, per advertir després que abans d’afrontar una integració a l’AMB “primer cal resoldre els dèficits estructurals de la segona corona metropolitana”. En aquest sentit, ha dit que ara s’està “molt lluny” de parlar de models conjunts de governança i ha defensat que primer cal desplegar “totalment” la llei de vegueries.